Od 2035 roku w Unii Europejskiej nie będzie można rejestrować nowych samochodów z silnikami spalinowymi. Czy decyzja władz w Brukseli dotyczy również maszyn rolniczych?
Parlament Europejski przyjął stosowną ustawę we wtorek (14 lutego 2023 r.) - 340 głosami za, przy 279 przeciw i 21 wstrzymujących się. Sektor transportu powinien zatem znacznie ograniczyć emisje, a nowe samochody nadal będą mogły poruszać się po ulicach bez emisji.
- Sektor transportu jest jedynym sektorem, w którym emisje wzrosły od 1990 r. - pisze Parlament Europejski. Samochody osobowe, lekkie i ciężkie pojazdy użytkowe, odpowiadają za ponad 70 procent wszystkich emisji drogowych. UE postawiła sobie za cel neutralność klimatyczną do 2050 roku. Emisje związane z ruchem drogowym muszą zatem zostać zredukowane o 90 procent . Do 2035 roku samochody osobowe i lekkie samochody dostawcze mają stać się bezemisyjne.
Parlament Europejski postanowił zakończyć erę silników spalinowych. Od 2035 r. nie będzie można sprzedawać nowych samochodów osobowych z silnikami Diesla, benzynowymi lub innymi silnikami spalinowymi. Dotyczy to również tzw. lekkich samochodów dostawczych, do których zalicza się samochody dostawcze i małe transportery do 3,5 t.
Co z maszynami rolniczymi?
Zakaz stosowania silników spalinowych nie dotyczy jednak ciągników i kombajnów w rolnictwie. - Naszym zdaniem rozporządzenie nie ma zastosowania do ciągników i kombajnów rolniczych. Jednak patrzymy na to z niepokojem, ponieważ technologie, które są już dostępne dzisiaj do eksploatacji silnika spalinowego w sposób neutralny dla klimatu, nie są brane pod uwagę – informuje producent silników Deutz AG.
Niezależnie od unijnej decyzji przeciwko dieslom i innym silnikom spalinowym, wielu producentów maszyn rolniczych już pracuje nad alternatywnymi napędami do ciągników, kombajnów i innych maszyn. Podobnie jak inni producenci silników, Deutz AG prowadzi badania nad silnikami wodorowymi i alternatywnymi koncepcjami napędu. AGCO Power przygotowuje również swoje silniki do stosowania paliw alternatywnych za pomocą nowych silników Core 75 z modelu Fendt 700 Vario Gen7. Ponadto firma Fendt testuje już w praktyce ciągnik Fendt Vario napędzany wodorem. Start-up uruchamia ciągnik John Deere na amoniak, który następnie nie emituje spalin. Firma New Holland prowadzi już masową produkcję ciągników zasilanych metanem i dopiero niedawno wprowadziła na rynek ciągnik LNG.