Nie tylko w Polsce hodowcy świń mogą odczuwać, że ich działalność chyli się ku upadkowi. Wśród niemieckich producentów trzody chlewnej panują wyraźne niepokoje. Organizacje branżowe przestrzegają, że nikt poza przemysłem rolno-spożywczym nie chce widzieć, że produkcja wieprzowiny upada. W ciągu dziesięciu lat liczba hodowców trzody chlewnej na południu Niemiec spadła o 45 procent.
W oparciu o obecną sytuację rynkową niemiecka opinia publiczna uważa, że nie dostrzega (nadciągającego) niedoboru wieprzowiny. Pomimo tego, że podaż zwierząt gotowych do uboju na niemieckim rynku żywca jest znacznie mniejsza niż w poprzednich latach, to jednocześnie podaż jest nadal wystarczająca do zaspokojenia popytu.
Wielkość podaży koresponduje z doniesieniami, że spożycie wieprzowiny na mieszkańca w Niemczech spadło o 1,3 kg do średnio 31,0 kg. Co więcej, przy wysokim stopniu samowystarczalności w mięso na poziomie 118%, Niemcy uważają, że podaż mięsa jest wystarczająca.
Perspektywy dalszego spadku liczby hodowców trzody chlewnej, a tym samym dalszego spadku podaży mięsa w najbliższych latach, są powodem do bicia na alarm. Firma zajmująca się produkcją wieprzowiny Müller-Fleisch z Ulm wskazuje na zmiany strukturalne w hodowli trzody chlewnej. Na przykład w ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba ferm trzody chlewnej w Badenii-Wirtembergii i Dolnej Saksonii spadła o prawie 44 procent. W Bawarii prawie 46 procent rolników wstrzymało w tym okresie swoją hodowlę świń, a w Nadrenii Północnej-Westfalii prawie 30 proc.
Land Institute Baden-Württemberg (LEL) jest przekonany, że za kilka lat państwowa produkcja prosiąt będzie niewystarczająca, aby zaopatrywać regionalne fermy trzody chlewnej. Zagraża to również regionalnej produkcji wieprzowiny. Dwaj ministrowie rolnictwa Peter Hauk z Badenii-Wirtembergii i jego bawarska koleżanka Michaela Kaniber podkreślili na sympozjum Müller-Fleisch w Ulm, że to nie powinno mieć miejsca. Obaj twierdzą, że w przyszłości powinna być dostępna wystarczająca ilość wieprzowiny z południowych Niemiec.
Źródło: Pig Business