kowalczyk

kps

CenyRolnicze
20 października 2021, Środa.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 3.9428 EUR EUR - 4.5841 GBP GBP - 5.4327 DKK DKK - 0.6161
Archiwum


20.10.2021 13:32 DRÓB, cena tuszki hurt: 5,30-6,00 zł/kg, średnia: 5,67 zł/kg (na podstawie informacji z 11 ubojni)

20.10.2021 SPRZEDAM 12 BYKÓW, mięsny, 800+ kg, wielkopolskie, turecki, 62-710, tel.: 782 540 383

20.10.2021 SPRZEDAM 7 KRÓW, 800+ kg, wielkopolskie, turecki, 62-710, tel.: 782 540 383

19.10.2021 MATIF: pszenica GRU21-273,75 (-0,09%), kukurydza LIS21-245,50 (+0,10%), rzepak LIS21-689,25 (+2,30%) [euro/t]

19.10.2021 SPRZEDAM 380 TON KUKURYDZY, transport firmowy, mazowieckie, węgrowski, 07-120, tel.: 513 516 204

18.10.2021 SPRZEDAM 30 TON KUKURYDZY, transport firmowy, mazowieckie, ostrowski, 07-320, tel.: 790 338 005

18.10.2021 SPRZEDAM 4 BYKI, hf, 650 kg, podlaskie, sokólski, 16-140, tel.: 510 641 861

18.10.2021 SPRZEDAM 15 BYKÓW, mięsny, 730 kg, kuj.-pom., toruński, 87-140, tel.: 508 131 008

15.10.2021 KUPIĘ 24 TONY SALETRY AMON., transport firmowy, warm.-maz., nidzicki, 13-111, tel.: 601 443 835

Dodaj komunikat

agrifirm

ph konrad

Przyczyny wypadków ciągników rolniczych - to czego nie znajdziesz w przepisach oraz przykłady trudnych do przewidzenia zagrożeń

Hanna Krugiełka

Ciągnik rolniczy charakteryzuje się poruszaniem zarówno po drogach, jak i po polach. Dlatego jest pojazdem narażonym na więcej zagrożeń niż zwykły pojazd drogowy. Część zagrożeń, na które narażony jest ciągnik rolniczy jest wspólna z zagrożeniami dla każdego pojazdu drogowego. Są to warunki na drodze, stan techniczny pojazdu oraz stan psychofizyczny kierującego. Pozostałe wynikają ze specyficznego typu pracy oraz miejsca ciągnika. Wiążą się z niełatwym poruszaniem w warunkach poza drogą, ciągnięciem przyczep, a także np. zwiększaniem masy oraz innych parametrów tego pojazdu.

 

Rolnictwo, górnictwo i budownictwo to gałęzie gospodarki, w których odnotowuje się największą ilość wypadków przy pracy. Natomiast według statystyk najczęściej wypadki śmiertelne są skutkiem uderzenia, zaczepienia, lub przejechania przez środek transportu na drodze. Kierowca każdego pojazdu dopuszczonego do ruchu, w tym ciągnika rolniczego, zobowiązany jest do przestrzegania szeregu przepisów obowiązujących w ruchu drogowym. Oprócz tego każdy pojazd podlega rejestracji i przeglądowi technicznemu, jego produkcja zobligowana jest przez szereg norm i najróżniejsze homologacje. Dużą rolę w eksploatacji pojazdu odgrywa nawet jego instrukcja obsługi. Jednak te wszystkie, liczne środki, nie gwarantują całkowitego bezpieczeństwa. Wypadki się zdarzają mimo tak wielu obwarowań. Jakie czynniki wpływają na wypadkowość ciągników rolniczych? Czy są proste sposoby na ich uniknięcie, czy choćby ograniczenie?

CIĄGNIK ROLNICZY UCZESTNIKIEM RUCHU DROGOWEGO

Ciągnik wyjeżdżający na drogę staje się takim samym uczestnikiem ruchu jak inne pojazdy, dlatego podlega tym samym zagrożeniom jak np. samochody, ale także innym, które są związane ze specyfiką tego pojazdu. Porusza się przeważnie wolniej niż samochody, często przyłączone ma maszyny o szerokich gabarytach, czy obciążony jest ładunkiem na przyczepach, które również wpływają na jego zwiększone zagrożenie wypadkami.

Najtragiczniejsze wypadki na drodze z udziałem ciągników kończą się przejechaniem, uderzeniem, ciągnięciem w ruchu. Najgroźniejsze to zderzenia pojazdów z udziałem ciągników oraz potrącenia przez ciągniki pieszych i rowerzystów. Przyczyny wypadków i kolizji pojazdów na drodze oraz ich procentowy udział obrazuje tabela:

 

bezpieczenstwo ruchu drogowego

 

Najczęstszą przyczyną wypadków na drodze (65%) jest tzw. czynnik ludzki, czyli przede wszystkim stan psychofizyczny kierującego. Na przyczynę wypadków na drodze składa się nie respektowanie przepisów, brak umiejętności i opóźniony refleks kierowcy, ale także jego doświadczenie, umiejętność przewidywania jak i również trzeźwość, stan zdrowia i to co dzieje się w kabinie ciągnika. Badania donoszą, że co czwarty wypadek na drodze powodowany jest przez używanie podczas jazdy telefonu komórkowego.

Każdy kierowca poddawany jest badaniom lekarskim, mimo to część chorób i tragedii jest nie do przewidzenia. Często zdarzają się wypadki powodowane atakami serca, udarami, czy mniej drastycznymi czynnikami ludzkimi, takimi jak przeziębienie, zmęczenie, lub zmniejszona koncentracja wynikająca np. z ciśnienia atmosferycznego, jak też zażywanymi lekami.

Warunki na drodze to jedna z częstych przyczyn wypadków. Związane są one z pogodą oraz zachowaniem innych uczestników ruchu. Czynniki takie jak słońce lub jego brak mają częsty wpływ na zdarzające się wypadki drogowe, gdyż część z nich ma miejsce przez oślepienie kierowcy promieniami słonecznymi, a część wynika z utrudnionego widzenia drogi i jej uczestników, czy zwierząt, bądź przedmiotów mogących pojawić się na drodze przed pojazdem. Dodatkowymi czynnikami powodującymi wypadki na drodze są deszcz i mokra, bądź zaśnieżona nawierzchnia, przyczyniające się do mniejszej przyczepności kół pojazdu i zagrożenia poślizgami.

 

wypadki ciagnikow rolniczych 3popr

 

Zachowanie pozostałych uczestników ruchu również często jest przyczyną wypadków. Chociaż jest czynnikiem bezpośrednio niezależnym od prowadzącego ciągnik, wymaga koncentracji, refleksu i umiejętnego reagowania na ruch drogowy, również umiejętności przewidywania.

Ostatnią grupą przyczyn wypadków drogowych jest sam ciągnik. Mimo przeglądu technicznego i licznych homologacji oraz norm, jakim podlega, przyczyną wypadków ciągnika są awarie, których zaistnienie jest trudne, a przeważnie wręcz niemożliwe do przewidzenia. Na przykład nagłe zatrzymanie ciągnika wskutek awarii silnika może być przyczyną wjechania w tył ciągnika jadącego za nim pojazdu. Inne przykłady to prozaiczne przepalenie żarówki w światłach, które spowoduje zmniejszoną widoczność ciągnika na drodze. Zacięcie skrzyni biegów, przebicie opony - to kolejne przykłady niezależnych i nieprzewidywalnych czynników mogących spowodować wypadek.

Oprócz posiadania aktualnego przeglądu technicznego tak ważne jest serwisowanie i utrzymanie czystości ciągnika.

Przykład 1 - serwis:

Pewien właściciel ciągnika (starego Ursusa) nie wiedział, że w zwolnicy należy sprawdzać poziom oleju i dlatego tego nie robił. W konsekwencji w zwolnicy zabrakło smaru i zwolnica uległa zablokowaniu, w wyniku którego podczas jazdy, kierujący ciągnikiem wjechał do przydrożnego rowu.

Przykład 2 – czystość:

W ciągniku stojącym na podwórzu jednego gospodarzy, zarówno silnik i skrzynia biegów pokrywały się brudem. Był to brud wynikający z pracy ciągnika na polu, samej eksploatacji, jak i warunków na podwórzu (narażenie na pyły i inne zabrudzenia organiczne). Właścicielowi wydawało się, że dba o swój ciągnik, gdyż myje go na zewnątrz po każdym sezonie. Jednak nie był świadom, że brud i kurz pokrywający silnik i skrzynię biegów utrudniał odprowadzanie ciepła, a to powodowało wyższą temperaturę pracy i rozrzedzanie oleju. Rozrzedzony olej powodował gorsze smarowanie, a przez to szybsze zużycie.

 

przyczyny wypadkow ciagnikow 4popr

 

WYPADKI CIĄGNIKA NA POLU

Ciągnik poruszający się po polu narażony jest na specyficzne zagrożenia wynikające z tego miejsca pracy, charakterystyczne dla pracy w terenie są też czynniki wpływające na wypadki osób związanych z przewozem. Do schodzenia z załadowanych przyczep należy używać drabin, czy podestów. Zabroniony jest przewóz osób na ładunkach, błotnikach i dyszach przyczep.

Częstym rodzajem wypadków ciągników pracujących na polu są wywrotki. Dochodzi do nich podczas prac na grząskim, pofałdowanym terenie, przy wykonywaniu gwałtownych manewrów, czy przy ugniataniu pryzm sianokiszonki. Manewry na trudnym terenie, jakim jest pole, wymagają od prowadzącego ciągnik dużych umiejętności i doświadczenia, a także zachowania szczególnej ostrożności. Dla zabezpieczenia kierowcy przed przygnieceniem podczas tak groźnego wypadku, jakim jest wywrotka, niezmiernie ważnym jest, aby ciągnik posiadał kabinę. Zasady bezpieczeństwa mówią, że jeśli dojdzie do wywrotki to nie wolno wyskakiwać z kabiny ciągnika. Należy pozostać w środku i obiema rękoma przytrzymać się tak, aby zapobiec wypadnięciu z pojazdu.

Zebrane przyczyny wypadków drogowych to nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, zły stan techniczny ciągnika, brak oświetlenia w porze nocnej i nieoznakowania ciągnionych przez ciągnik maszyn (np. szeroki siewnik), jazda po spożyciu alkoholu, brak kwalifikacji do prowadzenia ciągnika, a także pośpiech, nieuwaga, zły stan zdrowia. Częstą przyczyną wypadków jest lekkomyślność oraz pozostawienie uruchomionego ciągnika bez nadzoru. Po wyjściu z ciągnika rolniczego (lub innego pojazdu) bezwzględnie należy pozostawić wyłączony silnik oraz zabrać ze sobą kluczyki. Ta podstawowa zasada pozwala uniknąć wielu wypadków, np. próby kierowania pozostawionym na chwilę ciągnikiem przez dzieci.

Aby zapobiec chociaż części wypadków, należy przeanalizować i wyeliminować ich przyczyny. Nie wszystko można przewidzieć i wszystkiemu nie da się zapobiec, można jednak wprowadzić chociaż kilka żelaznych reguł związanych z przestrzeganiem przepisów bezpieczeństwa ruchu drogowego, trzeźwością za kierownicą ciągnika i dobrym stanem technicznym pojazdu.

 

Hanna Krugiełka
Autor: Hanna Krugiełka
Hanna Krugiełka - absolwentka Akademii Rolniczej w Poznaniu, kilkuletni pracownik jednostek państwowych związanych z rolnictwem. Entuzjastka rolnictwa ekologicznego, miłośniczka przyrody. Pasjonatka sztuki słowa i praktykująca ją w różnych dziedzinach..

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.   Wszystkie artykuły autora
Najnowsze artykuły autora:

Loading comments...

Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu