W związku z trwającymi konsultacjami Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), prezes Izby Gospodarczej Handlowców, Przetwórców Zbóż i Producentów Pasz (Izba Zbożowo-Paszowa) – największej w Polsce organizacji reprezentującej przedsiębiorstwa zajmujące się obrotem zbożami i produkcją pasz, przesłała opinię dotyczącą wybranych instrumentów wsparcia, a także przedstawiła propozycje, które przyczynią się do efektywnej realizacji założonych w KPO celów związanych z odbudową potencjału rozwojowego gospodarki utraconego w wyniku pandemii oraz wsparciem budowy trwałej konkurencyjności polskiej gospodarki.
Izba zwraca uwagę, że nieuzasadnionym jest zawężanie instrumentów wsparcia jedynie do przedsiębiorstw z sektora MŚP z wykluczeniem dużych przedsiębiorstw. W przypadku branży rolno-spożywczej sektor przemysłu i skupionych wokół niego dużych przedsiębiorstw odpowiada za znakomitą część generowanej przez polską gospodarkę nadwyżki w eksporcie produktów rolno-spożywczych. - Wykluczenie dużych przedsiębiorstw potęguje ryzyko luki inwestycyjnej w strategicznych branżach - zwraca uwagę prezes Izby, Monika Piątkowska.
W piśmie adresowanym do Ministra Finansów Monika Piątkowska podkreśla, że prezentowany w KPO zakres czasowy wsparcia jest nierealistyczny. W większości instrumentów dokument stanowi, że okres wsparcia rozpoczyna się w grudniu 2020 r. Tymczasem, analiza dostępnych harmonogramów naborów instytucji wdrażających wskazanych w KPO wskazuje, że na rok 2021 jest bardzo ograniczona.
Ponadto, w dokumentacji programowej i regulacjach implementujących instrumenty wsparcia unijnego „łańcuch dostaw” rolno-spożywczych interpretowany jest wąsko. - Postrzeganie procesu „skracania łańcucha” ogranicza się do zbytu bezpośredniego z gospodarstwa i nie obejmuje całkowicie sektora środków produkcji rolnej - dodaje prezes Izby.
W uwagach czytamy także, że kryterium tworzenia miejsca pracy jest nierzadko barierą kwalifikowalności uniemożliwiającą uzyskanie wsparcia dla inwestycji poprawiających konkurencyjność. Izba stoi więc na stanowisku, że w ramach realizacji KPO wzrost netto stanu zatrudnienia w przedsiębiorstwie nie powinien być warunkiem pozyskania wsparcia.