W związku licznymi sygnałami napływającymi do naszej organizacji od rolników prowadzących produkcję trzody chlewnej, którzy są karani za nieterminowe zgłoszenia przemieszczenia zwierząt wystosowaliśmy pismo do ministra Jurgiela z prośbą o wyjaśnienie procedury - pisze Aleksander Dargiewicz z Krajowego Związku Pracodawców - Producentów Trzody Chlewnej.
W dniu 7/07/2017 dotarła do Związku odpowiedź z MRiRW, w której można przeczytać:
„(…) W okresie styczeń maj 2017 roku ARiMR skierowała do organów ścigania 42 sprawy z tytułu nieterminowości zgłoszeń dotyczące 392 sztuk zwierząt. Zauważyć należy, że ARiMR w tym okresie obsłużyła ok. 2,5 mln zgłoszeń.
Mając na uwadze powyższe Ministerstwo uprzejmie informuje, że nie jest uzasadniona zmiana procedur wewnętrznych ARiMR w tym zakresie.
Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 roku o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt obowiązek złożenia zgłoszenia spoczywa na posiadaczu zwierząt. Pracownik biura powiatowego ARiMR potwierdza fakt przyjęcia zgłoszenia przez postawienie pieczątki wpływu oraz podpisu na zgłoszeniu (w przypadku potwierdzenia przyjęcia dla osoby składającej zgłoszenie również na kopii zgłoszenia wydawanej składającemu zgłoszenie). Pracownicy ARiMR mają obowiązek niezwłocznej obsługi zgłoszeń złożonych przez posiadaczy zwierząt w biurach powiatowych ARiMR.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie identyfikacji i rejestracji zwierząt w przypadku zmiany posiadacza zwierzęcia obowiązek dokonania zgłoszenia spoczywa zarówno na dotychczasowym posiadaczu zwierzęcia (w zakresie przemieszczenia z gospodarstwa), jak i na nowym posiadaczu zwierzęcia (w zakresie przemieszczenia do gospodarstwa). Obowiązek ten jest niezależny od formy zgłoszenia, jaką zastosują rolnicy (zgłoszenie samodzielne albo wspólnie z osobą, która kupiła/sprzedała zwierzę). Obwiązujące przepisy pozostawiają rolnikom swobodę wyboru rodzaju stosowanego druku w tym zakresie. Rolnik może dokonać samodzielnego zgłoszenia kupna/sprzedaży na druku podpisanym tylko przez siebie, niezależnie od drugiej strony transakcji kupna sprzedaży zwierzęcia. Jeżeli rolnicy korzystają z druku wspólnie z osobą, która kupiła/sprzedała zwierzę, podpisanego przez dwie osoby (doręczenie do ARiMR przez jedną z nich), osoba mająca dostarczyć dokument do ARiMR działa w charakterze pełnomocnika drugiego z rolników (nawet mimo braku sformalizowania stosunku pełnomocnictwa).
Okoliczność, że strony transakcji kupna/sprzedaży danego zwierzęcia uzgodniły między sobą, że wspólne zgłoszenie dostarczy do ARiMR jedna z nich, nie zwalnia drugiej strony z odpowiedzialności za dotrzymanie terminu na dokonanie zgłoszenia.(…)”
Chociaż MRiRW nie widzi potrzeby zmiany procedury uważamy, że jej wadą jest brak możliwości sprawdzenia przez rolnika sprzedającego w systemie, czy przemieszczenie zostało wprowadzone. Rolnik kupujący twierdzi, że na 100% dokument przemieszczenia został złożony w agencji, pracownik agencji stwierdza, że przemieszczenia wszystkie wprowadza bez zwłoki, a inspekcja weterynaryjna wystawia mandaty za nieterminowe zgłoszenie przemieszczenia.
Źródło: kzp-ptch.pl