Samorząd rolniczy wystąpił do ministerstwa klimatu i środowiska o wydanie interpretacji dotyczącej zwolnienia rolników z obowiązku uzyskiwania zezwolenia na przetwarzanie odpadów w przypadku zabezpieczania pryzm kiszonkowych zużytymi oponami. – Ustanowiony przepis umożliwia produkcje zwierzęcą, a stosowanie opon jako zabezpieczenia nakrycia kiszonek stosowane jest od wielu lat w Polsce i innych krajach – zauważa Krajowa Rada Izb Rolniczych.
Informacja ministerstwa klimatu i środowiska w związku z wystąpieniem KRIR:
Odpowiadając na pismo KRIR dotyczące wątpliwości związanych z możliwością wykorzystywania przez rolników zużytych opon jako obciążników do przykrywania pryzm z kiszonką oraz odpowiadając na wniosek o zwolnienie rolników z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów w zakresie wykorzystywania zużytych opon w ww. celu, poniżej przestawiam stanowisko oraz informację w zakresie wykorzystania opon zakwalifikowanych jako odpady. Co do zasady, wykorzystywanie opon, zakwalifikowanych jako odpady, jako obciążników do przykrywania pryzm z kiszonką na gruncie ustawy o odpadach będzie kwalifikowane jako odzysk. Ustawa o odpadach nie zawiera szczególnych zasad postępowania z tego rodzajem odpadów, a więc będą miały zastosowanie ogólne zasady postępowania z odpadami. Należy jednocześnie wskazać, że możliwość poddawania odpadów odzyskowi zależy między innymi od statusu podmiotu, który chce ten proces przeprowadzać. W przypadku odpadów o kodzie 16 01 03 (zużyte opony) możliwość zgodnego z prawem odzysku takich odpadów zależy od tego, czy podmiot prowadzący odzysk jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną lub jednostką organizacyjną niebędącymi przedsiębiorcami. Osoby fizyczne i jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami wykorzystujące odpady na potrzeby własne, należą do kategorii podmiotów zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów. Należy przy tym jednak pamiętać, że podmioty te mogą poddawać odzyskowi tylko takie rodzaje odpadów jakie zostały określone w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 27 ust. 10 ustawie o odpadach.
Odpady o kodzie 16 01 03 (zużyte opony) nie zostały wymienione ww. rozporządzeniu. Oznacza to, że ani osoby fizyczne ani jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami nie mogą zgodnie z prawem prowadzić odzysku tego rodzaju odpadów. W przypadku podmiotów będących przedsiębiorcami, mogą oni prowadzić odzysk na ogólnych zasadach, co między innymi oznacza, że mają obowiązek uzyskać zezwolenie na przetwarzanie odpadów. Dodatkowo warto dodać, że odpady o kodzie 16 01 03 (zużyte opony) zostały przewidziane w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11 maja 2015 r. w sprawie odzysku odpadów poza instalacjami i urządzeniami co oznacza, że przetwarzanie tego typu odpadów jest możliwe zarówno w instalacjach jak i, przy zachowaniu warunków określonych ww. rozporządzeniu, poza instalacjami. Rozporządzenie przewiduje między innymi możliwość prowadzenia odzysku poza instalacją zużytych opon w procesie R11 i wykorzystanie ich jako odbijaczy, wykorzystanie na placach zabaw, boiskach, w ogródkach, czy też właśnie do zabezpieczania pryzm kiszonkowych. Podkreślenia wymaga, że w przypadku przedsiębiorców procedura uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów w postaci zużytych opon, nie różni się od innych przypadków, w których konieczne jest uzyskanie zezwolenia. W związku z powyższym, na chwilę obecną nie są planowane zmiany legislacyjne w tym zakresie. Jednocześnie informuję, że niniejsze pismo nie stanowi wiążącej wykładni prawa i nie jest wiążące dla organów administracji orzekających w sprawach indywidualnych.