Coraz większe i cięższe maszyny nadmierne zagęszczają glebę, a to utrudnia rozwój systemów korzeniowych roślin uprawnych. Z tego powodu producenci maszyn rolniczych przykładają dużą wagę do zmniejszenia nacisku maszyn na podłoże.
Duże i szerokie opony, to obecnie standard w większości maszyn rolniczych. Nie dziwią już koła bliźniacze, systemy regulacji ciśnienia w kołach, czy wózki gąsiennicowe w ciągnikach i kombajnach, a nawet gąsienice w przyczepach. Tzw. „psi chód” czy regulowane osie można spotkać m.in. w kombajnach buraczanych i ziemniaczanych, jednak do tej pory nie spotkałem takiego rozwiązania w wozach asenizacyjnych.
Regulowany rozstaw osi
Joskin podczas targów Agritechnica zaprezentował beczkowóz X-TREM z systemem rozsuwanej przedniej osi. Tylnia oś jest osia skrętną, co można powiedzieć, ze w tej klasie maszyn jest standardem. Dzięki regulowanemu rozstawowi jednej z osi można obniżyć ugniatanie gleby, ponieważ ciągnik z beczką tworzy dwa ślady, a ciężar beczki z zawartością jest przenoszony największą szerokość.
Trzeba jednak powiedzieć wprost, że powierzchnia styku opon z glebą pozostaje taka sama, jednak diabeł tkwi w szczegółach. Na podmokłym terenie koła ciągnika mogą robić koleiny, w które wpadają koła beczki. Beczka stawia opór, koła się oklejają, jest niszczona struktura gleby i gleba pod kołami ulega silnemu zagęszczeniu. Przy maszynie, w której wykorzystuje się psi chód bądź osie z regulowanym rozstawem takie ryzyko powinno być ograniczone.
Pytanie, jak w praktyce będą zachowywać się opony na uwrociach i czy na zakrętach nie będzie zrywana np. darń na łąkach.
Foto: Za regulację rozstawu pierwszej osi odpowiadają cztery solidne siłowniki hydrauliczne (po dwa na koło).
Wozy X-TREM
Wóz do gnojowicy X-TREM to maszyna przewidziana dla usługodawców rolnych i zdecydowanie bardzo dużych gospodarstw. Maszyna ma niewielkiej długości zbiornik o dużej średnicy. Beczkowozy X-TREM to 6 modeli o pojemności od 12 do 18 tys. litrów.
Wozy asenizacyjne tej serii wyposażone są w koła o średnicy do 1,82 m (np. 800/65R32). Rama, o szerokości 760 mm na wysokości układu jezdnego, umożliwia montaż szerokich kół (nawet 850 mm), przy czym nie zmniejsza to dużego kąta skrętu tylnej osi. Na wyposażeniu maszyny można znaleźć np. dyszel oleopneumatyczny, oś skrętna wymuszająca.
W Hanowerze zaprezentowano beczkę z systemem Harvest Lab do mierzenie na bierząco zawartości składników pokarmowych w gnojowicy. To rozwiązanie zostało nagrodzone złotym medalem targów Agritechnica.
Foto: Joskin poza wozami asenizacyjnymi w Hanowerze pokazał szereg aplika torów do gnojówki i gnojowicy