Krajowa Rada Izb Rolniczych zwróciła się do Ministra Infrastruktury, Andrzeja Adamczyka, z wnioskiem o przywrócenie podstawowym stacjom kontroli pojazdów możliwości wykonywania badań okresowych dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony (bez względu na ich rodzaj i przeznaczenie) lub dostosowanie przepisów w taki sposób, aby diagnosta mógł przeprowadzić badanie techniczne w gospodarstwie rolnika.
Jak przypomina KRIR, obecnie przeglądy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony (także ciągników i przyczep) można wykonać tylko w stacjach o statusie okręgowym. - Podróż pojazdem wolnobieżnym do oddalonej często o kilkadziesiąt kilometrów stacji jest kosztowna i spowalnia ruch drogowy – czytamy w piśmie Wiktora Szmulewicza, prezesa KRIR.
- Uprzejmie informuję, że obecnie w Ministerstwie Infrastruktury prowadzone są zaawansowane prace legislacyjne nad projektem ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (UC65). Projekt ten zakłada m.in. oprócz badań technicznych ciągników i ich przyczep przeprowadzonych na zasadach dotychczasowych, także możliwość przeprowadzania badań technicznych ciągników rolniczych i ich przyczep w infrastrukturze innej niż stacja kontroli pojazdów – informują urzędnicy.
Jak wyjaśnia Ministerstwo, proponowane przepisy uwzględniają apele środowiska branżowego, użytkowników tych urządzeń mechanicznych oraz organów administracji publicznej sprawujących bezpośrednią pieczę nad rozwojem dziedzin związanych z korzystaniem z maszyn rolniczych. Prawo do przeprowadzania badań technicznych ciągników rolniczych i przyczep rolniczych w infrastrukturze innej niż stacja kontroli pojazdów, będzie przysługiwało stacjom kontroli pojazdów, w przypadku spełniała wymagań określonych przepisami prawa oraz w sposób wymagany przez ustawodawcę. Zgodnie z projektowanymi przepisami, takie badanie będzie możliwe do wykonania jedynie przy zachowaniu odpowiednich standardów badania technicznego, co pozwoli na zagwarantowanie utrzymania ciągników i przyczep w stanie technicznym zapewniającym ich bezpieczne użytkowanie.
W opinii resortu infrastruktury, poziom bezpieczeństwa użytkowania tych pojazdów polepszy się na skutek zwiększenia dla nich dostępności badań technicznych poprzez umożliwienie przeprowadzania tych badań przez odpowiednio wykwalifikowanych diagnostów, przy użyciu mobilnego wyposażenia, spełniającego standardy przewidziane w stosownych przepisach wykonawczych oraz w infrastrukturze innej niż stacja zapewniającej możliwość przeprowadzenia tych badań na poziomie nie mniej profesjonalnym, niż na stacji kontroli pojazdów.