Hiszpańscy producenci surowej szynki wytwarzają coraz więcej produktów eksportowych. Krajowe stowarzyszenie hiszpańskiego przemysłu mięsnego (ANICE) ogłosiło w ubiegłym tygodniu, że eksport Serano, Iberico i innych rodzajów szynki wzrósł o 45% w ciągu ostatnich czterech lat. Przychody wzrosły o jedną trzecią.
Według stowarzyszenia w ubiegłym roku sprzedano 65 371 t szynki surowej poza granicami kraju. Było to o 10% więcej niż w 2017 r. Przychody z wywozu wyniosły ponad 500 milionów euro.
Najważniejszym partnerem Hiszpanów w tym zakresie była Francja, gdzie sprzedano 13 584 ton. Za nim uplasowały się Niemcy z 12 360 tonami i Portugalia z 9325 tonami. Te trzy kraje stanowiły znacznie ponad połowę całego eksportu hiszpańskiej surowej szynki. Poza unijnymi rynkami, hiszpańska szynkę kupował Meksyk, USA, Japonia i Australia.
Według ANICE, szynka Serano wkrótce otrzyma status chronionego oznaczenia geograficznego (GGA), którego hiszpańscy producenci od dawna domagali się. Mają nadzieję na większą ochronę ich tradycyjnego produktu.