kojs

kps

CenyRolnicze
18 kwietnia 2024, Czwartek.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 4.0559 EUR EUR - 4.3309 GBP GBP - 5.0589 DKK DKK - 0.5805
Archiwum


17.04.2024 13:21 DRÓB, cena tuszki hurt: 6,70-7,70 zł/kg, średnia: 7,12 zł/kg (na podstawie informacji z 11 ubojni)

17.04.2024 MATIF: pszenica MAJ24: 203,25 (-0,25%), kukurydza CZE24: 195,50 (0,00%), rzepak MAJ24: 448,25 (-1,05%)

16.04.2024 SPRZEDAM 5 JAŁÓWEK, mieszaniec, 600 kg, kujawsko-pomorskie, radziejowski, 88-230, tel.: 724 745 830

15.04.2024 SPRZEDAM 100 T KUKURYDZY, trans. firmowy, opolskie, kluczborski, 46-282, tel.: 798 304 744

13.04.2024 SPRZEDAM 20 JAŁÓWEK, mięsny, 550 kg, mazowieckie, radomski, 26-680, tel.: 572 759 848

Dodaj komunikat

kowalczyk

kowalczyk

Spotkania owocowo-warzywne Fresh Market – platforma biznesowa dla producentów i sieci handlowych

Tomasz Kodłubański

Konferencja Fresh Market i targi owocowo-warzywne Fruit Expo, które odbyły się 27 września w hotelu Mazurkas w Ożarowie Maz. okazały się sporym sukcesem. 

 

Organizatorem jedenastej z rzędu konferencji Fresh Market oraz ósmych targów Fruit Expo była firma KJOW Sp. z o.o., prowadzona przez Artura Stasiaka – pomysłodawcę unikatowej formuły tego wydarzenia. Patronat honorowy nad tegoroczną edycją konferencji objęła Polska Agencja Inwestycji i Handlu, działająca na rzecz zwiększenia napływu inwestycji do Polski, rozwoju polskich inwestycji zagranicznych oraz intensyfikacji polskiego eksportu. Partnerem konferencji była Polska Izba Handlu, zrzeszająca sklepy, hurtownie spożywcze i firmy usługowe, a patronat merytoryczny sprawowali przedstawiciele Związku Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej i Unii Owocowej.

 

Konferencja Fresh Market stanowi niepowtarzalną okazję do nawiązywania bezpośrednich kontaktów biznesowych. W jednym miejscu i w ciągu jednego dnia producenci i handlowcy mają możliwość spotkania się i porozmawiania z przedstawicielami sieci handlowych, eksporterami i hurtownikami z Polski oraz z zagranicy. Fresh Market to przede wszystkim spotkania z kupcami z sieci handlowych. Uczestnicy wydarzenia mają ponadto do dyspozycji pomoc Matchmakera, ułatwiającego nawiązanie relacji i kontaktującego dostawców z hurtownikami i eksporterami. W tegorocznym wydarzeniu wzięło udział 220 firm z 11 krajów. Obecni byli reprezentanci 20 sieci z Polski, Rosji, Ukrainy, Białorusi, Litwy i Czech, a także handlowcy, eksporterzy, hurtownicy oraz przedstawiciele firm hodowlano-nasiennych, grup producentów i gospodarstw ogrodniczych.

 

W programie spotkania przewidziano panele dyskusyjne, dotyczące aktualnych trendów panujących na rynku i prognoz na przyszłość. W dyskusjach, prowadzonych przez zespół ekspertów, poruszono m.in. takie zagadnienia, jak: kanały dystrybucji owoców i warzyw, nowe pomysły na sprzedaż i marketing, trendy wśród konsumentów, produkcja ekologiczna, wyzwania związane z poszukiwaniem nowych kierunków zbytu i perspektyw dla eksporterów owoców i warzyw.

 

Równolegle odbyły się debaty tematyczne dotyczące sytuacji na rynku owoców i warzyw. Bożena Nosecka (IERiGŻ) w  prelekcji „Polski rynek owoców i warzyw –najważniejsze fakty. Prognozy dla rynku owoców na najbliższy sezon”  jeszcze raz podkreśliły negatywne skutki zakazu importu do Federacji Rosyjskiej polskich produktów spożywczych, w tym warzyw i owoców. Dr Bożena Nosecka przypomniała, że od wejścia Polski do UE, na wsparcie GP przeznaczono w Polsce 7,5 mld zł, przy czym większość tych środków trafiła do grup producenckich związanych z produkcją jabłek przyczyniając się do wzrostu ich zorganizowania do poziomu 30%. W odniesieniu do producentów warzyw poziom zorganizowania nadal związany jest z jednocyfrową liczbą, dużo jest więc do zrobienia.

 

Marek Słowiński z portalu Freshmarket.pl w prelekcji na temat „Polski rynek warzyw. Prognozy na najbliższy sezon” przedstawił wszystkie atuty polskich producentów i eksporterów oraz perspektywy dalszej polskiej ekspansji na rynku świeżych warzyw UE. Wielu polskich producentów z ciekawością słuchało wykładu Charifa Christiana Carvajala ze Stowarzyszenia Eksporterów Owoców Chile ASOEX pod tytułem „Dlaczego Chile?”, w którym prelegent przedstawił potencjał produkcyjny i eksportowy jakim dysponuje kraj położony u stóp Andów. Chile eksportuje rocznie ponad ponad 2,5 miliona ton wiśni, borówek, winogron, kiwi, śliwek, jabłek, gruszek oraz owoców cytrusowych. Dla przykładu, szacuje się, że w Chile zbiory jabłek w 2018 r. wyniosą 1,758 mln ton. Oznacza to, że będzie o ok. 5% więcej w porównaniu do ubiegłego sezonu. W 2017 r. wyeksportowano 750 tys. ton jabłek, tj. ponad połowę produkcji. Do przemysłu trafia corocznie blisko 350 tys. ton. Chile importuje tylko 1500 ton jabłek rocznie. Innym przykładem dużych możliwości produkcyjnych i eksportowych Chile jest produkcja borówki. Obecnie Chile produkuje ponad 130 tys. ton borówki podczas gdy eksport na rynki europejskie nie przekracza 10% całego wyprodukowanego wolumenu.

 

- To co utrudnia handel warzywami, to brak zorganizowania producentów. Czy indywidualne gospodarstwo jest w stanie być skutecznym eksporterem warzyw. A tym czasem od 2014 roku nie ma ze strony UE wsparcia na organizowanie się producentów, a wręcz to się utrudnia. Nie mówmy zatem o sukcesie, gdy na rynku warzyw poziom zorganizowania producentów wynosi zaledwie 7-8% – mówił Mirosław Łuska (Zrzeszenie Producentów Papryki Rzeczpospolitej Polskiej). Podkreślał też, że eksport papryki z Polski stale rośnie i to do krajów skąd jeszcze niedawno, warzywo to było importowane. By jednak rozwijać eksport, poprawić jakość i wdrażać standardy potrzebne jest dalsze wsparcie UE, a nie stawienie przeszkód grupom producencki.

 

Innym ciekawymi tematami jakimi zajęli się prelegenci - Krzysztof Karpa – Wiceprezes Warszawskiego Rolno-Sp ożywczego Rynku Hurtowego Bronisze, Michał Kołodziejczak – Prezes Unii Warzywno-Ziemniaczanej, Mirosław Łuska –  Prezes Zrzeszenia Producentów Papryki Rzeczypospolitej Polskiej, Mirosław Maliszewski – Prezes Związku Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej i Andrzej Ostrowicz – Prezes Stowarzyszenia Polski Ziemniak były prognozy światowej produkcji owoców i warzyw w nadchodzącym sezonie, najbardziej korzystne rynki dla eksporterów oraz dla importerów oraz jakie znaczenie w strategii światowych eksporterów owoców i warzyw ma polski rynek i rynek Europy Wschodniej. Paneliści poruszyli także problem szans i zagrożeń dla polskiego eksportu owoców i warzyw w nadchodzącym sezonie i na jakie rynki zagraniczne Polska może wyeksportować swoje nadwyżki. Ciekawe były również tematy ogólne - Ile owoców i warzyw mogą skonsumować mieszkańcy Ziemi w ciągu roku? Czy liczba ludności na świecie zwiększa się proporcjonalnie do wzrostu produkcji żywności? Które regiony świata będą produkować, a które konsumować? Jaka rolę odegra Polska i  Europa Wschodnia w tym procesie?

 

Konferencji towarzyszyły Targi Fruit Expo, na których firmy z branży ogrodniczej zaprezentowały swoje produkty i usługi. Wystawa trwała przez cały dzień wydarzenia w salach Centrum Konferencyjnego. Odwiedzający mogli zapoznać się z ofertą producentów owoców i warzyw, firm oferujących opakowania oraz najnowsze rozwiązania w sektorze usług dla branży, a wystawcy mieli okazję do nawiązania nowych kontaktów handlowych i nalezienia odbiorców. Podczas spotkania wyłoniono także zwycięzcę konkursu „Fresh Market Award – Produkt Roku 2018” spośród zgłoszonych innowacyjnych produktów i usług w branży owocowo-warzywnej wśród których były następujące produkty: BIO Nasiona na kiełki firmy W. Legutko Przedsiębiorstwo Hodowlano-Nasienne Sp. z o.o., Mikroliście „Baziółka” firmy Baziółka – Swedeponic Polska Sp. z o.o., Sałata Knox firmy Rijk Zwaan Polska Sp. z o.o., Kwiat cięty minigerbera sieria „MI PUNKI” firmy Floraya LG Flowers, Pomidory malinowe E15A.41717 firmy Enza Żaden Poland, Tacka Cartonpet TM firmy Carton Pack, oraz Fruit & Spice firmy Bratzler & Co. GmbH.

 

Statuetkę i tytuł „Produktu Roku 2018” zdobyła firma Rijk Zwaan za sałatę Knox. Produkt firmy Rijk Zwaan wygrał w głosowaniu internetowym jak i na konferencji. Finałem konferencji był wieczorny bankiet, gdzie w mniej formalnej atmosferze nawiązywano i umacniano kontakty z partnerami biznesowymi.

 

 


Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz

POLECAMY


Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu