List brytyjskich rolników do marketów: „walczymy o przetrwanie”

Martyna Frątczak

W liście otwartym do szefów supermarketów brytyjscy rolnicy stwierdzili, że ich praktyki sprawiają, że rolnicy muszą „walczyć o przetrwanie”. Wzywają do bardziej sprawiedliwego traktowania dostawców.

List skierowany został do dyrektorów Tesco, Sainsbury’s, Asda, Morrisons, Aldi i Lidl. Organizacje zrzeszające rolników piszą w nim, że praktyki zakupowe supermarketów są „niezrównoważone, krótkowzroczne i prowadzą do marnotrawstwa”, przez co rolnicy „walczą o przetrwanie”.

Wśród ponad 100 sygnatariuszy listu znajdują się organizacje Sustain i The Soil Association, a także medialne osoby związane z branżą: szefowie kuchni Rick Stein i Hugh Fearnley-Whittingstall, działacz na rzecz ochrony przyrody Ray Mears oraz prezenterzy telewizyjni Julia Bradbury i Jimmy Doherty.

W liście czytamy: „Rolnikom odmawia się zaangażowania [we współpracę] i poczucia bezpieczeństwa – w ostatniej chwili odrzuca się dostawy całych upraw na rzecz tańszych opcji znalezionych gdzie indziej lub po prostu dlatego, że supermarkety zmieniają zdanie”

„Dobre jedzenie gnije na polach. Rolnicy nie otrzymują płatności za swoje plony. A bez stabilnego i pewnego dochodu walczą o przetrwanie.”

„Praktyki te zagrażają źródłom utrzymania ciężko pracujących rolników i dostępności do świeżej, zdrowej i lokalnie uprawianej żywności. Jeśli gospodarstwa rolne będą nadal zamykane, brytyjskie produkty, które klienci znają i uwielbiają, mogą całkowicie zniknąć z półek”.

Jeden z rolników powiedział: „Od pięciu lat nie uprawiam ziemniaków dla dużych supermarketów i nigdy bym do tego nie wrócił. Uprawa kosztowała mnie 25 000 funtów – a oni po prostu powiedzieli: „Nie chcemy ich teraz” – i to wszystko, zmarnowało się 60 ton metrycznych ziemniaków”. Rolnik dodał: „Zmiażdżą cię, żeby utrzymać ceny na niskim poziomie. Po prostu nie wiesz, jakich dochodów się spodziewać, a czasami ponosisz ogromne straty finansowe i marnujesz mnóstwo jedzenia. Potrzebujemy sprawiedliwszego, krótszego i bardziej przejrzystego łańcucha żywnościowego”.

List jest częścią kampanii Get Fair About Farming („dla sprawiedliwości w rolnictwie”) rozpoczętej przez firmę Riverford Organic produkującą pudełka na warzywa. Wzywa ona do ustalenia lepszych praktyk w zakresie dostaw artykułów spożywczych w celu lepszej ochrony rolników. Jej zdaniem supermarkety muszą spełnić fundamentalne zasady: „płać tyle, ile zgodziłeś się zapłacić, kupuj to, co zobowiązałeś się kupić, zobowiązuj się długoterminowo i płać na czas”.

Guy Singh-Watson, założyciel Riverford Organic, powiedział, że „Brytyjskie rolnictwo jest na kolanach i dlatego większość małych rodzinnych gospodarstw rolnych uważa, że następne pokolenie nie będzie już prowadzić tej działalności.”

Na podstawie:

Independent.co.uk

Martyna Frątczak
Autor: Martyna Frątczak
Lekarz weterynarii Martyna Frątczak, absolwentka Wydziału Medycyny Weterynaryjnej i Nauk o Zwierzętach Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Zainteresowana szeregiem zagadnień związanych z medycyną zwierząt, ekologią i epidemiologią, którymi zajmuje się na co dzień również we własnej pracy naukowej.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Najnowsze artykuły autora:

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz