kps

kojs

CenyRolnicze
26 kwietnia 2024, Piątek.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 4.0245 EUR EUR - 4.3225 GBP GBP - 5.0414 DKK DKK - 0.5796
Archiwum


26.04.2024 14:34 DRÓB, cena tuszki hurt: 7,70-8,70 zł/kg, średnia: 8,19 zł/kg (na podstawie informacji z 11 ubojni)

26.04.2024 MATIF: pszenica MAJ24: 211,75 (+1,44%), kukurydza CZE24: 208,50 (+0,48%), rzepak MAJ24: 440,25 (-0,40%)

26.04.2024 SPRZEDAM 40 T PSZENŻYTA, trans. firmowy, mazowieckie, węgrowski, 07-111, tel.: 513 811 367

26.04.2024 SPRZEDAM 10 T GROCHU, trans. firmowy, zachodniopomorskie, świdwiński, 78-314, tel.: 608 672 204

25.04.2024 SPRZEDAM 40 T RZEPAKU, trans. firmowy, śląskie, zawierciański, 42-436, tel.: 513 159 150

23.04.2024 SPRZEDAM 2 BYKI, mieszaniec, 700 kg, mazowieckie, siedlecki, 08-113, tel.: 660 688 750

Sprzedam Warchlaka krajowego 1000szt, waga 30kg, zaszczepione,Transport+kredytownie. Tel 500 072 455, 504 177 184

Dodaj komunikat

agrifirm

agrifirm

Ze statystyk nie wynika, aby polskie porty były zasypane ukraińskim zbożem

Redakcja
zboże, eksport, tranzyt, Ukraina
Fot. Tadeusz Urbaniak ZMPG

- W ostatnich dniach w przestrzeni publicznej pojawiły się fałszywe informacje o tym, że krajowe porty są zasypane ukraińskimi zbożami (jadącymi w tranzycie), przez co polscy rolnicy mają problem ze sprzedażą swojego ziarna. A jak faktycznie wygląda sytuacja w krajowych portach? – pisze na swoim blogu Mirosław Marciniak – analityk rynku zbóż (Info Grain).

 

Po bardzo dobrej pierwszej części sezonu (okres od lipca do grudnia 2023 roku), ostatnie dwa miesiące przynoszą znaczący spadek przeładunków zbóż w krajowych portach. Zarówno w styczniu, jak i w lutym moce przeładunkowe były wykorzystywane w zaledwie 60% (eksport wyniósł odpowiednio 534 tys. ton oraz 566 tys. ton). Widoczny był przede wszystkim mniejszy eksport pszenicy.

 

 

Skąd tak znaczący spadek przeładunków? Wysokie przeładunki w pierwszej części sezonu, zwłaszcza w okresie od lipca do listopada 2023 roku, wynikały z realizacji wcześniej podpisanych kontraktów (w znacznie lepszych cenach). W ostatnich miesiącach krajowe ziarno stało się niekonkurencyjne na rynkach światowych, a ograniczona podaż ze strony rolników nie zachęcała eksporterów do aktywnego poszukiwania rynków zbytu. Stąd obserwowany spadek tempa przeładunków.

 

Czy ukraińskie zboża faktycznie zabierają miejsce w krajowych portach?

 

Według ukraińskich danych, w pierwszych dwóch miesiącach bieżącego roku przez polskie przejścia graniczne przejechało 515 tys. ton zbóż i oleistych. Z tej wielkości do polskich odbiorców trafiło tylko 24.3 tys. ton (23.3 tys. ton soi oraz 723 tony jęczmienia).

 

Największymi odbiorcami ukraińskich zbóż i oleistych, które przejechały przez Polskę w tranzycie były:

- Niemcy – 195.4 tys. ton

- Holandia – 58.3 tys. ton

- Litwa/Łotwa – 21.8 tys. ton.

 

Niestety, nie ma dokładnych statystyk, jaki procent tego ziarna przejechał przez Polskę w tranzycie drogowym/kolejowym, a jaki procent został przeładowany przez krajowe porty.

 

Pomniejszając jednak łączną wielkość, jaka przekroczyła nasze granice, o eksport do Niemiec, Holandii oraz krajów bałtyckich (ten był realizowany głównie koleją), przez krajowe porty w bieżącym roku kalendarzowym wyeksportowano ok. 205 tys. ton ukraińskich zbóż i oleistych (głównie kukurydzy). To daje ok. 100 tys. ton miesięcznie, a więc ok. 10% naszych możliwości przeładunkowych, które jak pokazuje wykres, nie są w chwili obecnej w pełni wykorzystywane.

 

Co więcej, analizując rynek ukraiński, zwłaszcza znaczący wzrost przeładunków przez porty czarnomorskie, które w chwili obecnej są najlepszym płatnikiem dla lokalnych farmerów, tranzyt ukraińskich zbóż przez Polskę w kolejnych miesiącach w istotny sposób traci na atrakcyjności.

 

Autor: Mirosław Marciniak (Info Grain)

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz

POLECAMY


Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu