Poruszanie się maszynami rolniczymi na drogach publicznych w otoczeniu pojazdów pilotujących. Kiedy to możliwe?

kombajn, droga, heder, kara

Obecnie różnego rodzaju kombajny opuszczając fabrykę znacznie przekraczają dozwoloną szerokość 3 m, zatem poruszanie się takim sprzętem po drogach publicznych jest niezgodne z przepisami nawet wtedy, kiedy mają zdemontowany zespół żniwny. Posiadanie odpowiedniej homologacji powinno uprawniać poruszanie maszyny po drogach publicznych, bez łamania prawa. Co na to ministerstwo infrastruktury?

 

Krajowa Rada w połowie października zwróciła się do ministra infrastruktury o rozważenie możliwości stworzenia podstaw prawnych umożliwiających poruszanie się kombajnem w otoczeniu pojazdów pilotujących, wyposażonych w oświetlenie ostrzegawcze (migające światła żółte). Takie oznakowanie pozwoliłoby na zachowanie bezpieczeństwa dla użytkowników dróg oraz umożliwiały rolnikowi bezpieczne poruszanie się kombajnem bez konieczności odpinania hederu (gdy w warunkach polowych nie ma takiej możliwości).

 

- W obecnym stanie prawnym warunki dopuszczenia pojazdu lub zespołu pojazdów do ruchu określają przepisy art. 66 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2022r. poz. 988, z późń. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r. poz. 2022 r., z późń. zm.), ustanawiając między innymi dopuszczalne wymiary (długość, szerokość, wysokość), masy i naciski osi pojazdu lub zespołu pojazdów – napisało w odpowiedzi Ministerstwo Infrastruktury w piśmie z dnia 18.11.2022 r.

 

Jak czytamy w odpowiedzi ministra, w przypadku gdy pojazd lub zespół pojazdów ma przekroczone powyżej wskazane parametry techniczne (masy, wymiary, naciski) to na podstawie przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym jego ruch po drodze może odbywać się jako przejazd pojazdu nienormatywnego.


Wielkości dla pojazdów nienormatywnych, których przejazd wymaga pilotowania określa przepis § 2 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 2012 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 629) zgodnie z którym:
- pojazd nienormatywny, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:
1) długość pojazdu - 23,00 m,
2) szerokość - 3,20 m,
3) wysokość - 4,50 m,
4) masa całkowita - 60 t

powinien być pilotowany przez jeden pojazd wykonujący pilotowanie.
- pojazd nienormatywny, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:
1) długość pojazdu - 30,00 m,
2) szerokość - 3,60 m,
3) wysokość - 4,70 m,
4) masa całkowita - 80 t
powinien być pilotowany przy użyciu dwóch pojazdów wykonujących pilotowanie, poruszających się z przodu i z tyłu pojazdu.

 

Pojazdy nienormatywne poruszające się w kolumnie powinny być pilotowane przy użyciu dwóch pojazdów wykonujących pilotowanie, poruszających się na początku i końcu kolumny.

 

Ponadto Departament Transportu Drogowego uprzejmie wskazuje, iż przepis w art. 54 ustawy Prawo o ruchu drogowym określa zasady używania żółtych sygnałów błyskowych. Do pojazdów, które są zobowiązane używać żółtych świateł ustawodawca zaliczył:
1) pojazdy wykonujące na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne oraz
2) pojazdy, które ze względu na konstrukcję, ładunek lub nietypowe zachowanie na drodze mogą zagrażać bezpieczeństwu w ruchu drogowym."

 

 

Źródło: KRIR

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz