Do produkcji 1 kg wołowiny zużywa się 15 000 litrów wody?

Redakcja

Koalicja Klimatyczna rusza z kampanią „Co z tą wodą?”. - O tym, że sytuacja jest dramatyczna, nie trzeba nikogo przekonywać. Wyjątkowo niski poziom wody w rzekach czy wielki pożar w Biebrzańskim Parku Narodowym to widoczne ostrzeżenia, których nie możemy zlekceważyć – czytamy w komunikacie Koalicji. 

 

Wg organizacji ochrona wody i jej zasobów w dobie pogłębiającego się kryzysu klimatycznego musi stać się priorytetem. Czy to możliwe, że któregoś dnia woda w kranie przestanie płynąć? Trwająca właśnie kampania „Co z tą wodą?" ma uświadomić nam, jakie mamy zasoby wodne oraz dlaczego i jak powinniśmy o nie zadbać. Jak czytamy w komunikacie Koalicji, prognozy nie są optymistyczne - grozi nam rekordowa susza. Jest ona skutkiem destrukcyjnej działalności człowieka oraz postępującego kryzysu klimatycznego.

 

Od kilku lat mamy bezśnieżne zimy, długie okresy bez deszczu, a także coraz częstsze i dłuższe fale upałów, zagrażające naszemu zdrowiu i życiu.- Skutki suszy są fatalne dla każdego z nas. Konsekwencje deficytu wody odczujemy wszyscy, w tym wiele gałęzi gospodarki - od rolnictwa, przez energetykę, aż po szeroko rozumianą produkcję. Już dziś odczuwamy podwyżki cen żywności, już pojawiają się apele o ograniczanie zużycia wody, a możliwe są także ograniczenia w dostarczaniu prądu – zaznacza Dominik Olędzki, rzecznik prasowy Koalicji Klimatycznej.


Aby przeciwdziałać temu problemowi, wystartowała ogólnopolska kampania społeczna „Co z tą wodą?". Jej głównym celem jest edukacja Polaków oraz uświadomienie rządzącym, jak istotny jest to problem. Akcja ruszyła 16 czerwca 2020 i obejmuje stworzenie serwisu edukacyjnego, przedstawiającego wpływ zmiany klimatu i szkodliwej działalności człowieka na zasoby wody w Polsce. Twórcy kampanii chcą również zwrócić uwagę rządzących na konieczność natychmiastowego zaprzestania działań pogłębiających suszę oraz realizację tych, które pomogą zatrzymać wodę w naszym kraju. W związku z tym powstał Apel o wodę, pod którym podpisało się do tej pory ponad 30 organizacji pozarządowych. Swój podpis może złożyć także każdy internauta.- Każdy z nas może oszczędzać wodę np. zakręcając kran chociażby przy myciu zębów i to jest bardzo ważne, ale to nadal za mało. Problem z deficytem wody jest systemowy, bo to energetyka oparta o spalanie węgla pobiera 70% wody w Polsce. To rząd musi zająć się tym problemem - mówi prof. Zbigniew Karaczun z SGGW, ekspert Koalicji Klimatycznej.


Twórcy kampanii chcą również zwrócić uwagę rządzących na to, jak wielkie ilości wody pobierane są przez przemysł (70%) – w przypadku Polski głównie energetyka węglowa (elektrownie i elektrociepłownie), a także rolnictwo (10%). Przykładowo do wyprodukowania 1 kg tkaniny z bawełny potrzeba 9 359 litrów wody, 1 kg jeansów – 10 842 litry wody, a do produkcji 1 kg wołowiny – aż 15 000 litrów wody (dane m.in. na podstawie Virtual Water: Tackling the Threat to Our Planet's Most Precious, Tony Allan (2011)). Dlatego na stronie akcji pojawi się petycja nawołująca polityków do podjęcia działań w zakresie ochrony zasobów wody w Polsce.- Ważne jest, by dzięki kampanii „Co z tą wodą?" jak najwięcej osób zrozumiało, że to, czy sytuacja hydrologiczna w Polsce ulegnie poprawie, zależy nie tylko od naszych indyw

 

idualnych wyborów, choć są one ważne, ale przede wszystkim od kompleksowych i ponadsektorowych działań rządu i przedsiębiorców. Użytkownicy mogą dołączyć do wyzwania #bezprzelewek oraz zaangażować swoje rodziny i przyjaciół do ograniczenia zużycia i recyklingu wody. Do akcji przyłączyli się również naukowcy i eksperci zajmujący się tematem wody – informuje Koalicji. - Mamy nadzieję, że dzięki naszym działaniom jak najwięcej Polaków zda sobie sprawę z grożących nam konsekwencji beztroskiego podejścia do wody. Nie chcemy straszyć, ale pokazać, że brak działań ze strony rządu i obywateli może mieć fatalne skutki dla naszego codziennego życia i dla środowiska. Zależy nam na tym, aby jak najwięcej osób włączyło się do akcji „Co z tą wodą?" i zaczęło aktywnie działać - podkreśla Łukasz Janowski, CEO Bluecloud Interactive.


Partnerem akcji jest WWF Polska. Organizacja przygotowała także specjalną część projektu edukacyjnego – Ratujmy Rzeki.- W Polsce mamy ok. 150 tysięcy kilometrów rzek. Jedynie 20-25% z nich to rzeki, które nie zostały w ogóle przekształcone przez człowieka lub zostały zmienione w niewielkim stopniu. Tymczasem rzeki pełnią ważne funkcje ekosystemowe – dostarczają nam świeżą wodę, którą również filtrują oraz przeciwdziałają powstawaniu suszy. Ich ochrona jest kluczowa dla naszego bezpieczeństwa - podkreśla Zofia Pawelska z WWF Polska.Pomysłodawcą kampanii „Co z tą wodą?" jest Koalicja Klimatyczna. To porozumienie 26 organizacji pozarządowych zaangażowanych w działania na rzecz ochrony klimatu. Koalicjantami są organizacje z całej Polski, o różnych profilach, od badawczych po edukacyjne. Misją Koalicji Klimatycznej jest wspólne działanie w celu zapobiegania wywołanej przez człowieka zmianie klimatu dla dobra ludzi i środowiska.


Więcej na: www.coztawoda.pl

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz