Chociaż pogłowie trzody chlewnej spada również w Holandii, w pierwszej połowie 2023 r. do innych krajów Unii Europejskiej sprzedano nieco więcej świń niż w tym samym okresie ubiegłego roku. W szczególności wzrósł eksport tuczników do Niemiec.
Według wstępnych danych Holenderskiej Agencji Biznesu (RVO) w pierwszej połowie 2023 r. do innych państw członkowskich sprzedano łącznie około 3,55 mln świń z Holandii; to o 27,3 tys. sztuk, czyli o 0,8 proc. więcej niż w I półroczu 2022 r. W ubiegłym roku eksport żywca spadł o 6,7 proc., a w 2021 r. aż o 15,7 proc.
Eksport tuczników był częściowo odpowiedzialny za wyższą sprzedaż. W porównaniu ze styczniem, do czerwca 2022 r. liczba ta wzrosła łącznie o 29 700 zwierząt, czyli o 6,8% do 463 800 sztuk. Dostawy do głównego klienta, Niemiec, zostały znacznie rozszerzone, bo o prawie 45% do 398 300 sztuk trzody chlewnej. Z niemieckich statystyk rzeźnych można wywnioskować, że wiele z tych holenderskich zwierząt trafiło do Nadrenii Północnej-Westfalii, ponieważ liczba zwierząt zabitych za granicą wzrosła w pierwszej połowie roku o dobre 100 000 sztuk. Inne kraje UE, w tym Belgia, Polska i Hiszpania, kupiły znacznie mniej świń rzeźnych z Holandii.
Eksport prosiąt nieznacznie wzrósł
Eksport prosiąt z Holandii również odnotował wzrosty w porównaniu z pierwszą połową 2022 r.; wzrost o około 16 000 zwierząt, czyli o 0,6%, do 2,88 mln sztuk. Tutaj również Niemcy były najważniejszym klientem z prawie 1,45 milionami prosiąt, choć dostawy do Niemiec nieznacznie spadły o 13 400 prosiąt. Znacznie mniej warchlaków niż w roku poprzednim sprzedano do Belgii, Polski i Włoch. Zostało to jednak zrekompensowane przez eksport prosiąt do Hiszpanii, który wzrósł o dobre 11% do ponad 1 miliona. Ponadto sprzedaż w Rumunii wzrosła o połowę do 82 300 sztuk.
Zmniejszył się natomiast eksport holenderskich macior rzeźnych. Ich sprzedaż na rynku unijnym spadła o około 18 400 sztuk, czyli 8,1% w porównaniu z pierwszą połową 2022 r., do prawie 209 000 sztuk. Dostawy do Niemiec wzrosły o 1,1% do 101 130 zwierząt, ale sprzedaż do Hiszpanii i Włoch wyraźnie spadła. Drugim najważniejszym klientem Holendrów pozostała Chorwacja z przeszło 60 tysiącami zakupionych macior.
Źródło: ISN