Zbiór i transport słomy, siana czy sianokiszonki w gospodarstwach mających produkcje zwierzęcą zajmuje dużo czasu, w przypadku firm produkujących brykiet z słomy jest to wręcz wyzwanie logistyczne.
Jeśli w gospodarstwie zbiera się stosunkowo mało paszy i ściółki w postaci bel to wystarczają przyczepy rolnicze oraz lawety z przerobionych przyczep samozbierających. W przypadku transportu na duże odległości, dużej ilości bel warto pomyśleć o zakupie specjalistycznych przyczep.
Takie przyczepy można wykorzystać również do transportu big-bagów, palet i skrzynio palet czy zbiorników typu mauzer, co może dodatkowo zwiększyć ich wykorzystanie w gospodarstwie.
Przyczepy trzyosiowe do bel
Specjalistyczne przyczepy do przewozu bel pozwalają na przewóz nawet ponad 50 bel przy załadunku trzech warstw. Skrzynie ładunkowe przy trzyosiowym podwoziu mają zazwyczaj 9-11 metrów długości.
Przy wyborze przyczepy do bel należy wziąć pod uwagę, jak ciężkie ładunki będą nią przewożone. W przypadku siana i słomy wystarczą tańsze przyczepy o mniejszej dopuszczalnej ładowności, a sianokiszonkę można ułożyć w jedna warstwę. Jeśli planuje się przewozić duże ilości sianokiszonki, to warto rozważyć zakup przyczep o większej ładowności.
Kupując przyczepę do bel, warto dopłacić do takiego detalu jak skrzynka narzędziowa lub zrobić ją w własnym zakresie (do pasów zabezpieczających) oraz zwrócić uwagę na to, czy wykonanie skrzyni ładunkowej (ranty, narożniki) może powodować uszkodzenia foli lub siatki na belach. Ważne w codziennej eksploatacji są również punkty do mocowania pasów zabezpieczających.
Jeśli przyczepa ma być intensywnie eksploatowana, a transport ma się odbywać często po drogach publicznych, warto rozważyć opcję zakupu przyczepy z systemem bocznego zabezpieczenia ładunku z prowadnicami burt hydraulicznie sterowanymi. Takie przyczepy są dużo droższe, ale można dzięki nim zaoszczędzić czas potrzebny na zabezpieczenie ładunku pasami.
Przyczepy dwuosiowe do bel
Manewrowanie długą trzyosiową przyczepą wymaga koncentracji operatora na zakrętach. Przy prawoskręcie trzeba zjechać na przeciwległy pas ruch, aby nie ściąć zakrętu i wylądować w rowie. Nie zawsze szerokość bramy wjazdowej na gospodarstwo pozwoli na wjazd 11-12 metrową przyczepą. Czasami po prostu lepiej jest wziąć mniejszą przyczepę.
Przyczepy dwuosiowe mają zazwyczaj skrzynie ładunkowe o długości ok. 6,6 m. co w połączeniu z regulowanymi burtami z przodu i tyłu pozwala na ułożenie 22 bel w dwóch warstwach a nawet 32 bel w trzech warstwach.
Przyczepy do bel o układzie jezdnym tandem
Przyczepa o podwoziu tandem to ciekawa alternatywa dla rolników, którzy, ze względu na rozmiary działki siedliskowej, muszą wycofywać przyczepą i manewrować na kilka razy. Takie przyczepy produkuje m.in. PRONAR i METAL-FACH.
Przyczepy rolnicze
Przyczepy rolnicze oraz lawety robione ze starych przyczep samozbierających są najczęściej stosowanym środkiem transportu bel w Polsce. Przyczepy mają tę wadę, że można zmieścić na nich stosunkowo mało balotów, zazwyczaj 10 szt bel 120x120 cm na standardowej długości skrzyni ładunkowej. Wersje long przyczep rolniczych o długości skrzyni ładunkowej ok. 5,2 metra umożliwiają jednorazowy przewóz 14 sztuk bel o wymiarach 120x120 cm.
W transporcie bel lepiej spiszą się przyczepy o paletowej szerokości skrzyni, czyli 2,42 cm lub więcej. Przy dopchnięciu bel ładowaczem jest możliwe zamkniecie burt co może być przydatne przy transporcie na większą odległość.
Przyczepy samozaładowawcze
Przyczepy samozaładowawcze pozwalają jednemu zestawowi ciągnikowemu na sprawny zbiór, transport, a następnie rozładunek bel siana, słomy i sianokiszonki bez konieczności odpinania i podpinania przyczepy.
Załadunek odbywa się przez podjazd pod belę chwytakiem bocznym i podebranie jej z podłoża. Następnie bela jest przesuwana specjalnymi ramionami lub przenośnikiem listwowym w tylną część skrzyni w celu załadunku kolejnych bel. Bardzo często przyczepy samozaładowawcze dają możliwość rozładunku przewożonych bel w pionowe stogi.
Istotną wadą takich przyczep jest możliwość przewiezienia za jednym razem 8-10 bel, co może je dyskwalifikować w przewozach na duże odległości.
Na naszym rynku przyczepy samozaładowawcze do bel sprzedaje SIPMA z Lublina pod nazwą wóz stertujący. SIPMA WS 6510 DROMADER to samozaładowczą przyczepa niskopodwoziowa o ładowności 6,5 tony. Skrzynia ładunkowa może pomieścić 8 bel o średnicy 1,2 - 1,5 m. Cena wyjściowa netto takiej przyczepy przekracza 40 tys. złotych netto.
Przyczepy specjalne na tereny podmokłe
Firma PRONAR jest prawdopodobnie jedynym producentem oferującym na polskim rynku specjalistyczne przyczepy na gąsienicach przystosowane do zwózki bel z podmokłych łąk i terenów bagiennych. W przyczepie PRONAR T024R wózek jezdny stanowi wahliwa rama gąsienicowa wyposażona w dwie gąsienice z gumowymi nakładkami.
Jak ciekawostkę można dodać, że producent z Narwi ma w ofercie prasę z gąsiennicowym układem jezdnym.
Dla portalu CenyRolnicze.pl:
mgr inż. Dariusz Śmigielski
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu