kps

kojs

CenyRolnicze
14 maja 2024, Wtorek.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 3.9701 EUR EUR - 4.2812 GBP GBP - 4.9741 DKK DKK - 0.5738
Archiwum


13.05.2024 13:33 DRÓB, cena tuszki hurt: 8,10-9,00 zł/kg, średnia: 8,33 zł/kg (na podstawie informacji z 11 ubojni)

13.05.2024 MATIF: pszenica WRZ24: 258,75 (+3,71%), kukurydza CZE24: 213,00 (+2,53%), rzepak SIE24: 484,75 (+0,57%)

09.05.2024 SPRZEDAM 20 KURCZAKÓW BROJLERÓW, 4,5 kg, wielkopolskie, turecki, 62-709, tel.: 531 919 253

Dodaj komunikat

kowalczyk

kowalczyk

„Bezemisyjny Transport Publiczny” - ważna umowa dla Ursusa

Redakcja
technika rolnicza ursus logo portal cenyrolnicza pl

W piątek w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego doszło do podpisania umowy NCBR - NFOŚiGW dot. dofinansowania zakupu autobusów w programie „Bezemisyjny Transport Publiczny”. Umowa pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dotyczy dofinansowania (2,2 mld zł) zakupu autobusów bezemisyjnych przez ponad 30 miast uczestniczących w programie „BTP”. Środki na ten cel będą pochodziły z NFOŚiGW oraz Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

 

- Umowa NCBR – NFOŚiGW to bardzo dobra inicjatywa. Ponad 2 mld zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Funduszu Niskoemisyjnego Transportu trafi na zakup ok. tysiąca innowacyjnych, bezemisyjnych autobusów. Stanowi to bodziec do szybszego rozwoju polskiej gospodarki, a jednocześnie będzie miało pozytywne skutki dla naszego środowiska. Takie wsparcie stwarza nam możliwość stałego rozwoju - komentuje Karol Zarajczyk, prezes zarządu Ursus S.A.

 

 - Rząd wyznaczył kierunek polskiej gospodarce zakładając, że do 2025 roku po polskich drogach poruszać się będzie milion pojazdów elektrycznych. Plan Rozwoju Elektromobilności wyznacza działania na kilkanaście lat w przód. Korzystają na tym wszyscy – samorządy, mieszkańcy, którzy coraz częściej domagają się skutecznej walki ze smogiem, jak również szkoły i uczelnie, zwłaszcza te zawodowe, ponieważ wiedzą doskonale, jakie umiejętności będą potrzebne na rynku pracy za pięć czy dziesięć lat. Przy naszym wsparciu, w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im. Jana Pawła w Zgierzu powstała pierwsza w Polsce klasa o profilu technik elektromobilności. Ta współpraca już przynosi efekty. Coraz więcej miast decyduje się na zakup ekologicznych autobusów. Pojazdy bezemisyjne postanowiła nabyć już: Warszawa, Zielona Góra, Kraków, Toruń czy Szczecinek - dodaje.

 

-Za niespełna trzy lata po Polsce kursować będzie 600 autobusów z napędem elektrycznym. Do 2020 roku Warszawa ma w planie zakupić aż 160 tego typu pojazdów. W tym roku stolica nabyła 10 w pełni elektrycznych, nowoczesnych, 12-metrowych autobusów miejskich Ursus City Smile, które z powodzeniem kursują po ulicach Warszawy. W czołówce miast stawiających na elektromobilność znalazła się Zielona Góra, która rozstrzygnęła największy jak dotąd przetarg na elektrobusy. 47 bezemisyjnych pojazdów dostarczy miastu spółka Ursus Bus. Dodatkowym bodźcem dla rozwoju branży jest podpisany w czwartek projekt ustawy o elektromobilności. To pozytywny prognostyk na przyszłość, daje nadzieję na dalszy szybki rozwój spółki, a to przełoży się na poprawę warunków życia dla wszystkich - komentuje Karol Zarajczyk, prezes zarządu Ursus S.A.

 

- Dzisiejsze podpisanie umowy pomiędzy NFOŚiGW i NCBR to kolejny, bardzo istotny krok w rozwoju polskiej elektromobilności, w szczególności części dotyczącej transportu publicznego. Polska znajduje się wśród europejskich liderów przemysłu elektromobilnego. Mamy kilku znaczących producentów baterii litowo-jonowych, producentów autobusów oraz firmy zajmujące się tzw. integracją wysokonapięciową. To są bardzo specjalistyczne, zaawansowane technologicznie firmy i na tym polu nie mamy się czego wstydzić.Dlatego uważam, iż kierunek rozwoju nakreślony przez rząd jest niezwykle cenny dla rozwoju polskiej gospodarki. Bardzo doceniamy konkretne działania rządowe zachęcające miasta do przejścia na transport bezemisyjny, gdzie wciąż barierą jest porównanie kosztu zakupu autobusu dieslowego i elektrycznego - mówił w piątek Tomasz Wołk-Jankowski, prezes zarządu BMZ Poland, która zajmuje się m.in. produkcją baterii do autobusów elektrycznych.

 

- Umowa ta pozwoli wykreować większy popyt na pojazdy elektryczne. Na przykładzie innych państw widać, że dofinansowania i subwencje do takich pojazdów przynoszą znakomite efekty. Te rynki rosną bardzo szybko. A teraz na tak dynamiczny wzrost ma także szansę nasz rodzimy rynek. Pozytywnym aspektem tej umowy, jest fakt, że uwzględnia ona nie tylko wsparcie na zakup ok. 1000 innowacyjnych autobusów bezemisyjnych, ale także na budowę lub modernizację infrastruktury na potrzeby takiego rodzaju komunikacji. A ona jest kluczowa, bo bez niej da się rozwijać polskiej elektromobilności w transporcie publicznym - tłumaczył Tomasz Wołk-Jankowski.

 

- Warto jednak przy tej okazji powiedzieć o pewnych barierach w rozwoju produkcji autobusów elektrycznych nie tylko w Polsce, ale także w Europie, któremu zaszkodzić może ograniczona dostępność baterii. Rynek ogniw litowo-jonowych zdominowany jest przez niewielką liczbę dużych, światowych graczy. Jeśli chodzi o masową, komercyjną skalę i wysoką jakość takich baterii, to tak naprawdę większego wyboru nie ma. I to jest pewnego rodzaju zagrożenie - mówił,

 

Jeszcze kilka lat temu cena ogniw cały czas spadała, jednak spadek ten ostatnio wyhamował. Przyczyną tego stanu rzeczy jest duży wzrost popularności technologii litowo-jonowej. Tymczasem, poza Chinami, gdzie tą jakością nie jesteśmy zainteresowani, producentów póki co jest niewielu.Dziś należy przede wszystkim podjąć w Polsce strategiczne działania, aby zapewnić dostępność baterii dla naszych producentów autobusów. Światowi producenci samochodów już ją sobie zabezpieczają. Powinniśmy razem z partnerami europejskimi podjąć szeroko zakrojone działania na rzecz otwarcia produkcji w pierwszym etapie ogniw cylindrycznych, w kolejnym być może już pryzmatycznych, stosowanych już przez BMZ do zasilania autobusów. Proces ten będzie wymagał ogromnych inwestycji, know-how i dużej ilości czasu. Pomimo tego, jestem w tym temacie optymistą - podsumował Tomasz Wołk-Jankowski.

 

---

 

BMZ Poland Sp. z o.o. powstała w 2010 roku jako spółka „córka” BMZ GmBH – międzynarodowej korporacji założonej w 1994 r. w Karlstein (Niemcy). Obecnie grupa BMZ jest liderem wśród europejskich producentów zestawów akumulatorowych dla przemysłu ogrodniczego, rowerowego, medycznego i rynku szeroko pojętych elektronarzędzi. Specjalizuje się w projektowaniu i produkcji inteligentnych systemów podtrzymywania energii, bazując na ogniwach litowo-jonowych.

 

---

 

Ursus S.A. to największy polski producent ciągników i maszyn rolniczych oraz lider segmentu elektromobilności z marką o ponad 120-letniej tradycji mechanizacji  polskiego rolnictwa. Spółka oferuje szeroką gamę pojazdów, maszyn i urządzeń wytwarzanych dla potrzeb rolnictwa w kraju i na świecie. Produkty Ursusa odpowiadają oczekiwaniom i potrzebom wszystkich pokoleń rolników, łącząc tradycję polskiej motoryzacji z nowoczesnością i światową jakością. Równolegle spółka z sukcesem rozwija segment transportu miejskiego oferując ok. 10 modeli autobusów i trolejbusów miejskich, w tym autobusy elektryczne i hybrydowe. W br. spółka wygrała  dwa przetargi na dostarczenie środków transportu miejskiego do Torunia i Warszawy.

 

Źródło: Inf. prasowa

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz

POLECAMY


Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu