kps

skiba

CenyRolnicze
26 kwietnia 2024, Piątek.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 4.0245 EUR EUR - 4.3225 GBP GBP - 5.0414 DKK DKK - 0.5796
Archiwum


26.04.2024 14:34 DRÓB, cena tuszki hurt: 7,70-8,70 zł/kg, średnia: 8,19 zł/kg (na podstawie informacji z 11 ubojni)

26.04.2024 MATIF: pszenica MAJ24: 211,75 (+1,44%), kukurydza CZE24: 208,50 (+0,48%), rzepak MAJ24: 440,25 (-0,40%)

26.04.2024 SPRZEDAM 40 T PSZENŻYTA, trans. firmowy, mazowieckie, węgrowski, 07-111, tel.: 513 811 367

26.04.2024 SPRZEDAM 10 T GROCHU, trans. firmowy, zachodniopomorskie, świdwiński, 78-314, tel.: 608 672 204

25.04.2024 SPRZEDAM 40 T RZEPAKU, trans. firmowy, śląskie, zawierciański, 42-436, tel.: 513 159 150

23.04.2024 SPRZEDAM 2 BYKI, mieszaniec, 700 kg, mazowieckie, siedlecki, 08-113, tel.: 660 688 750

Sprzedam Warchlaka krajowego 1000szt, waga 30kg, zaszczepione,Transport+kredytownie. Tel 500 072 455, 504 177 184

Dodaj komunikat

agrifirm

kowalczyk

Branża ciągników rolniczych staje w obliczu olbrzymiego kryzysu

Redakcja

Na skutek stanu epidemii znaczna część starostw wstrzymała rejestrację pojazdów. Jest to problem dotykający nie tylko sprzedawców samochodów, ale również producentów i dystrybutorów maszyn oraz urządzeń rolniczych. Rolnik, który nabędzie pojazd podlegający rejestracji, nie będzie mógł z niego korzystać, gdyż bez zarejestrowania niemożliwe jest ubezpieczenie OC. Ma to duże znaczenie przy zbliżającym się okresie intensywnych prac polowych. 

 

Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych w związku z epidemią koronawirusa, odpowiadając na trudną sytuację gospodarczą i obawy branży co do przyszłości, skierowała pismo do Premiera Rządu RP, z prośbą o podjęcie istotnych działań dla branży, których podjęcie może przyczynić się do zmniejszenia negatywnych skutków obecnej sytuacji.

 

W związku z bardzo trudną sytuacją gospodarczą spowodowaną pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, Polska Izba Maszyn i Urządzeń Rolniczych w Toruniu, jako przedstawiciel branży mechanizacji rolnictwa, zwróciła się z prośbą do premiera RP o zainicjowanie działań, istotnych nie tylko dla tej branży, ale również dla innych dziedzin, obejmujących w szczególności:

 

- zmiany legislacyjne mające na celu wprowadzenie możliwości rejestracji pojazdów (w tym ciągników i przyczep rolniczych) na odległość (zdalnie),

 

- przesunięcia o rok (z 1 stycznia 2021r. na 1 stycznia 2022r.) obowiązywania nowych norm emisji spalin dla pojazdów rolniczych i leśnych.

 

Na skutek stanu epidemii znaczna część starostw wstrzymała rejestrację pojazdów. Jest to problem dotykający nie tylko sprzedawców samochodów, ale również producentów i dystrybutorów maszyn oraz urządzeń rolniczych. Rolnik, który nabędzie pojazd podlegający rejestracji, nie będzie mógł z niego korzystać, gdyż bez zarejestrowania niemożliwe jest ubezpieczenie OC. Ma to duże znaczenie przy zbliżającym się okresie intensywnych prac polowych. - Zdajemy sobie sprawę, że w obecnej sytuacji konieczne są daleko idące ograniczenia w kontaktach międzyludzkich, w tym w funkcjonowaniu urzędów. Uważamy jednak, że możliwe jest wprowadzenie rejestracji pojazdów bez bezpośredniego kontaktu z urzędnikiem. Np. poprzez składanie wniosków do urny i przesyłanie dokumentów wraz z tablicami rejestracyjnymi pocztą lub kurierem. Do tego jednak niezbędne jest wprowadzenie odpowiednich przepisów – przekonuje Józef Dworakowski, prezes Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych.

 

Panująca epidemia już spowodowała utrudnienia w przepływie produktów. Wiele fabryk ograniczyło produkcję lub wręcz ją wstrzymało. Zagrożone jest terminowe dofinansowywanie rolników (z uwagi na utrudnienia w kontaktach z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa). Jest prawie pewne, że nastąpi spadek sprzedaży nowych maszyn rolniczych. W przypadku ciągników rolniczych ma to olbrzymie znaczenie, gdyż od 1.01.2021r. rejestrowane będą mogły być wyłącznie ciągniki spełniające kolejne wymogi normy emisji spalin Stage V, podczas gdy zarówno producenci jak i dystrybutorzy posiadają w magazynach silniki nie spełniające nowych norm i w obecnej sytuacji ich sprzedaż do końca bieżącego roku jest już niemożliwa. Branża ciągników rolniczych staje w obliczu olbrzymiego kryzysu. Jego potencjalne konsekwencje ekonomiczne mogą być bardzo dotkliwe również dla rolników.

 

- Jednym z najprostszych rozwiązań rozwiązania problemu byłoby wydłużenie okresu przejściowego do momentu uporania się gospodarki europejskiej z kryzysem, minimum o 1 rok. Innym dobrym rozwiązaniem wydaje się być zmiana przepisów dopuszczających dofinansowanie ciągników „wprowadzonych do obrotu do dnia 31 grudnia 2020 r.” zamiast zarejestrowanych do tej daty – sugeruje Józef Dworakowski

 

Poruszony problem dotyczy wszystkich krajów Unii Europejskiej dotkniętych epidemią. Zwracają na to uwagę największe organizacje europejskie, których to dotyczy. - Zwracamy się do pana premiera z prośbą o wzięcie pod uwagę branży mechanizacji rolnictwa, w przypadku nakładania kolejnych ograniczeń związanych z epidemią, jako branży o kluczowym znaczeniu dla produkcji i dystrybucji żywności – apeluje prezes Izby.

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz

POLECAMY


Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu