Dodaj ogłoszenie

CenyRolnicze
NOTOWANIA
19 kwietnia 2019, Piątek.
Kursy walut: USD USD - 3,8051 EUR EUR - 4,2802 GBP GBP - 4,9479 DKK DKK - 0,5733
Archiwum
18.04.2019 MATIF: pszenica kons. MAJ19 - 183,50 (- 0,81%), kukurydza CZE19 - 165,50 (0,00%), rzepak MAJ19 - 363,50 (+ 0,55%) [euro/tona] +++ +++ +++ 17.04.2019 13.08 DRÓB, cena tuszki w hurcie: 5,10- 5,90 zł/kg, średnia: 5,43 zł/kg (na podstawie informacji z 16 ubojni) +++

Czy producentom trzody chlewnej jest potrzebny Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego?

Redakcja

Pojawia się coraz więcej krytycznych opinii w stosunku do funkcjonowania Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego (Fundusz). Od wszystkich ubijanych tuczników w Polsce pobierane 0,1% wartości z przeznaczeniem na budżet Funduszu. Pomimo, że do kasy Funduszu wpływa 10 mln zł, to import wieprzowiny do Polski rośnie. 

 

Krajowy Związek Pracodawców-Producentów Trzody Chlewnej zebrał wszystkie napływające "z terenu" uwagi dotyczące Funduszu i przedstawił najważniejsze z nich:

 

1. Rosnący eksport i związany z tym proporcjonalny wzrost importu nie przekłada się na poprawę sytuacji cenowej żywca w kraju. Świadczy to, że wzrost eksportu nie jest zaspokajany przez produkcję krajową, tylko z surowca importowanego. Producenci żywca, pomimo że finansują promowanie eksportu nie odnoszą z tego korzyści.

 

2. Brak opłat przeznaczanych na Fundusz od wieprzowiny pochodzącej z importu. Do Polski od stycznia do września br. wjechała wieprzowina, która w przeliczeniu na żywiec daje równowartość ponad 8 mln tuczników.

 

3. Według statystyk konsumpcja wieprzowiny w Polsce jest od lat niezmienna ok. 40 kg/os/rok. Tak było zanim wprowadzono Fundusz i tak jest teraz. Sposób promowania konsumpcji wieprzowiny w kraju nie przekłada się na wzrost spożycia.

 

4. Organizacje zarządzające Funduszem są najczęściej beneficjentami środków Funduszu. Realizują one własne projekty za pieniądze producentów świń. Organizacje zarządzające Funduszem są sędziami we własnej sprawie, przyznając sobie najwięcej projektów.

 

5. Wybór organizacji do zarządzania Funduszem pozostawia wiele do życzenia. Brak jest rzeczywistej reprezentacji producentów trzody chlewnej w władzach Funduszu.

 

6. Brak jest finansowego partycypowania w Funduszu sektora przetwórczego, gdyż przetwórcy jedynie naliczają opłaty i przekazują je do Funduszu. Przetwórcy stoją na stanowisku, że ponoszą koszty naliczania opłat. W naszej ocenie nie są jednak to koszty porównywalne do naliczanych składek.

 

7. Opłaty pobierane od producentów świń powinny trafiać na fundusz rozwoju produkcji trzody chlewnej. Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego powinien być finansowany przez sektor przetwórczy.

 

ogloszenia dla hodowcow trzody chlewnej

 

Źródło: KZP-PTCh

Może zainteresuje Cię również:

Rekordowy eksport amerykańskiej wieprzowiny do Chi

Chiński deficyt wieprzowiny w 2019 roku szacowany jest na 10

Obcy kapitał całkowicie rozregulował rynek wieprzo

Wczoraj w siedzibie resortu rolnictwa odbyło się pierwsze po

Niemcy nadal największym producentem wieprzowiny w

W pierwszych 11 miesiącach 2018 r. głównym producentem wiepr