Unijny komisarz ds. rolnictwa Janusz Wojciechowski chce wykorzystać unijne środki na dofinansowanie transportu zboża z Ukrainy. Padła też propozycja aby przenieść odprawy celne z granicy ukraińsko-polskiej do portów Morza Bałtyckiego.
Po zakończeniu działań Black Sea Grain Initiative (BSGI) i kontynuacji rosyjskich nalotów na ukraińskie, nadbałtyckie porty mają zostać wzmocnione jako alternatywne szlaki eksportu zboża z Ukrainy. Zgodzili się na to ministrowie rolnictwa Unii Europejskiej i unijny komisarz ds. rolnictwa Janusz Wojciechowski na wczorajszym posiedzeniu (25 lipca) Rady ds. Rolnictwa UE w Brukseli.
Wojciechowski proponuje dofinansowanie wyższych kosztów transportu samochodowego lub kolejowego ze środków unijnych. Celem jest transport większej ilości pszenicy, kukurydzy i rzepaku z Ukrainy bezpośrednio do portów Morza Bałtyckiego w celu wywozu z UE drogą lądową. W celu zwiększenia przepustowości ma zostać przeniesiona również odprawa celna z granicy ukraińsko-polskiej do portów Morza Bałtyckiego. Takie „zielone korytarze” zaproponował litewski minister rolnictwa Kestutis Navickas.
Wojciechowski zapowiedział, że będzie lobbował w Komisji Europejskiej o dofinansowanie kosztów transportu. Komisarz UE nie podał żadnych konkretnych informacji na temat wysokości i czasu trwania dopłat transportowych ani skąd mają pochodzić pieniądze.
Według niego ministrowie rolnictwa Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii i Bułgarii zapewnili, że nie będą utrudniać tranzytu. Niemniej jednak pięć państw członkowskich UE z Europy Wschodniej, na czele z Polską, wezwało dziś do przedłużenia unijnego zakazu importu kukurydzy, rzepaku, pszenicy i słonecznika po 15 września. Wojciechowski nie chciał jednak ulec temu żądaniu. Komisarz ds. rolnictwa obiecał przegląd sytuacji na rynku dopiero w sierpniu. Na tej podstawie decyzja o ograniczeniach w imporcie ma zostać podjęta we wrześniu. Zdaniem Wojciechowskiego, czasowy zakaz importu znacznie rozładował sytuację w krajach sąsiednich. Według niego, w Polsce magazyny, które były pełne przed rozpoczęciem żniw, opustoszały.
Według Komisji Europejskiej korytarze solidarnościowe działają obecnie bardzo dobrze. - W maju z Ukrainy wyeksportowano w ten sposób 3,5 mln ton zboża, a w czerwcu 3 mln ton - poinformował Wojciechowski. Zwrócił uwagę, że planowane są znaczne inwestycje w infrastrukturę Korytarzy Solidarności.