Dodaj ogłoszenie

CenyRolnicze
NOTOWANIA
17 lutego 2020, Poniedziałek.
Kursy walut: USD USD - 3,9189 EUR EUR - 4,2502 GBP GBP - 5,1109 DKK DKK - 0,5689
Archiwum
17.02.2020 MATIF: pszenica kons. MAR20 - 194,00 (0,00%), kukurydza MAR20 - 168,25 (0,00%), rzepak MAJ20 - 400,75 (+ 0,31%) [euro/tona] +++ +++ +++ 17.02.2020 12:32 DRÓB, cena tuszki w hurcie: 5,30 - 6,00 zł/kg, średnia: 5,68 zł/kg (na podstawie informacji z 14 ubojni) +++ +++ +++ +++ +++

Duńczycy nie uznają kompromisu w zabezpieczaniu się przed ASF. Na granicy z Niemcami każda ciężarówka poddawana jest dezynfekcji

Redakcja
Safety Wash

Jednym ze sposobów skutecznego zwalczania afrykańskiego pomoru świń jest wg Duńczyków szczelna procedura czyszczenia i dezynfekcji ciężarówek na granicy kraju. Tamtejsze służby nie uznają kompromisu i stosują politykę zerowej tolerancji. Nawet niewielkie zabrudzenia obornikiem powodują, że pojazd nie jest wpuszczany na terytorium Danii. 

 

Duża pusta, polska ciężarówka do przewozu świń z trzema piętrami wjeżdża do duńskiej myjni. Pojazd jest natychmiast obsługiwany, a przednia szyba jest odpowiednio pokryta mydłem. - Tam właśnie zmierza większość brudu, dlatego wymaga dodatkowej uwagi - wyjaśnia w rozmowie z portalem Pig Progress Claus Clausen, dyrektor duńskiego Safety Wash w Padborgu na południu Danii na granicy z Niemcami.

 

Wkrótce potem ruchoma konstrukcja na szynach przesuwa się powoli i pod wysokim ciśnieniem wody czyści całą ciężarówkę. Po 15 minutach mycia ciężarówka przemieszcza się się do przodu i przejeżdża przez kolejne pomieszczenie, gdzie rozpylany jest środek dezynfekujący Vanadox. Dania jest jedynym krajem w Europie, gdzie na granicy państwa się czyści ciężarówki. - Około 5 lat temu drobne kawałki ziemi na pojazdach nie stanowiły tak wielkiego problemu. Teraz sytuacja zmieniła się ze względu na ASF. W tej chwili w branży obowiązuje polityka zerowej tolerancji – wyjaśnia Claus Clausen.

 

Ponieważ Dania jest głównie krajem eksportującym świnie, wiele ciężarówek opuszcza Danię w pełnym załadunku prosiąt i wraca z powrotem po kolejną dostawę. Aby uniknąć wprowadzenia patogenów do duńskiego stada, każda ciężarówka musi zostać odpowiednio umyta i zdezynfekowana przed przejściem. To założenia programu opłaconego przez duńskich producentów trzody chlewnej.

 

Danish Safety Wash jest jedną z dwóch firm w Padborgu, które zawarły umowę z SEGES, duńską spółdzielnią zajmującą się badaniem świń. SEGES jest właścicielem duńskiego programu transportowego. Oba podmioty razem sprawdzają każdą przychodzącą ciężarówkę do przewozu zwierząt - po zatwierdzeniu otrzymują obowiązkowy certyfikat. Zasady są jasne: nie można zabierać świń z Danii bez certyfikatu.

 

- Wprowadzenie afrykańskiego pomoru świń w Europie Wschodniej bardzo zmieniło sposób działania duńskiego Safety Wash - wyjaśnia Clausen. Niektóre ciężarówki rzeczywiście pochodzą z obszarów, w których afrykański pomór świń jest aktywny. Dlatego w kabinach kontrolnych stacji mycia wisi mapa Europy, dzieląca kontynent na: zielone strefy (bez ASF), czerwone strefy (obszary ryzyka) i czarne strefy (obecny ASF). Określają one, jaki rodzaj dezynfekcji zastosować dla ciężarówki. Wszystkie ciężarówki są wyposażone w GPS, więc dla stacji mycia stosunkowo łatwo jest szczegółowo ustalić, w jakie strefa wjechała ciężarówka przed przyjazdem do Danii. W przypadku, gdy GPS nie przekaże danych, ciężarówka zostanie automatycznie potraktowana jak ciężarówka „czarnej strefy”.

 

Jak czytamy w Pig Progress, wiele pojazdów jest cofanych na granicy, ze względu na zbyt duże zabrudzenia i ryzyko wpuszczenia takiej ciężarówki do Danii. - Po zawróceniu do Niemiec, kierowcy mogą sami wybrać sposób rozwiązania problemu - wyjaśnia Clausen. - Najbliższa myjnia ciężarówek w Niemczech znajduje się około 18 km na południe, w pobliżu Flensburga. Zwykle zajmuje im to od 2 do 3 godzin, zanim pojazd będzie w takim stanie jak oczekujemy – mówi Clausen. Podobne podejście stosuje się w przypadku ciężarówek przybywających z północy, z Norwegii lub Szwecji, a także z promu z Niemiec. Takie transporty są kierowane na południe od Kopenhagi i tam odbywa się proces dezynfekcji. Jedyny wyjątek stanowią transporty świń z Norwegii, które nie zatrzymują się w Danii i dlatego mogą kontynuować jazdę bez mycia i dezynfekcji. Jeśli kontrola jest załatwiona pozytywnie, następuje trzecia faza, która zasadniczo obejmuje dziesięć minut oczekiwania na wykonanie finalnej dezynfekcji.

 

Na podstawie przebytej trasy przed przybyciem do Danii, ciężarówki mogą otrzymać cztery rodzaje certyfikatów po udanym czyszczeniu i dezynfekcji. Wyjaśnienia na certyfikacie są w języku duńskim, angielskim, niemieckim i polskim. Kolor zielony odpowiada mapie i oznacza, że ciężarówka może wjechać na teren gospodarstwa. Żółty oznacza, że ciężarówka otrzymała jedną dodatkową rundę czyszczenia mydłem i może wjechać na farmę po 12 godzinach kwarantanny. Kolor czerwony oznacza, że ciężarówka może wjechać na farmę po 48 godzinach kwarantanny Kolor czarny oznacza, że konieczny jest siedmiodniowy okres kwarantanny.

 

Gdy wszystko jest w porządku, kierowca otrzymuje również zapieczętowaną torbę z kombinezonem i osłonami bagażnika. Dla producenta trzody chlewnej, u którego będzie odbywał się załadunek, zapieczętowany worek zapewni, że kierowca rzeczywiście został sprawdzony i zatwierdzony na granicy.

 

Źródło: Pig Progress

3.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 (10 głosów)

Może zainteresuje Cię również:

Rzeźnie liczą zyski, a rolnicy mają problem ze spr

Zarząd Lubelskiej Izby Rolniczej stanowczo sprzeciwia się pr

Restrukturyzacja małych gospodarstw na obszarach -

Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ogł

Wielkopolska walczy z ASF. Od początku sezonu odst

Do końca kwietnia myśliwi z Wielkopolski muszą odstrzelić bl