kowalczyk

kojs

CenyRolnicze
22 października 2021, Piątek.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 3.9576 EUR EUR - 4.6072 GBP GBP - 5.4652 DKK DKK - 0.6192
Archiwum


23.10.2021 KUPIĘ 24 TONY ŚRUTY RZEPAKOWEJ, transport firmowy, podlaskie, łomżyński, 18-411, tel.: 500 135 296

23.10.2021 SPRZEDAM 100 TON KUKURYDZY, transport rolnika, małopolskie, nowosądecki, 33-316, tel.: 664 531 879

23.10.2021 SPRZEDAM 5 BYKÓW, mięsny, 400 kg, lubelskie, tomaszowski, 22-664, tel.: 600 366 166

23.10.2021 SPRZEDAM 20 JAŁÓWEK, mieszaniec, 400 kg, dolnośląskie, bystrzycki, 51-520, tel.: 789 309 353

23.10.2021 SPRZEDAM 3 BYKI, mieszaniec, 670 kg, wielkopolskie, poznański, 62-060, tel.: 601 624 295

23.10.2021 SPRZEDAM 700 TON KUKURYDZY, transport firmowy, mazowieckie, warszawski, 05-850, tel.: 606 920 897

23.10.2021 SPRZEDAM 45 TON PSZENICY PASZ., transport firmowy, wielkopolskie, grodziski, 62-067, tel.: 692 929 054

22.10.2021 13:52 DRÓB, cena tuszki hurt: 5,50-6,00 zł/kg, średnia: 5,80 zł/kg (na podstawie informacji z 11 ubojni)

22.10.2021 MATIF: pszenica GRU21-280,00 (+1,27%), kukurydza LIS21-249,00 (+0,71%), rzepak LIS21-674,50 (-1,71%) [euro/t]

20.10.2021 SPRZEDAM 12 BYKÓW, mięsny, 800+ kg, wielkopolskie, turecki, 62-710, tel.: 782 540 383

20.10.2021 SPRZEDAM 7 KRÓW, 800+ kg, wielkopolskie, turecki, 62-710, tel.: 782 540 383

19.10.2021 SPRZEDAM 380 TON KUKURYDZY, transport firmowy, mazowieckie, węgrowski, 07-120, tel.: 513 516 204

18.10.2021 SPRZEDAM 30 TON KUKURYDZY, transport firmowy, mazowieckie, ostrowski, 07-320, tel.: 790 338 005

18.10.2021 SPRZEDAM 4 BYKI, hf, 650 kg, podlaskie, sokólski, 16-140, tel.: 510 641 861

18.10.2021 SPRZEDAM 15 BYKÓW, mięsny, 730 kg, kuj.-pom., toruński, 87-140, tel.: 508 131 008

Dodaj komunikat

ph konrad

agrifirm

Jakie zmiany w umowach na sprzedaż produktów rolnych proponuje związek hodowców świń?

Redakcja
wiadomosci inflacja w rpa

Jak już informowaliśmy, resort rolnictwa procuje nad zmianami w przepisach, które nakładają obowiązek zawierania umów na sprzedaż produktów rolnych. Obecnie trwają konsultacje społeczne.

Stosownie do pisma z 4 kwietnia br. znak RR.pz.0213.1.2017 w związku z procesem konsultacji społecznych Krajowy Związek Pracodawców – Producentów Trzody Chlewnej przedstawia poniżej swoje uwagi do projektu ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych oraz zmianie niektórych innych ustaw w brzmieniu proponowanym w projekcie nowelizacji:

1. Uwagi do art. 38q ust. 1c.
Obowiązek przechowywania umowy powinien dotyczyć również umowy w formie dokumentowej lub elektronicznej. Dlatego proponujemy następujące brzmienie art. 38q ust. 1c:

„Umowę, o której mowa w ust.1 lub ust. 1a, nabywca, o którym mowa w ust. 1, przechowuje przez okres 5 lat, licząc od końca roku, w którym umowa została zawarta.

2. Uwagi do art. 40i ust. 1 oraz ust. 1a
W art. 40i ust.1 wnioskujemy o uściślenie, że chodzi tylko o produkt rolny nabyty od rolnika, tak aby rozwiać wszelkie wątpliwości. Dlatego proponujemy następujące brzmienie art. 40i ust. 1:

„Kto jako pierwszy nabywca będący przetwórcą lub dystrybutorem nabywa bez pisemnej umowy lub bez umowy zawartej w formie dokumentowej lub elektronicznej produkty rolne należące do sektorów, o których mowa w art. 38 q ust. 1, od producenta będącego rolnikiem w rozumieniu art. 4 pkt 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego przepisy dotyczące bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 (Dz. Urz. UE L 347 z dnia 20.12.2013, str. 608, z późn. zm.) podlega karze pieniężnej w wysokości 10% zapłaty, w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm (….).

Takie samo rozwiązanie proponujemy przyjąć w ust 1a – gdzie jest kara 5%.

W zakresie zmian dotyczących kar administracyjnych, należy pozytywnie odnieść się do rozwiązań różnicujących ich wysokość poprzez zastrzeżenie jednej kary w wysokości 10 % zapłaty dla nabycia towarów bez umowy zawartej w formie elektronicznej albo dokumentowej oraz drugiej kary w wysokości 5 % zapłaty w przypadku zawarcia umowy niespełniającej wszystkich warunków.

Zmiany te nie są jednak wystraczająca i dlatego wnioskujemy o wprowadzenie dolnych i górnych limitów dla określenia wysokości kary administracyjnej, tak, aby można byłoby jej wysokość różnicować w różnych przypadkach. W zakresie kary wymierzanej w przypadku nabycia towaru bez umowy zawartej w formie elektronicznej albo dokumentowej, wnioskujemy, by mogła zostać ona naliczona w granicach od 1 % do 10% zapłaty, natomiast w przypadku zawarcia umowy wadliwej tj. bez wszystkich wymaganych elementów, w granicach od 1 do 5 % zapłaty. Zmiana takiego podejścia pozwoli przede wszystkim na stosowanie sankcji stosownie do okoliczności sprawy, a więc z uwzględnieniem takich okoliczności jak stopień zawinienia, skala naruszenia np. czy umowa spełnia większość warunków czy tylko niektóre, oraz sytuacji osobistej sprawcy. Tylko takie rozwiązania legislacyjne pozwolą organom administracji w procesie stosowania prawa wymierzyć sankcję sprawiedliwą. Przy aktualnym oraz proponowanym w nowelizacji brzmieniu przepisów taką samą karę administracyjną poniesie nabywca, który był już wielokrotnie karany, a dalej nie zawiera umów zawierających wielu wymagań jak i nabywca, który w związku z dużą nieprecyzyjnością wymagań, co do formułowania ceny wynikowej zastosuje mechanizm niezaakceptowany ostatecznie przez organy administracji w procesie kontroli. Taki przykład wskazuje dobitnie, że niezrozumiałe oraz budzące poczucie niesprawiedliwości wśród społeczeństwa są aktualne i proponowane w nowelizacji sankcje, które mają być stosowane mechanicznie bez uwzględnienia w ogóle okoliczności dotyczących danej sprawy.

Nadto postulujemy o wprowadzenie do projektu rozwiązań legislacyjnych pozwalających na dostosowanie się uczestnikom rynku. Za zasadny uznać należy postulat wprowadzenie do nowelizowanej ustawy procedury pozwalającej nabywcy i zbywcy produktu uzupełnić umowę o brakujące elementy. W przypadku stwierdzenia przez organ w trakcie kontroli, że umowa nie zawiera wszystkich wymaganych elementów, organ administracji zamiast od razu karać nabywcę, winien najpierw wezwać nabywcę produktów do uzupełnienia albo zmiany umowy w niezbędnym zakresie poprzez zawarcie aneksu, a dopiero po bezskutecznym upływie tego terminu, można byłoby stosować sankcję w postacie kary administracyjnej. Wprowadzenie takiej procedury pozwalającej na dobrowolne naprawienie błędu, uznać należy za postulat zasadny.

Źródło: KZP-PTCH

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu