kojs

kojs

CenyRolnicze
20 maja 2022, Piątek.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 4.3832 EUR EUR - 4.6366 GBP GBP - 5.4735 DKK DKK - 0.6230
Archiwum


20.05.2022 13:53 DRÓB, cena tuszki hurt: 8,50-9,60 zł/kg, średnia: 9,06 zł/kg (na podstawie informacji z 12 ubojni)

20.05.2022 MATIF: pszenica WRZ22-420,75 (-0,36%), kukurydza CZE22-360,25 (-0,83%), rzepak SIE22-830,00 (+0,64%) [euro/t]

20.05.2022 SPRZEDAM 6000 T KUKURYDZY, transport firmowy, wielkopolskie, Poznań, 61-116, tel.: 601 551 563

19.05.2022 SPRZEDAM 150 T RZEPAKU, transport rolnika, małopolskie, Kraków, 30-693, tel.: 576 336 893

19.05.2022 SPRZEDAM 90 TYS. JAJ, M, mazowieckie, żuromiński, 09-300, tel.: 516 169 571

19.05.2022 SPRZEDAM 90 TYS. JAJ, L, mazowieckie, żuromiński, 09-300, tel.: 516 169 571

18.05.2022 SPRZEDAM 150 T PSZENICY PASZOWEJ, transport firmowy, lubelskie, krasnostawski, 21-060, tel.: 665 933 343

18.05.2022 SPRZEDAM 50 T PSZENICY PASZOWEJ, transport firmowy, mazowieckie, sierpecki, 09-213, tel.: 502 844 456

18.05.2022 SPRZEDAM 30-35 T PSZENŻYTA, transport firmowy, wielkopolskie, śremski, 63-140, tel.: 781 791 728

18.05.2022 SPRZEDAM 25 T PSZENICY KONS., transport firmowy, łódzkie, łowicki, 99-413, tel.: 605 061 691

18.05.2022 SPRZEDAM 20-25 T PSZENICY KONS., transport firmowy, lubelskie, krasnostawski, 22-351, tel.: 605 131 876

18.05.2022 SPRZEDAM 35 T PSZENICY KONS., transport firmowy, małopolskie, bocheński, 32-709, tel.: 796 878 786

18.05.2022 SPRZEDAM 30-35 T PSZENICY KONS., transport firmowy, wielkopolskie, śremski, 63-140, tel.: 781 781 728

18.05.2022 SPRZEDAM 60 T PSZENICY KONS., transport firmowy, podlaskie, białostocki, 18-112, tel.: 507 322 926

18.05.2022 SPRZEDAM 500 JAJ, M, wielkopolskie, kolski, 62-600, tel.: 663 755 878

Dodaj komunikat

agrifirm

agrifirm

Ursus SA: omówienie wyników za rok 2017

Redakcja

Ursus SA uzyskała pozytywną opinię audytora odnośnie rocznego raportu jednostkowego oraz skonsolidowanego zaprezentowanego przez spółkę w dniu 30.04.2018 r. Powstałe opóźnienie było wynikiem błędów, w trakcie konsolidacji systemów komputerowych przy łączeniu spółek zależnych.


Połączenie spółek zależnych w jedną działającą pod nazwą Ursus Dystrybucja miała miejsce w grudniu 2017, co znacznie wydłużyło czas związany z dostarczeniem finalnej wersji raportu biegłym, przez co pozbawione było opinii niezależnego biegłego rewidenta. Spółka podjęła niezbędne kroki, aby w przyszłości takie opóźnienia nie miały miejsca.


Strata Ursus SA była spowodowana spadkiem przychodów ze sprzedaży krajowej, wynikającej z zupełnego rozkładu funkcjonowania systemu dopłat dla polskich rolników, które są w wyłącznej gestii Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Cała branża odczuwa negatywne skutki odwoływania przez ARiMR wcześniej ogłoszonych naborów, co skutkuje wstrzymywaniem dotacji stymulujących zakupy maszyn i ciągników przez rolników.

Na dzień dzisiejszy (w połowie przedostatniego roku bieżącej perspektywy) realizacja płatności z budżetu w dyspozycji ARiMR w zakresie Modernizacji gospodarstw rolnych na lata 2014-2020 wynosi tylko 7% z przyznanych na ten cel 9,8 mld złotych. W związku z czym rynek ciągników i przyczep zmniejszył się o ponad połowę, ponieważ rolnicy wstrzymują się z decyzjami inwestycyjnymi do momentu otrzymania płatności. Pomimo takich okoliczności Spółka przeprowadziła działania inwestycyjne i rozwojowe w obszarze poszerzania oferty produktowej, rozwoju kompetencji sprzedażowych oraz inwestycji. Uruchomienie dopłat unijnych z PROW 2014-2020 w roku 2018 niewątpliwie przełoży się na zdecydowany wzrost sprzedaży krajowej nie tylko ciągników, ale również i maszyn rolniczych produkowanych przez Ursus SA, co znajdzie znaczące odbicie w wynikach sprzedaży 2018 roku. Łączne środki publiczne przeznaczone na realizację PROW 2014-2020 wynoszą 13 612 211 428 euro.

 

ogloszenia maszyny rolnicze


Spadek sprzedaży eksportowej w znacznym stopniu spowodowany był opóźnieniami z tytułu realizacji kontraktu w Tanzanii, a także jego niższą rentownością wynikającą z niekorzystnej relacji kursu dolara amerykańskiego (waluty rozliczeniowej kontraktów) w stosunku do kursu złotego.
W związku z opóźnieniami płatności wynikającymi w głównej mierze z opieszałości urzędniczej spółka nie jest w stanie prowadzić skutecznej polityki zabezpieczeń ze względu na niemożliwość przewidzenia daty wpływu należności od partnera afrykańskiego. Spóźnienia względem terminów płatności wahały się pomiędzy 6 a 12 miesięcy.

Dalsza realizacja strategii sprzedaży na kontynencie Afrykańskim jest uzależniona od kredytów udzielanych przez Rząd Polski krajom Afryki. Polska, na mocy zobowiązań wynikających z członkostwa w OECD zobowiązana jest w ramach pomocy wiązanej do wspierania rozwoju między innymi rolnictwa w krajach najuboższych. W ramach tej pomocy Polska udzieliła Etiopii i Tanzanii kredytu na zakup m.in. ciągników i maszyn, których dostawcą była spółka Ursus SA.

Spółka Ursus jest często wybierana przez kraje Afryki ze względu na swoją szeroką ofertę produktową, wieloletnie doświadczenie w produkcji ciągników i maszyn dla rolnictwa oraz elastyczność oferty (produkty, części zamienne, centra serwisowe, hale produkcyjne, szkolenia, transfer know-how). Niestety w roku 2017 proces ten został znacząco spowolniony ze względu na zawirowania biurokratyczne. Warto przy tym zaznaczyć, że kontrakty Ursus SA realizowane w ramach pomocy OECD nie są finansowane bezpośrednio przez Rząd Polski. Jest to realizacja zobowiązań jakie państwo polskie ma wobec wspólnoty OECD, w ramach których musi przekazywać część swojego budżetu na pomoc krajom słabo rozwiniętym.


Największymi inwestycjami Ursus SA w minionym roku były niedawno powołane do życia jej spółki dystrybucyjne URSUS Wschód Sp. z o.o. oraz URSUS Zachód Sp. z o.o., które wraz z końcem roku 2017 zostały skonsolidowane w jedną dużą spółkę funkcjonującą pod nazwą Ursus Dystrybucja Sp. z o.o. W szybki rozwój firm w ub.r. Ursus SA zainwestowała blisko 25 mln zł, które znajdują się w obrocie. Dzięki tak zakrojonej inwestycji, spółki w roku 2017 wygenerowały ponad 80 mln zł przychodu.

URSUS Dystrybucja jest wyłącznym dystrybutorem ciągników i maszyn rolniczych marki Ursus na podległym obszarze obejmującym 80 proc. powierzchni kraju. Na koniec roku 2017 r. sieć dealerów powiązanych z Ursus Dystrybucją wynosiła 20 podmiotów i do dnia dzisiejszego sukcesywnie rośnie. Warto zaznaczyć, że pracuje tam podobnie jak w punktach własnych Dystrybucji wyspecjalizowany personel, w tym obsługi serwisowej i przedstawicieli handlowych. Dodatkowym atutem jest uzupełnienie oferty handlowej Ursusa przez wyroby innych producentów maszyn rolniczych oraz części zamienne tj. oleje, filtry, łożyska, akumulatory itp.


Niezmiernie ważnym elementem realizacji strategii Ursus SA w mijającym roku była inwestycja w elektromobilność. Spółka Ursus Bus dzięki nakładom finansowym poniesionym w II i III kwartale roku 2017 zgromadziła na koniec omawianego okresu portfel zamówień na prawie 200 mln zł. Ich realizacja odbywać się będzie sukcesywnie począwszy od końca pierwszego półrocza roku 2018. Wygenerowana przez spółkę strata wynikała z konieczności poniesienia kosztów rozwojowych oraz działań promocyjnych podejmowanych w kraju i za granicą w celu zapewnienia pozyskania kontraktów w przyszłych kwartałach.


W przyszłych kwartałach 2018 r. URSUS S.A. zamierza kontynuować ekspansję na rynkach zagranicznych oraz planuje umacniać pozycję krajowego lidera w segmencie maszyn rolniczych. W bieżącym roku Spółka planuje przeznaczyć 15,5 mln zł na poszerzenie oferty i rozbudowę zaplecza produkcyjnego oraz centrum badawczego URSUS R&D w Lublinie. Z tej kwoty 6,8 mln zł zostanie przeznaczone na kontynuację realizacji projektu, którego efektem ma być stworzenie i wdrożenie do produkcji seryjnej układu przeniesienia napędu VIGUS. Ponadto Spółka zamierza przeznaczyć 3,9 mln zł na badania i rozwój oraz 3,2 mln zł na modernizację parków maszynowych. Ursus SA nie zapomina przy tym o dalszej rozbudowie oferty produktowej.


Spółka duże nadzieje pokłada w projekcie Ursus ELVI. Na ten moment gotowy jest model biznesowy, który pozwoli zamortyzować wysokie ceny baterii elektrycznych, co w połączeniu z wszechstronnym zastosowaniem tego pojazdu może przełożyć się na jego szybką popularyzację. Do Ursusa coraz częściej trafiaja zapytania o jego produkcję. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju współpracuje z samorządami, zachęcając je do wymiany taboru na elektryczny, wytwarzając w ten sposób popyt, na który Spółka jest w stanie odpowiedzieć.

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

POLECAMY


Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu