kowalczyk

kowalczyk

CenyRolnicze
18 maja 2022, Środa.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 4.4279 EUR EUR - 4.6528 GBP GBP - 5.4797 DKK DKK - 0.6252
Archiwum


19.05.2022 SPRZEDAM 150 T RZEPAKU, transport rolnika, małopolskie, Kraków, 30-693, tel.: 576 336 893

18.05.2022 13:27 DRÓB, cena tuszki hurt: 8,50-9,60 zł/kg, średnia: 9,02 zł/kg (na podstawie informacji z 12 ubojni)

18.05.2022 MATIF: pszenica WRZ22-430,50 (-1,77%), kukurydza CZE22-371,00 (-0,67%), rzepak SIE22-831,25 (-5,11%) [euro/t]

18.05.2022 SPRZEDAM 150 T PSZENICY PASZOWEJ, transport firmowy, lubelskie, krasnostawski, 21-060, tel.: 665 933 343

18.05.2022 SPRZEDAM 50 T PSZENICY PASZOWEJ, transport firmowy, mazowieckie, sierpecki, 09-213, tel.: 502 844 456

18.05.2022 SPRZEDAM 30-35 T PSZENŻYTA, transport firmowy, wielkopolskie, śremski, 63-140, tel.: 781 791 728

18.05.2022 SPRZEDAM 25 T PSZENICY KONS., transport firmowy, łódzkie, łowicki, 99-413, tel.: 605 061 691

18.05.2022 SPRZEDAM 20-25 T PSZENICY KONS., transport firmowy, lubelskie, krasnostawski, 22-351, tel.: 605 131 876

18.05.2022 SPRZEDAM 35 T PSZENICY KONS., transport firmowy, małopolskie, bocheński, 32-709, tel.: 796 878 786

18.05.2022 SPRZEDAM 30-35 T PSZENICY KONS., transport firmowy, wielkopolskie, śremski, 63-140, tel.: 781 781 728

18.05.2022 SPRZEDAM 60 T PSZENICY KONS., transport firmowy, podlaskie, białostocki, 18-112, tel.: 507 322 926

18.05.2022 SPRZEDAM 500 JAJ, M, wielkopolskie, kolski, 62-600, tel.: 663 755 878

16.05.2022 SPRZEDAM 150 T PSZENICY PASZOWEJ, transport firmowy, wielkopolskie, gnieźnieński, 62-240, tel.: 696 877 682

16.05.2022 SPRZEDAM 50 T PSZENICY KONS., transport firmowy, dolnośląskie, legnicki, 59-225, tel.: 509 229 704

16.05.2022 SPRZEDAM 30 BYKÓW, mieszaniec, 700 kg, wielkopolskie, gnieźnieński, 62-220, tel.: 691 156 465

13.05.2022 SPRZEDAM 40 T PSZENICY KONS., transport firmowy, świętokrzyskie, opatowski, 27-500, tel.: 513 853 622

13.05.2022 SPRZEDAM 30 T PSZENICY KONS., transport firmowy, wielkopolskie, ostrowski , 63-460, tel.: 665 554 355

13.05.2022 SPRZEDAM 35 TYŚ. KURCZAKA BROJLERA, rasa: COBB, lubelskie, lubartowski, 21-109, tel.: 501 385 579

Dodaj komunikat

zm skiba

agrifirm

Jakie zmiany w umowach na sprzedaż produktów rolnych proponuje związek hodowców świń?

Redakcja
wiadomosci inflacja w rpa

Jak już informowaliśmy, resort rolnictwa procuje nad zmianami w przepisach, które nakładają obowiązek zawierania umów na sprzedaż produktów rolnych. Obecnie trwają konsultacje społeczne.

Stosownie do pisma z 4 kwietnia br. znak RR.pz.0213.1.2017 w związku z procesem konsultacji społecznych Krajowy Związek Pracodawców – Producentów Trzody Chlewnej przedstawia poniżej swoje uwagi do projektu ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych oraz zmianie niektórych innych ustaw w brzmieniu proponowanym w projekcie nowelizacji:

1. Uwagi do art. 38q ust. 1c.
Obowiązek przechowywania umowy powinien dotyczyć również umowy w formie dokumentowej lub elektronicznej. Dlatego proponujemy następujące brzmienie art. 38q ust. 1c:

„Umowę, o której mowa w ust.1 lub ust. 1a, nabywca, o którym mowa w ust. 1, przechowuje przez okres 5 lat, licząc od końca roku, w którym umowa została zawarta.

2. Uwagi do art. 40i ust. 1 oraz ust. 1a
W art. 40i ust.1 wnioskujemy o uściślenie, że chodzi tylko o produkt rolny nabyty od rolnika, tak aby rozwiać wszelkie wątpliwości. Dlatego proponujemy następujące brzmienie art. 40i ust. 1:

„Kto jako pierwszy nabywca będący przetwórcą lub dystrybutorem nabywa bez pisemnej umowy lub bez umowy zawartej w formie dokumentowej lub elektronicznej produkty rolne należące do sektorów, o których mowa w art. 38 q ust. 1, od producenta będącego rolnikiem w rozumieniu art. 4 pkt 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego przepisy dotyczące bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 (Dz. Urz. UE L 347 z dnia 20.12.2013, str. 608, z późn. zm.) podlega karze pieniężnej w wysokości 10% zapłaty, w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm (….).

Takie samo rozwiązanie proponujemy przyjąć w ust 1a – gdzie jest kara 5%.

W zakresie zmian dotyczących kar administracyjnych, należy pozytywnie odnieść się do rozwiązań różnicujących ich wysokość poprzez zastrzeżenie jednej kary w wysokości 10 % zapłaty dla nabycia towarów bez umowy zawartej w formie elektronicznej albo dokumentowej oraz drugiej kary w wysokości 5 % zapłaty w przypadku zawarcia umowy niespełniającej wszystkich warunków.

Zmiany te nie są jednak wystraczająca i dlatego wnioskujemy o wprowadzenie dolnych i górnych limitów dla określenia wysokości kary administracyjnej, tak, aby można byłoby jej wysokość różnicować w różnych przypadkach. W zakresie kary wymierzanej w przypadku nabycia towaru bez umowy zawartej w formie elektronicznej albo dokumentowej, wnioskujemy, by mogła zostać ona naliczona w granicach od 1 % do 10% zapłaty, natomiast w przypadku zawarcia umowy wadliwej tj. bez wszystkich wymaganych elementów, w granicach od 1 do 5 % zapłaty. Zmiana takiego podejścia pozwoli przede wszystkim na stosowanie sankcji stosownie do okoliczności sprawy, a więc z uwzględnieniem takich okoliczności jak stopień zawinienia, skala naruszenia np. czy umowa spełnia większość warunków czy tylko niektóre, oraz sytuacji osobistej sprawcy. Tylko takie rozwiązania legislacyjne pozwolą organom administracji w procesie stosowania prawa wymierzyć sankcję sprawiedliwą. Przy aktualnym oraz proponowanym w nowelizacji brzmieniu przepisów taką samą karę administracyjną poniesie nabywca, który był już wielokrotnie karany, a dalej nie zawiera umów zawierających wielu wymagań jak i nabywca, który w związku z dużą nieprecyzyjnością wymagań, co do formułowania ceny wynikowej zastosuje mechanizm niezaakceptowany ostatecznie przez organy administracji w procesie kontroli. Taki przykład wskazuje dobitnie, że niezrozumiałe oraz budzące poczucie niesprawiedliwości wśród społeczeństwa są aktualne i proponowane w nowelizacji sankcje, które mają być stosowane mechanicznie bez uwzględnienia w ogóle okoliczności dotyczących danej sprawy.

Nadto postulujemy o wprowadzenie do projektu rozwiązań legislacyjnych pozwalających na dostosowanie się uczestnikom rynku. Za zasadny uznać należy postulat wprowadzenie do nowelizowanej ustawy procedury pozwalającej nabywcy i zbywcy produktu uzupełnić umowę o brakujące elementy. W przypadku stwierdzenia przez organ w trakcie kontroli, że umowa nie zawiera wszystkich wymaganych elementów, organ administracji zamiast od razu karać nabywcę, winien najpierw wezwać nabywcę produktów do uzupełnienia albo zmiany umowy w niezbędnym zakresie poprzez zawarcie aneksu, a dopiero po bezskutecznym upływie tego terminu, można byłoby stosować sankcję w postacie kary administracyjnej. Wprowadzenie takiej procedury pozwalającej na dobrowolne naprawienie błędu, uznać należy za postulat zasadny.

Źródło: KZP-PTCH

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

POLECAMY


Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu