kps

kojs

CenyRolnicze
29 września 2023, Piątek.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 4.3697 EUR EUR - 4.6356 GBP GBP - 5.3464 DKK DKK - 0.6217
Archiwum


01.10.2023 SPRZEDAM 100 T KUKURYDZY, transport firmowy, mazowieckie, piaseczyński, 05-520, tel.: 509 646 944

01.10.2023 SPRZEDAM 40 T RZEPAKU, transport firmowy, mazowieckie, siedlecki, 08-106, tel.: 506 260 800

29.09.2023 13:39 DRÓB, cena tuszki hurt: 7,30-8,30 zł/kg, średnia: 7,76 zł/kg (na podstawie informacji z 11 ubojni)

29.09.2023 MATIF: pszenica GRU23: 235,50 (-1,67%), kukurydza LIS23: 208,25 (-0,95%), rzepak LIS23: 442,50 (-0,56%)

28.09.2023 SPRZEDAM 3 KROWY, 600-650 kg, łódzkie, tomaszowski, 97-200, tel.: 577 622 644

25.09.2023 SPRZEDAM 21 JAŁÓWEK, mięsny, 700 kg, mazowieckie, sierpecki, 09-214, tel.: 726 587 916

25.09.2023 SPRZEDAM 40 TUCZNIKÓW, 125 kg, 58%, łódzkie, sieradzki, 98-275, tel.: 724 119 112

25.09.2023 SPRZEDAM 3 T ŻYTA PASZOWEGO, transport rolnika, mazowieckie, zwoleński, 26-704, tel.: 692 861 035

25.09.2023 SPRZEDAM 500 JAJ, rozmiar L, wielkopolskie, koniński, 62-570, tel.: 697 740 131

Dodaj komunikat

agrifirm

agrifirm

Rządowa dopłata do transportu zboża do portów. Pomysł dobry, ale wykonanie kiepskie

Redakcja
ceny zbóż, ceny skupu zbóż, ceny pszenicy, ceny skupu pszenicy

Jak słychać, to nikt nie wie ile naprawdę w polskich magazynach zalega zboża polskiego i ukraińskiego, są to na pewno duże ilości, które zablokują lub ograniczą skup zboża w przyszłe żniwa. Tak jak wszyscy w Polsce rozumieją, a minister rolnictwa i premier deklarowali, że eksport zboża z Polski to priorytet, żeby nadmiar zboża został wywieziony poprzez porty, żeby odblokować  magazyny zbożowe. Co w tym kierunku zrobił rząd? – pyta Maria Sapiło reprezentująca handlujących zbożem.

 

- Rząd na pewno wpłynął na rolników, żeby przyspieszyli sprzedaż zbóż, ale to sprawiło, że jeszcze więcej zboża jest w magazynach skupowych, wiele firm z powodu pełnych magazynów wstrzymało skup, przetwórcy znowu zaczęli ograniczać zakupy i obniżać ceny, a żniwa coraz bliżej – zauważa Pani Maria.

 

Dopłata do transportu zboża do portów jako pomoc dla rolników i przedsiębiorstw skupowych, które nabyły zboże od rolników, obiecana przez ministra rolnictwa i premiera, potwierdzona przez komisarza Wojciechowskiego w rozmowie online z rolnikami, została zawarta w Rozporządzeniu RM z dnia 21 kwietnia 2023r, poz. 757. To ten  mechanizm pomocy, jako jedyny z obiecanych przez rząd zaowocował znacznym napływem zbóż do portów i zwiększeniem eksportu, i stałby się, gdyby tak nadal trwał, ratunkiem w obliczu nadmiaru zboża polskiego i ukraińskiego w magazynach  przy znacznie ograniczonym popycie w kraju i wstrzymywaniem zakupów przez przetwórców.

 

Ceny zbóż w portach były konkurencyjne przy dopłacie do transportu określonej w zależności od województwa w wysokości 100 zł, 150 zł, 200 zł  i zachęcające do sprzedaży zboża z dostawą do portów, ale na krótko. Obecnie już nie opłaca się sprzedawać zboża do portu, dlatego, że wydane zostało kolejne Rozporządzenie RM z dnia 16 maja 2023,  poz. 929 (wydane po zaakceptowaniu przez KE mechanizmu pomocy przedstawionego przez rząd) zmieniające znacząco treść wcześniejszego rozporządzenia  o dopłatach do transportu zboża do portów, poprzez dodanie  punktu 9a., o stosowaniu do obliczenia wysokości dopłat współczynnika korygującego do limitu 200 mln zł.

 

- Niestety to ostatnie i nieszczęsne  rozporządzenie RM spowodowało natychmiastowe zaniechanie zawierania nowych kontraktów z eksporterami na sprzedaż zbóż do portów, zablokowało dalszą sprzedaż zbóż. Jak się okazało, po wprowadzeniu nowego rozporządzenia sprzedaż zbóż  z umów już  zawartych z  dostawami do portów będzie dla przedsiębiorstw skupowych ze stratami i  mimo strat musi być przez nie zrealizowana z powodu kar umownych – mówi Maria Sapiło.

 

Rząd niestety nie eksportuje zboża sam,  nie współdziała z eksporterami w zwiększeniu eksportu, nie dopłaca do eksportu. Więc dopłata do transportu zboża do portów dla rolników i firm skupujących zboże od rolników to jedyny mechanizm, który rząd podjął w celu zwiększenia eksportu. - Jest to słuszna droga pomocy i bardzo potrzebna, żeby przyczynić się do wyeksportowania jak największej ilości zboża zalegającego w magazynach, aby umożliwić przedsiębiorstwom prowadzenie skupu zbóż w żniwa,  ale pod warunkiem zachowania  dopłat do transportu  na zasadach  i w wysokościach zawartych w rozporządzeniu RM z dnia 21.04.2023 – zauważa Pani Maria.

 

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

POLECAMY


Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu