Dodaj ogłoszenie

CenyRolnicze
NOTOWANIA
25 czerwca 2019, Wtorek.
Kursy walut: USD USD - 3,7376 EUR EUR - 4,2554 GBP GBP - 4,7704 DKK DKK - 0,5700
Archiwum
24.06.2019 MATIF: pszenica kons. WRZ19 - 183,75 (+ 1,66%), kukurydza SIE19 - 177,75 (+ 1,14%), rzepak SIE19 - 367,50 (- 0,34%) [euro/tona] +++ +++ +++ 24.06.2019 13.20 DRÓB, cena tuszki w hurcie: 5,00- 5,80 zł/kg, średnia: 5,31 zł/kg (na podstawie informacji z 15 ubojni) +++ +++ +++ +++ +++ +++ +++

Czy producentom trzody chlewnej jest potrzebny Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego?

Redakcja

Pojawia się coraz więcej krytycznych opinii w stosunku do funkcjonowania Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego (Fundusz). Od wszystkich ubijanych tuczników w Polsce pobierane 0,1% wartości z przeznaczeniem na budżet Funduszu. Pomimo, że do kasy Funduszu wpływa 10 mln zł, to import wieprzowiny do Polski rośnie. 

 

Krajowy Związek Pracodawców-Producentów Trzody Chlewnej zebrał wszystkie napływające "z terenu" uwagi dotyczące Funduszu i przedstawił najważniejsze z nich:

 

1. Rosnący eksport i związany z tym proporcjonalny wzrost importu nie przekłada się na poprawę sytuacji cenowej żywca w kraju. Świadczy to, że wzrost eksportu nie jest zaspokajany przez produkcję krajową, tylko z surowca importowanego. Producenci żywca, pomimo że finansują promowanie eksportu nie odnoszą z tego korzyści.

 

2. Brak opłat przeznaczanych na Fundusz od wieprzowiny pochodzącej z importu. Do Polski od stycznia do września br. wjechała wieprzowina, która w przeliczeniu na żywiec daje równowartość ponad 8 mln tuczników.

 

3. Według statystyk konsumpcja wieprzowiny w Polsce jest od lat niezmienna ok. 40 kg/os/rok. Tak było zanim wprowadzono Fundusz i tak jest teraz. Sposób promowania konsumpcji wieprzowiny w kraju nie przekłada się na wzrost spożycia.

 

4. Organizacje zarządzające Funduszem są najczęściej beneficjentami środków Funduszu. Realizują one własne projekty za pieniądze producentów świń. Organizacje zarządzające Funduszem są sędziami we własnej sprawie, przyznając sobie najwięcej projektów.

 

5. Wybór organizacji do zarządzania Funduszem pozostawia wiele do życzenia. Brak jest rzeczywistej reprezentacji producentów trzody chlewnej w władzach Funduszu.

 

6. Brak jest finansowego partycypowania w Funduszu sektora przetwórczego, gdyż przetwórcy jedynie naliczają opłaty i przekazują je do Funduszu. Przetwórcy stoją na stanowisku, że ponoszą koszty naliczania opłat. W naszej ocenie nie są jednak to koszty porównywalne do naliczanych składek.

 

7. Opłaty pobierane od producentów świń powinny trafiać na fundusz rozwoju produkcji trzody chlewnej. Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego powinien być finansowany przez sektor przetwórczy.

 

ogloszenia dla hodowcow trzody chlewnej

 

Źródło: KZP-PTCh

Może zainteresuje Cię również:

Wyraźny spadek niemieckiej produkcji trzody chlewn

Spadek uboju świń w Niemczech był kontynuowany w kwietniu. W

W ciągu najbliższej dekady europejska produkcja wi

Prezes zakładu mięsnego Vion, Ronald Lotgerink, spodziewa si

Hiszpańska produkcja wieprzowiny wzrasta szybciej

W pierwszym kwartale tego roku hiszpański eksport świeżej i