kps

skiba

CenyRolnicze
28 marca 2024, Czwartek.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 4.0081 EUR EUR - 4.3191 GBP GBP - 5.0474 DKK DKK - 0.5792
Archiwum


28.03.2024 MATIF: pszenica MAJ24: 203,50 (+1,37%), kukurydza CZE24: 193,25 (+ 1,44%), rzepak MAJ24: 438,00 (-0,79%)

27.03.2024 14:28 DRÓB, cena tuszki hurt: 7,80-8,60 zł/kg, średnia: 8,17 zł/kg (na podstawie informacji z 12 ubojni)

27.03.2024 SPRZEDAM 12 T PSZENŻYTA, trans. firmowy, wielkopolskie, kolski, 62-640, tel.: 690 050 400

26.03.2024 SPRZEDAM 26 T PSZENICY PASZ., trans. firmowy, podkarpackie, krośnieński, 38-460, tel.: 519 550 918

26.03.2024 SPRZEDAM 48 JAŁÓWEK, mieszaniec, 500 kg, mazowieckie, wyszkowski, 07-203, tel.: 500 062 366

26.03.2024 SPRZEDAM 15 TUCZNIKÓW, 120 kg, 100%, warmińsko-mazurskie, działdowski, 13-230, tel.: 796 437 003

25.03.2024 SPRZEDAM 20 JAŁÓWEK, mięsny, 700 kg, kujawsko-pomorskie, włocławski, 87-865, tel.: 722 018 877

24.03.2024 SPRZEDAM 100 T PSZENICY KONS., trans. firmowy, lubelskie, świdnicki, 21-065, tel.: 791 816 003

Dodaj komunikat

agrifirm

agrifirm

Bruksela wprowadza rewolucję w rolnictwie i posługuje się nieaktualnymi danymi. Ideologia silniejsza od zdrowego rozsądku

Redakcja
komisja europejska, chora ideologia

Zgodnie z ujawnionym dokumentem Komisji Europejskiej, unijne plany ograniczenia emisji przemysłowych mogą dotyczyć ponad trzykrotnie większej liczby ferm trzody chlewnej i prawie czterokrotnie większej liczby ferm drobiu, niż wcześniej sugerowano, ze względu na wykorzystanie nieaktualnych danych z 2016 r.

 

Jak podaje portal Euractiv, dokument przedstawiony przez służby ds. środowiska Komisji Europejskiej (DG ENV) w ramach grupy roboczej ds. środowiska Rady UE w dniu 30 stycznia zawiera przegląd aktualnego stanu prac nad wnioskiem dotyczącym dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych (IED). Zaproponowana nowelizacja dyrektywy, zaprezentowana przez służby UE w kwietniu 2022 r., ma na celu ograniczenie szkodliwych emisji pochodzących z instalacji przemysłowych, których zakres jest rozszerzany na niektóre z największych ferm hodowlanych w UE.

 

Z prezentacji, która wyciekła, wynika, że ​​dane wykorzystane jako podstawa obecnego wniosku, w tym kontrowersyjny próg dużej jednostki przeliczeniowej inwentarza (DJP), w którym gospodarstwa zostaną zdefiniowane jako „przemysłowe”, a zatem ukarane na mocy dyrektywy, pochodzi z ankiety Eurostat Farms Surveys z 2016 r. Badanie to, które dostarcza informacji na temat wielkości i liczby gospodarstw rolnych w UE, posłużyło jako punkt odniesienia dla oceny skutków przeprowadzonej przez Komisję i do osiągnięcia proponowanego przez Komisję progu 150 DJP.

 

Obliczone w ten sposób szacunki wpływu tej proponowanej liczby wynoszą 18% dla hodowli trzody chlewnej, 15% hodowli drobiu i 10% hodowli bydła, w tym dla produkcji wołowiny i nabiału, co daje ogólną średnią unijną wpływu wynoszącą 13% żywego inwentarza. Ale te przestarzałe dane ukrywają prawdziwy koszt reform dla sektora. Po obliczeniu na podstawie najnowszych danych z 2020 r. w prezentacji oszacowano, że odsetek dotkniętych reformą gospodarstw potroił się do 61% w przypadku trzody chlewnej i 58% w przypadku ferm drobiu. Z drugiej strony bydło rośnie tylko o 2,5% do 12,5%. W połączeniu z gospodarstwami mieszanymi, z których 27% może zostać dotkniętych, daje to, zgodnie z prezentacją, ogólną średnią ocenę wpływu dla gospodarstw hodowlanych w UE na poziomie 20%. Dla porównania, liczba 300 DJP – obecnie faworyzowana przez ministrów rolnictwa – dotknęłaby 47% ferm trzody chlewnej, a także 41% ferm drobiu i tylko 3% hodowli bydła, co daje średnią w całej UE wynoszącą 9 %.

 

Dane z ankiety Eurostat Farms Surveys 2020 przechodzą jednak ostateczną weryfikację przez unijne biuro statystyczne i z tego powodu nie zostały jeszcze oficjalnie opublikowane, ale brak najnowszych informacji nie powstrzymał decydentów przed przystąpieniem do prac nad wnioskiem.

 

W obecnym kształcie dyrektywa obejmuje niewielką liczbę gospodarstw hodowlanych – około 2% gospodarstw hodowlanych w UE. Władza wykonawcza UE zaproponowała jednak dostosowanie tych ram i rozszerzenie ich na bardziej znaczącą część sektora hodowlanego, starając się pomóc w dostosowaniu ścieżki redukcji emisji do unijnych celów Zielonego Ładu i strategii dotyczącej metanu.

 

Zgodnie z prezentacją, przyczynę takiego zmniejszenia liczby gospodarstw można wytłumaczyć połączeniem koncentracji sektora w latach 2016-2020, zwłaszcza w sektorze trzody chlewnej i drobiu, wraz z udoskonaloną metodologią ograniczania ryzyka podwójne liczenie gospodarstw mieszanych. - Proponowane 150 DJP obejmuje ogólnie większą część odpowiedniego sektora, ale znacznie mniej gospodarstw -  podsumowuje prezentacja. Oznacza to, że dla progu 150 DJP „objęty jest wyższy udział emisji zanieczyszczeń” w porównaniu ze wstępną oceną, a także mniejsza liczba gospodarstw, co, jak twierdzi, „zmniejsza koszty administracyjne”.

 

Tymczasem w prezentacji stwierdzono, że większa przeciętna wielkość objętych nią gospodarstw zwiększa efektywność działań podejmowanych przez rolników. Zgodnie z prezentacją Komisji prowadzi to zatem do „bardziej pozytywnego ogólnego stosunku korzyści społecznych do kosztów”.

 

Jednak nowe wyliczenia prawdopodobnie wprawią w zakłopotanie zarówno komisję ds. rolnictwa Parlamentu Europejskiego, jak i rolników, którzy już zjednoczyli się przeciwko wpływowi obecnego progu.  Ponieważ IED jest dyrektywą, przed jej wejściem w życie dozwolony będzie dwuletni okres przejściowy. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli umowa w sprawie IED zostanie podpisana w 2023 r., dyrektywa nie zostanie wdrożona do 2025 r. – kiedy to dane wykorzystywane do ustalania limitów progowych będą miały prawie dekadę. 

 

 

Źródło: Euractiv

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz

POLECAMY


Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu