kps

kps

CenyRolnicze
26 lipca 2024, Piątek.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 3.9415 EUR EUR - 4.2773 GBP GBP - 5.0709 DKK DKK - 0.5732
Archiwum


26.07.2024 13:49 DRÓB, cena tuszki hurt: 8,70-9,50 zł/kg, średnia: 9,06 zł/kg (na podstawie informacji z 12 ubojni)

26.07.2024 MATIF: pszenica WRZ24: 217,25 (-1,14%), kukurydza SIE24: 220,00 (-0,56%), rzepak SIE24: 458,75 (-2,91%)

24.07.2024 SPRZEDAM 200 KURCZAKÓW BROJLERÓW, 4,5 kg, wielkopolskie, turecki, 62-709, tel.: 531 919 253

23.07.2024 SPRZEDAM 200 TUCZNIKÓW, 120 kg, 58%, łódzkie, bełchatowski, 97-403, tel.: 511 739 552

22.07.2024 SPRZEDAM 20000 JAJ, rozm. M, mazowieckie, sochaczewski, 96-513, tel.: 732 882 394

22.07.2024 SPRZEDAM 20 T ŻYTA PASZ., trans. rolnika, pomorskie, człuchowski, 77-304, tel.: 889 853 562

Sprzedam warchlaki krajowe 100-150szt, 30kg, tel:781-576-361

21.07.2024 SPRZEDAM 200 TUCZNIKÓW, 120 kg, 58%, łódzkie, bełchatowski, 97-403, tel.: 511 739 552

Dodaj komunikat

kowalczyk

modele rolnicze

Czy producentom trzody chlewnej jest potrzebny Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego?

Redakcja

Pojawia się coraz więcej krytycznych opinii w stosunku do funkcjonowania Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego (Fundusz). Od wszystkich ubijanych tuczników w Polsce pobierane 0,1% wartości z przeznaczeniem na budżet Funduszu. Pomimo, że do kasy Funduszu wpływa 10 mln zł, to import wieprzowiny do Polski rośnie. 

 

Krajowy Związek Pracodawców-Producentów Trzody Chlewnej zebrał wszystkie napływające "z terenu" uwagi dotyczące Funduszu i przedstawił najważniejsze z nich:

 

1. Rosnący eksport i związany z tym proporcjonalny wzrost importu nie przekłada się na poprawę sytuacji cenowej żywca w kraju. Świadczy to, że wzrost eksportu nie jest zaspokajany przez produkcję krajową, tylko z surowca importowanego. Producenci żywca, pomimo że finansują promowanie eksportu nie odnoszą z tego korzyści.

 

2. Brak opłat przeznaczanych na Fundusz od wieprzowiny pochodzącej z importu. Do Polski od stycznia do września br. wjechała wieprzowina, która w przeliczeniu na żywiec daje równowartość ponad 8 mln tuczników.

 

3. Według statystyk konsumpcja wieprzowiny w Polsce jest od lat niezmienna ok. 40 kg/os/rok. Tak było zanim wprowadzono Fundusz i tak jest teraz. Sposób promowania konsumpcji wieprzowiny w kraju nie przekłada się na wzrost spożycia.

 

4. Organizacje zarządzające Funduszem są najczęściej beneficjentami środków Funduszu. Realizują one własne projekty za pieniądze producentów świń. Organizacje zarządzające Funduszem są sędziami we własnej sprawie, przyznając sobie najwięcej projektów.

 

5. Wybór organizacji do zarządzania Funduszem pozostawia wiele do życzenia. Brak jest rzeczywistej reprezentacji producentów trzody chlewnej w władzach Funduszu.

 

6. Brak jest finansowego partycypowania w Funduszu sektora przetwórczego, gdyż przetwórcy jedynie naliczają opłaty i przekazują je do Funduszu. Przetwórcy stoją na stanowisku, że ponoszą koszty naliczania opłat. W naszej ocenie nie są jednak to koszty porównywalne do naliczanych składek.

 

7. Opłaty pobierane od producentów świń powinny trafiać na fundusz rozwoju produkcji trzody chlewnej. Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego powinien być finansowany przez sektor przetwórczy.

 

ogloszenia dla hodowcow trzody chlewnej

 

Źródło: KZP-PTCh

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz

POLECAMY


Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu