zm skiba

kojs

CenyRolnicze
26 kwietnia 2024, Piątek.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 4.0245 EUR EUR - 4.3225 GBP GBP - 5.0414 DKK DKK - 0.5796
Archiwum


25.04.2024 MATIF: pszenica MAJ24: 208,75 (+0,12%), kukurydza CZE24: 207,50 (-1,43%), rzepak MAJ24: 442,00 (+0,06%)

25.04.2024 SPRZEDAM 40 T RZEPAKU, trans. firmowy, śląskie, zawierciański, 42-436, tel.: 513 159 150

24.04.2024 14:01 DRÓB, cena tuszki hurt: 7,20-8,20 zł/kg, średnia: 7,62 zł/kg (na podstawie informacji z 11 ubojni)

23.04.2024 SPRZEDAM 2 BYKI, mieszaniec, 700 kg, mazowieckie, siedlecki, 08-113, tel.: 660 688 750

Sprzedam Warchlaka krajowego 1000szt, waga 30kg, zaszczepione,Transport+kredytownie. Tel 500 072 455, 504 177 184

21.04.2024 SPRZEDAM 90 T PSZENICY PASZ., trans. firmowy, warmińsko-mazurskie, gołdapski, 19-520, tel.: 692 978 880

21.04.2024 SPRZEDAM 90 T ŻYTA KONS., trans. firmowy, opolskie, oleski, 46-325, tel.: 660 470 946

21.04.2024 SPRZEDAM 2 BYKI, mieszaniec, 500 kg, małopolskie, nowotarski, 34-745, tel.: 600 856 595

21.04.2024 SPRZEDAM 7 BYKÓW, mieszaniec, 750 kg, wielkopolskie, leszczyński, 64-140, tel.: 601 741 432

Dodaj komunikat

kowalczyk

kowalczyk

Ministerstwo infrastruktury o jeździe kombajnem z hederem z przodu

Redakcja
kombajn, heder z przodu
Policja Biała Podlaska

W ocenie resortu infrastruktury, wprowadzenie do obecnie obowiązujących przepisów rozwiązań umożliwiających rolnikom przemieszczanie się kombajnami zbożowymi z zamontowanym hederem w sposób istotny wpłynie na pogorszenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym bezpieczeństwa innych użytkowników dróg publicznych.

 

Krajowa Rada Izb Rolniczych wystosowała pismo do Ministerstwa Infrastruktury i Komendy Głównej Policji w sprawie szerokości kombajnów podczas przejazdów przez drogi publiczne. Nie w każdym przypadku jest możliwe odpięcie od maszyny zespołu żniwnego, co w świetle przepisów praktycznie wyklucza te pojazdy z ruchu drogowego.

 

Kary są za surowe?

 

W piśmie samorządu rolniczego do ministra infrastruktury czytamy, iż w związku z rozpoczętym sezonem żniw, wielu rolników używa kombajnów do zbioru swoich plonów, których warunki techniczne nie pozwalają na odłączenie zespołu żniwnego, co powoduje, że maszyny mogą przekraczać szerokość 3 m. Wobec nowego taryfikatora mandatów za przejazd taka maszyną przez drogę publiczną policja może nałożyć na rolnika mandat w wysokości 5000 zł, a jeśli sprawa trafi do sądu, to maksymalna kara może wynieść 30 000 zł.

 

- Wobec powyższego wnioskujemy do pana ministra o zmianę przepisów rozporządzenia z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia tak aby maszyny, których odłączenie i przyłączenie zespołu żniwnego na polu jest niemożliwe, mogły przejechać przez drogę publiczną, aby dokonać zbioru. Ponadto wnioskujemy o wystąpienie do Komendy Głównej Policji, aby nie nakładano mandatów na rolników w tej sprawie, a jedynie stosowano pouczenia – apeluje Krajowa Rada Izb Rolniczych.

 

- Należy zauważyć, iż temat ten był niejednokrotnie przedmiotem konsultacji i analiz z podmiotami działającymi w obszarze dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego, które negatywnie odnosiły się do wprowadzenia przepisów umożliwiających poruszanie się kombajnów zbożowych z zamontowanym zespołem tnącym (hederem). Wskazywano, iż skutki zdarzeń drogowych z udziałem tego rodzaju pojazdów mogą być bardzo poważne, chociażby ze względu na wystające ostre elementy zespołu tnącego mogące stanowić bardzo duże zagrożenie dla użytkowników drogi, zwłaszcza pieszych i rowerzystów – czytamy w odpowiedzi ministerstwa infrastruktury.

 

Drogi są zbyt wąskie?

 

Jak wyjaśnia resort, ruch pojazdów rolniczych, w tym również kombajnów odbywa się w większości po drogach zlokalizowanych na terenach wiejskich. Najczęściej są to drogi powiatowe i gminne o szerokości pasa ruchu od 2,25 m do 3,5 m. W związku z tym propozycja zniesienia ograniczenia, o którym mowa w przepisie § 45 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia na drogach gminnych i powiatowych może przyczynić się do znacznego pogorszenia bezpieczeństwa na tych drogach oraz utrudniać lub wręcz uniemożliwiać korzystanie z pasa ruchu przez pojazdy poruszające się w kierunku przeciwnym do pojazdu wolnobieżnego, zmuszając kierowców do zjeżdżania na pobocze, hamowania lub całkowitego zatrzymania pojazdu. Problem dotyczy w szczególności dróg klasy D i L, na których normatywna szerokość pasów ruchu wynosi odpowiednio 2,5 m i 2,75 m, co już przy obecnych przepisach wymusza na kierujących pojazdami, o szerokości całkowitej wynoszącej 3 m, częściowe zajęcie sąsiedniego pasa ruchu, utrudniając tym samym swobodny ruch pojazdów jadących w przeciwnym kierunku. W przypadku, gdy po drodze poruszałby się kombajn zbożowy wraz z hederem o szerokości np. 4,5 m, wykonanie manewru wymijania i wyprzedzania przez inny pojazd byłoby niemożliwe. Dotyczy to nie tylko samochodów ciężarowych i osobowych, ale także czterokołowców i jednośladów.

 

Istotnym argumentem przeciwko dopuszczeniu do ruchu takich pojazdów jest również fakt, że kombajny często przemieszczają się po drogach pomiędzy poszczególnymi miejscami pracy (polami) również po zmierzchu, co może mieć dodatkowy negatywny wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg, gdyż rozpoznanie przez kierującego innym pojazdem sylwetki pojazdu wolnobieżnego jest znacznie ograniczone, a właściwa ocena szerokości tego pojazdu utrudniona.

 

- Biorąc pod uwagę powyższe, uprzejmie informuję, iż dostrzegam przedstawione potrzeby rolników oraz dotykające ich uciążliwości związane z użyłkowaniem kombajnów. Mając jednak na względzie negatywne stanowiska uzyskane w toku przeprowadzonych konsultacji i analiz, w ocenie resortu infrastruktury, wprowadzenie do obecnie obowiązujących przepisów rozwiązań umożliwiających rolnikom przemieszczanie się kombajnami zbożowymi z zamontowanym hederem w sposób istotny wpłynie na pogorszenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym bezpieczeństwa innych użytkowników dróg publicznych. Jednocześnie, odnosząc się do kwestii wystąpienia do Komendanta Głównego Policji w zakresie propozycji odstąpienia od nakładania na rolników grzywien w drodze mandatów karnych, uprzejmie wyjaśniam, iż problematyka działań z zakresu kontroli wykonywanych przez organy do tego powołane, w tym sposobu interwencji służb, dotyczy obszaru bezpieczeństwa i porządku publicznego. Kwestie te pozostają więc we właściwości resortu spraw wewnętrznych i administracji oraz resortu sprawiedliwości – informuje ministerstwo infrastruktury.

 

 

Źródło: KRIR

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz

POLECAMY


Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu