zm skiba

kps

CenyRolnicze
26 kwietnia 2024, Piątek.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 4.0245 EUR EUR - 4.3225 GBP GBP - 5.0414 DKK DKK - 0.5796
Archiwum


26.04.2024 14:34 DRÓB, cena tuszki hurt: 7,70-8,70 zł/kg, średnia: 8,19 zł/kg (na podstawie informacji z 11 ubojni)

26.04.2024 MATIF: pszenica MAJ24: 211,75 (+1,44%), kukurydza CZE24: 208,50 (+0,48%), rzepak MAJ24: 440,25 (-0,40%)

26.04.2024 SPRZEDAM 40 T PSZENŻYTA, trans. firmowy, mazowieckie, węgrowski, 07-111, tel.: 513 811 367

26.04.2024 SPRZEDAM 10 T GROCHU, trans. firmowy, zachodniopomorskie, świdwiński, 78-314, tel.: 608 672 204

25.04.2024 SPRZEDAM 40 T RZEPAKU, trans. firmowy, śląskie, zawierciański, 42-436, tel.: 513 159 150

23.04.2024 SPRZEDAM 2 BYKI, mieszaniec, 700 kg, mazowieckie, siedlecki, 08-113, tel.: 660 688 750

Sprzedam Warchlaka krajowego 1000szt, waga 30kg, zaszczepione,Transport+kredytownie. Tel 500 072 455, 504 177 184

21.04.2024 SPRZEDAM 90 T PSZENICY PASZ., trans. firmowy, warmińsko-mazurskie, gołdapski, 19-520, tel.: 692 978 880

21.04.2024 SPRZEDAM 90 T ŻYTA KONS., trans. firmowy, opolskie, oleski, 46-325, tel.: 660 470 946

21.04.2024 SPRZEDAM 2 BYKI, mieszaniec, 500 kg, małopolskie, nowotarski, 34-745, tel.: 600 856 595

21.04.2024 SPRZEDAM 7 BYKÓW, mieszaniec, 750 kg, wielkopolskie, leszczyński, 64-140, tel.: 601 741 432

Dodaj komunikat

kowalczyk

kowalczyk

Rolniczy handel detaliczny - jakie kary czekają rolników za ewentualne nieprzestrzeganie przepisów weterynaryjnych

Redakcja
prawo i finanse zlotowki

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi nowelizuje rozporządzenie w sprawie kar za nieprzestrzeganie przepisów przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego . Krajowa Rada Izb Rolniczych, opiniując projekt rozporządzenia, negatywnie odniosła się do zasad określania kar i ich wysokości.

W projekcie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenia przepisów o produktach pochodzenia zwierzęcego na postawie art. 26 ust 2 ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. z 2014, poz. 1577, z późn. zm.) został przewidziany tzw. „widełkowy zakres kar”. Zdaniem Krajowej Rady Izb Rolniczych przyjęte rozwiązanie budzi szereg wątpliwości. W szczególności kontrowersje może budzić pozostawienie podmiotom nakładającym kary zbyt dużej swobody i dowolności przy ustalaniu wysokości kary. Brak ujęcia w rozporządzeniu przesłanek, jakimi powinien kierować się organ administracji państwowej przy wymierzaniu kary przy jednoczesnym wprowadzeniu zakresu kar „od…do…” sprawia, że prawo będzie stosowane niejednolicie w przypadku identycznych stanów faktycznych. Jednocześnie ukarany podmiot będzie miał wyjątkowe trudności we wniesieniu merytorycznego odwołania od nałożonej kary, jeśli nie będzie zgadzał się z jej wysokością, gdyż niewiadome są przesłanki, jakimi należy kierować się przy ustalaniu wielkości kary pieniężnej. W związku z powyższym postulujemy bądź wprowadzenie jednolitej wysokości kar za dane naruszenie, co maksymalnie ograniczy możliwość dowolnego ustalania wysokości kar pieniężnych przez urzędników państwowych, bądź zawarcie w rozporządzeniu kryteriów, jakimi powinien kierować się Organ przy ustalaniu wysokości nakładanej kary pieniężnej w ramach ustalonego zakresu wysokości kary. Takie rozwiązanie zostało przyjęte w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenia określone w przepisach o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt dotyczące postępowania z produktami ubocznymi pochodzenia zwierzęcego i produktami pochodnymi ( Dz U 2014 poz 629) wydanym na podstawie art. 85a ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342, z późn. zm.).

W przekonaniu KRIR proponowany projekt wysokości kar nie spełnia w pełni derogacji art. 26. ust 2 ustawy mówiącym o tym, iż wysokość kar i ich zróżnicowanie powinno uwzględniać nie tylko rodzaj naruszeń, ale również społeczną szkodliwości czynu i stopnia zagrożenia dla bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego i żywności. Wysokość kar naszym zdaniem powinna być w głównej mierze uzależniona od skali i wielkości produkcji.

Proponowana wysokość kar w wielu przypadkach jest nadmierna i nieadekwatna do wagi naruszeń przepisów i może zniechęcić rolników do prowadzenia rolniczego handlu detalicznego, sprzedaży bezpośredniej czy MLO, a w przypadku ich zastosowania może doprowadzić do bankructwa szczególnie małych gospodarstw.

Dla przykładu określone kary w § 1,projektu .

 -       pkt.37.kara od 200-15000 zł, za niespełnianie wymogów weterynaryjnych przy produkcji zwierzęcej przeznaczonej do sprzedaży bezpośredniej.

-       pkt.44. 1000-5000zł kara za wprowadzenie na rynek mięsa pochodzącego z produkcji na użytek własny

-       pkt.45. kara 100-2000zł przy niespełnianiu wymagań weterynaryjnych przy produkcji mięsa na użytek własny,

 przewyższają w znacznym stopniu wartość produkcji.

KRIR oczekuje na zmianę zasad określania kar i ich wysokości w projekcie rozporządzenia jak również liczy na zorganizowanie przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi spotkania uzgodnieniowego w tej sprawie.

Źródło: KRIR - Krzysztof Przedpełski

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz

POLECAMY


Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu