Ciągnik przed zimą - czy prawidłowo przeprowadzasz konserwację?

Hanna Krugiełka

Z konieczności konserwacji ciągnika przed zimą każdy rolnik zdaje sobie sprawę, jednak nie wszyscy znajdują na nią czas. Nie zawsze też, przeprowadzają ją we właściwy sposób. Przez lata gospodarowania można wypracować własne metody, pozwalające na przeprowadzanie wielu czynności konserwacyjnych w gospodarstwie. Jednak nie wszystkie prace konserwacyjne są przeprowadzane poprawnie i sprzyjają właściwemu utrzymaniu maszyn. Warto poznać prawidłową kolejność czynności przygotowania ciągnika do postoju zimowego, a tym samym obalić niektóre mity krążące wśród gospodarzy na prawach „dobrych rad”. Bardzo ważnym jest, aby maszyna po sezonie eksploatacji została wyczyszczona, pozostawała sucha i najlepiej ustawiona pod dachem. O czym jeszcze należy wiedzieć i pamiętać? Jak uniknąć błędów, czy złych nawyków „konserwatorskich”, aby przy rozpoczęciu prac polowych móc wyjechać w pełni sprawnym ciągnikiem? Jakie czynności można zweryfikować, zmodyfikować, poprawić, ulepszyć?

 

„Każde urządzenie od chwili jego wytworzenia podlega procesom zużycia. Jest to proces przebiegający w czasie z różną intensywnością. W ciągnikach i maszynach rolniczych mamy do czynienia głównie z procesem tarcia, a w częściach roboczych maszyn również z procesem korozji.

 

Właściwe przechowywanie winno zabezpieczyć sprzęt w taki sposób, by procesy korozyjne zostały w maksymalnym stopniu spowolnione” - twierdzi Wojciech Krugiełka - rzeczoznawca motoryzacyjny.

 

konserwacja ciagnika cenyrolnicze2

 

W ostatnich latach okres jesiennej wegetacji wydłuża się, dzięki czemu istnieje możliwość uprawy pszenicy ozimej po zbiorze buraków cukrowych i kukurydzy. Chociaż prawie wszyscy rolnicy mają w zwyczaju przygotowanie ciągnika do zimowej przerwy w pracy, okazuje się, że także przez to nie wszyscy mają na to czas. U niektórych osób nawyk przedzimowej konserwacji jest wynikiem własnych doświadczeń.

Dopiero po kilku latach prowadzenia gospodarstwa, wiem jak ważne jest przygotowanie ciągnika do zimy” - mówi pan Michał - rolnik z woj. wielkopolskiego, który odziedziczył średniej wielkości majątek rolny po nagle zmarłym ojcu. „Początkowo zdarzało się, że musiałem rozpocząć prace w polu, a zastawałem niesprawny ciągnik. Przygotowanie go do zimy okazało się dla mnie potrzebne i wymagające trochę pracy i poznania różnych sposobów”- dodaje.

Dodatnie temperatury dobowe sprzyjają przeprowadzaniu zabiegów konserwacyjnych maszyn i pojazdów rolniczych. Najlepiej dobrze je rozplanować w czasie i przeprowadzić w kilku krokach.

KROK 1.

Dokładne czyszczenie i mycie zewnętrzne ciągnika oraz czyszczenie kabiny wewnątrz.

 

Umycie ciągnika po sezonie prac polowych umożliwi właściwą ocenę jego stanu faktycznego. Dopiero po zlikwidowaniu warstw błota, kurzu itp. można ocenić stan powłok lakieru, wielkość ewentualnych ognisk korozji i zaplanować niezbędne prace naprawcze.

W większości przypadków, użytkownicy ciągników korzystają do mycia z zimnej wody. Należy jednak pamiętać, że ciepła woda zdecydowanie lepiej poradzi sobie z brudem. Niejednokrotnie do usunięcia uciążliwych zabrudzeń używa się dodatkowo rozmaitych, specjalistycznych środków, na bazie innych rozpuszczalników niż woda. Przystępując do posezonowego mycia maszyn rolniczych warto zaopatrzyć się w dedykowane do tego preparaty. Jeden z dostępnych na rynku środków chemicznych, przeznaczonych do mycia maszyn rolniczych, opisywany jest przez producenta w następujący sposób: „...przeznaczony jest przede wszystkim do usuwania warstwy brudu, insektów, pozostałości po środkach chemicznych, a przede wszystkim skutecznie czyści nie niszcząc przy tym powłoki malarskiej. Produkt przeznaczony jest do mycia maszyn rolniczych, metodą mechaniczną lub automatyczną. X może być stosowany na wszystkich rodzajach podłoża”.

Przy myciu ciągnika pomocna może być myjka ciśnieniowa. Jednak przy jej użyciu należy zwrócić uwagę na odpowiednie zabezpieczenie elementów instalacji elektrycznej i podzespołów elektronicznych.

 

konserwacja ciagnika cenyrolnicze3

 

KROK 2.

Smarowanie punktów smarowania zgodnie z instrukcją, usunięcie korozji z części metalowych oraz uzupełnienie ich farbą.

 

Po umyciu ciągnika nadchodzi czas na skupienie uwagi na jego punktach smarnych. Do konserwacji łożysk i tulei w zwrotnicach należy użyć smaru litowego. Należy udrożnić zapchane smarowniczki.

Aby uniknąć luzów trzeba pamiętać o regularnym smarowaniu przedniej osi oraz ładowacza czołowego.

Kolejną czynnością jest odnalezienie wszystkich zadrapań oraz korodujących metalowych elementów. Miejsca te należy dokładnie oczyścić papierem ściernym lub metalowymi szczotkami i pomalować farbą podkładową (antykorozyjną), a następnie lakierem w kolorze ciągnika. Ta ważna czynność zapobiegnie dalszemu rdzewieniu maszyny.

W przypadku elementów nadwozia, docelowo zaleca się z skorzystania z usług specjalistycznych zakładów blacharskich. W celu tymczasowego zabezpieczenia ognisk korozji na powierzchni karoserii, można we własnym zakresie przeprowadzić szereg czynności mających na celu zatrzymanie procesów niszczenia struktury blachy. W tym celu można posłużyć się środkami ściernymi, aby usunąć luźną korozję i zniszczone powłoki lakiernicze. Należy mieć na uwadze fakt, że im dokładniej przeprowadzimy te czynności, tym dłużej będziemy cieszyć się sprawną maszyną. Po usunięciu luźnych produktów korozji, np. drobną szczotką stalową lub papierem ściernym o granulacji, circa 60, drobniejszym materiałem ściernym (80 – 120) usuwa się warstwę korozji zespolonej z powierzchnią blachy. Następną czynnością będzie powstrzymanie postępujących procesów perforacji blachy za pomocą środków chemicznych, wiążących produkty korozji. Na rynku jest sporo środków przeznaczonych do tego celu – np. na bazie taniny. Środki te nazywane są neutralizatorami rdzy, stały się od kilku lat bardzo powszechne i dostępne nawet w marketach budowlanych. Zachowując odpowiednią metodykę nakładania neutralizatora (zazwyczaj nakłada się kolejno dwie do trzech warstw – zgodnie ze wskazaniami producenta środka), po wyschnięciu powierzchni możemy następnie nałożyć za pomocą pędzla lub metodą natryskową, co najmniej jedną warstwę farby podkładowej, oraz w razie konieczności – co najmniej jedną warstwę lakieru. Przeprowadzanie tego typu czynności zawsze wymaga zachowanie wysokich standardów czystości. Po oczyszczeniu miejsca korozji z produktów korozji oraz przed położeniem warstw farby podkładowej czy lakieru, niezbędne jest oczyszczenie i odtłuszczenie powierzchni przy pomocy, np. benzyny ekstrakcyjnej.

Należy jednak pamiętać, że tego typu zabiegi znacznie odbiegają pod względem trwałości i jakości pracom przeprowadzanym w specjalistycznych warsztatach blacharsko-lakierniczych.

Przy czynnościach związanych z konserwacją nadwozia ciągnika, można również przy użyciu specjalnie do tego przeznaczonych środków zakonserwować opony.


KROK 3.

Czyszczenie filtrów powietrza, usunięcie wody z układu pneumatycznego.

Do czyszczenia filtrów najlepiej użyć kompresora, jednak gdy zauważymy taką potrzebę należy je wymienić. Czyszczenie filtrów powietrza powinno odbywać się w kierunku od wewnętrznego do zewnętrznego. Kurz powinien wydostawać się w kierunku, w którym się dostawał.

Pasy klinowe należy luzować lub wyciągnąć.

Filtry oleju oraz paliwa należy wymienić.

 

konserwacja ciagnika cenyrolnicze4

 

KROK 4.

Wymiana oleju i filtrów oleju w silniku.

Powyższe czynności należy wykonać przed garażowaniem ciągnika.

Niewymieniony olej może być przyczyną wytwarzania związków powodujących korozję.

W wypadku „nieodpalania” silnika w okresie zimy należy uzupełnić zbiornik paliwem zimowym do pełna - „pod korek”.

KROK 5.

Sprawdzenie stanu akumulatora i smarowanie zacisków oraz uzupełnienie poziomu elektrolitów.

Stan elektrolitu w akumulatorze należy uzupełnić wodą destylowaną do 1,5 cm nad płytkami.

Do smarowania zacisków odpowiednia jest wazelina techniczna.

Jeśli akumulator jest rozładowany należy go bezwzględnie naładować, aby nie został zasiarczony i z tego powodu niesprawny.

W przypadku nieuruchamiania silnika akumulator można wymontować i przechowywać w pomieszczeniu z dodatnią temperaturą.

Przy okazji prac związanych z akumulatorem zaleca się przegląd instalacji elektrycznej i w razie potrzeby usunięcie usterek.

KROK 6.

Sprawdzenie układu chłodzenia.

Jeśli w układzie chłodzenia znajduje się woda, należy ją usunąć i uzupełnić przystosowanym do tego płynem.

KROK 7.

Uzupełnienie ciśnienia w oponach.

W przypadku długotrwałego postoju ciągnik można postawić na drewnianych klockach lub specjalnych metalowych stojakach. Umożliwi to odciążenie opon.

KROK 8.

Garażowanie.

Najlepszym miejscem przechowania ciągnika jest garaż. Jeśli nie posiadamy takiej możliwości, lepiej nie zostawiać maszyny pod plandeką, ponieważ rosa zbierająca się na metalowych częściach będzie przyczyną ich korozji.

Niezłym rozwiązaniem jest zastosowanie odpowiednio osłoniętej wiaty, która zabezpieczy maszynę przed opadami oraz zapewni przewietrzanie.

Rosa może pojawić się również w garażu, podczas nagłego ocieplenia. Dlatego należy pamiętać o częstym wietrzeniu w czasie wczesnej wiosny.


Czas poświęcony na konserwację ciągnika przed zimą zapobiegnie jego niszczeniu i zaprocentuje możliwością wyjazdu w pole w pełni sprawną maszyną na wiosnę.

 

Hanna Krugiełka
Autor: Hanna Krugiełka
Hanna Krugiełka - absolwentka Akademii Rolniczej w Poznaniu, kilkuletni pracownik jednostek państwowych związanych z rolnictwem. Entuzjastka rolnictwa ekologicznego, miłośniczka przyrody. Pasjonatka sztuki słowa i praktykująca ją w różnych dziedzinach..

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.   Wszystkie artykuły autora
Najnowsze artykuły autora:

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz