Po drastycznym załamaniu chińskiego importu wieprzowiny w 2022 roku, od początku tego roku import ponownie znacząco wzrósł. Chińczycy sprowadzili w pierwszej połowie 2023 roku o prawie 17% więcej wieprzowiny i o 8% więcej produktów ubocznych niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Dostawcy z Unii Europejskiej stracili jednak udział w rynku, ponieważ ceny ofertowe były wyższe od propozycji z krajów trzecich.
Europejscy importerzy tracą udział w rynku
Według wstępnych danych administracji celnej wolumen importu wraz z produktami ubocznymi wzrósł o około 180 tys. t, czyli o 13% do 1,54 mln t. Jeszcze większy wzrost o 31% do 3,84 mld USD (3,46 mld EUR) odnotowano w przypadku wydatków na import, za które odpowiedzialne były wyższe ceny na rynku światowym. Ceny oferowane przez dostawców z Unii Europejskiej były w większości wyższe niż konkurencji z Ameryki Północnej i Brazylii, przez co Europejczycy stracili udział w rynku.
Jak pokazuje bardziej szczegółowa analiza danych handlowych przeprowadzona przez Konfederację Duńskiego Przemysłu Rolno-Spożywczego (L&F), chińscy importerzy byli szczególnie zainteresowani zakupem świeżej, schłodzonej i mrożonej wieprzowiny. Skup tego rodzaju towaru wzrósł o 134 tys. t, czyli prawie 17% w porównaniu z I półroczem 2022 r. do niespełna 932,7 tys. t. Natomiast import wieprzowych produktów ubocznych wzrósł tylko o 8% do 555,4 tys. ton.
Hiszpania przed Brazylią i USA
Hiszpania pozostała głównym dostawcą wieprzowiny do Chin, ale była w stanie zwiększyć całkowitą sprzedaż poniżej średniej, czyli o 2,4% do 351,7 tys. ton. Znacznie większy sukces pod względem wzrostu odniosła Brazylia, która zwiększyła dostawy świeżej i mrożonej wieprzowiny do Republiki Ludowej o około jedną trzecią do 220 800 ton. Ponadto sprzedano ok. 10,5 tys. t produktów ubocznych, co oznaczało drugie miejsce wśród chińskiego importu. W ślad za tym wkroczyły Stany Zjednoczone, w których łączny tonaż dostarczonych towarów wzrósł o 30,0% do 228,9 tys. ton. Jeszcze bardziej dynamicznie sprawy potoczyły się w Kanadzie, gdzie eksport wzrósł o ponad połowę do 125 300 ton. Oba kraje Ameryki Północnej były w stanie zauważalnie rozszerzyć sprzedaż produktów ubocznych pochodzenia mięsnego w Chinach, czego inne kraje nie były w stanie zrobić.
Na przykład w Danii sprzedaż produktów ubocznych spadła o jedną piątą do 64 800 ton, podczas gdy świeża wieprzowina odnotowała wzrost o 4,1% do 84 900 ton. Spośród krajów UE, to Holandia najbardziej zwiększyła sprzedaż wieprzowiny do Państwa Środka– o 37% do 143,9 tys. ton. Tylko umiarkowany wzrost o 1% do 74 000 t odnotowano we Francji.
Źródło: ISN