Rynek mięsa w Chinach doświadcza dynamicznych zmian pod wpływem epidemii afrykańskiego pomoru świń i nowego koronawirusa. Utrudnienia i obostrzenia przez nie powodowane mają bezpośredni wpływ na ceny produktów mięsnych. Okazuje się jednak, że również i opinia publiczna na temat chorób przekłada się na to, co wybierają konsumenci i w efekcie - ile kosztują produkty.
Obawy przed chorobami kształtują ceny żywności
W Chinach z powodu dewastującej dla produkcji trzody chlewnej epidemii afrykańskiego pomoru świń (ASF), trwającej tam od 2018 roku, obserwuje się znaczne fluktuacje w cenach produktów mięsnych. Jak odpowiada na to społeczeństwo?
Okazuje się, że jest to dość złożone zjawisko. Wyższe ceny mięsa wieprzowego mogą z pewnością po prostu zniechęcać wielu konsumentów do jego zakupu i skłaniać do wyboru innych produktów mięsnych.
Jednak jak przekonują eksperci z Chin w opublikowanej niedawno analizie, również i sama opinia publiczna dotycząca takich chorób jak ASF bardzo silnie wpływają na wybory dokonywane przez konsumentów, co ma dalsze konsekwencje w zmianach cen produktów.
Badacze zbierali cotygodniowe dane dotyczące cen i sprzedaży produktów mięsnych oraz opinii konsumentów na temat ASF w Chinach w okresie od sierpnia 2018 do czerwca 2019 roku. Następnie przeprowadzili szczegółowe analizy statystyczne.
Zmiany w cenach wieprzowiny i kurczaków
Wykazali, że dynamiczne zmiany w opinii publicznej dotyczącej ASF miały wyraźne odzwierciedlenie w wahaniach cen różnych produktów mięsnych.
Największe zmiany będące skutkiem zmian opinii konsumentów zaobserwowano w cenach wieprzowiny i kurczaków. Nieco słabszy wpływ zauważono dla cen mięsa z kaczki, a najmniejszy dla wołowiny i jagnięciny.
Naukowcy zauważają, że opinia publiczna dotycząca ASF ma szczególnie gwałtowny i trwały wpływ na ceny wieprzowiny. Dla innych produktów mięsnych wpływ ten zazwyczaj był obserwowany bardzo krótko.
Badacze sugerują, że ze względu poważny wpływ opinii publicznej o ASF na ceny żywności, rząd powinien zająć się jej śledzeniem i włączać informacje o niej do monitoringu epidemii.
Równocześnie powinien pomóc firmom mięsnym w odpowiednim edukowaniu społeczeństwa i kierowaniu opinią publiczną na temat epidemii.
Chiny szykują się na Nowy Rok
Pomimo pewnych okresowych zmian w preferencjach konsumentów, mieszkańcy Chin pozostają zdecydowanymi wielbicielami produktów wieprzowych. Z pewnością będzie to miało odzwierciedlenie w nadchodzących uroczystościach związanych z Chińskim Nowym Rokiem w lutym, których nieodłącznym elementem są potrawy z wieprzowiny.
W ostatnim czasie wydaje się, że chińska produkcja wieprzowa po głębokim kryzysie związanym z ASF zaczęła ponownie stawać na nogi.
Kraj od dłuższego czasu dąży do przywrócenia sobie samowystarczalności w produkcji wieprzowiny i rezygnacji z importu znacznych ilości mięsa. Aby osiągnąć ten cel, w Chinach budowane są ogromne, przemysłowe fermy świń, w tym piętrowe „wieżowce wieprzowe” położone w pobliżu dużych aglomeracji miejskich (więcej: Chiny budują wieżowce dla świń).
Według chińskiego ministerstwa rolnictwa liczba świń w kraju wróci do wartości sprzed kryzysu ASF już w pierwszej połowie 2021 roku. Ministerstwo komentuje, że tak szybka regeneracja sektora wieprzowego przerosła oczekiwania rządu i wynika z bardzo szybkiej budowy nowoczesnych ferm trzody chlewnej.
W międzyczasie rząd planuje uwolnić duże ilości wieprzowiny z rezerw państwowych, dzięki czemu zwiększy się dostępność produktów przed Chińskim Nowym Rokiem.
Rząd uważa, że podaż wieprzowiny w okresie Nowego Roku wzrośnie w kraju o około 30% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Według prognoz Rabobanku, sukces Chin w zażegnaniu kryzysu produkcji wieprzowej będzie skutkował w przyszłym roku w spadku importu wieprzowiny o 30% z rekordowego poziomu. Z pewnością wpłynie to na ceny mięsa wieprzowego w innych państwach świata, m.in. Stanach Zjednoczonych.
Źródła:
Bloombergquint.com
Duan, C. C., & Liu, L. Z. (2020). The dynamic relationship of price fluctuation of livestock and poultry products with the influence of African swine fever in China: From the perspective of public opinion management. Research of Agricultural Modernization, 41(4), 678-686.