Dodaj ogłoszenie

CenyRolnicze
NOTOWANIA
08 lipca 2020, Środa.
Kursy walut: USD USD - 3,9666 EUR EUR - 4,4739 GBP GBP - 4,9699 DKK DKK - 0,6005
Archiwum
10.07.2020 13:19 DRÓB, cena tuszki w hurcie: 4,70 - 5,60 zł/kg, średnia: 5,09 zł/kg (na podstawie informacji z 13 ubojni) +++ +++ +++ 09.07.2020 MATIF: pszenica kons. WRZ20 - 187,75 (+ 0,40%), kukurydza SIE20 - 175,75 (+ 1,15%), rzepak SIE20 - 385,25 (+ 0,06%) [euro/tona] +++ +++ +++ +++

IMAS Agri: Pochodzenie ma znaczenie – rodzima żywność preferowana przez Polaków

Joanna Kawka

W najnowszym sondażu IMAS Agri zbadano opinię dorosłych Polaków na temat skłonności do kupowania polskich produktów żywnościowych. Wyniki potwierdzają tezę, że lokalne warzywa, owoce lub produkty zbożowe cieszą się dużym uznaniem Polaków.


Zacznijmy od tego, że aż 77 proc. respondentów uważa, że żywność wyprodukowana w Polsce jest lepsza, w porównaniu do tej sprowadzanej z zagranicy. Tylko 4 proc. osób ankietowanych ocenia polską produkcję jako gorszą, a co piąty respondent uważa je za podobne. Pozytywna opinia o polskiej żywności rośnie wraz z wiekiem, bo o ile wśród najmłodszych respondentów odsetek osób uznających prymat polskich produktów jest na poziomie 73 proc., to u najstarszych osiąga 82 proc. Jeśli chodzi o płeć, to kobiety mają lepsze zdanie o polskiej żywności niż mężczyźni.

 

IMAS 1

 

Od grudnia 2014 roku obowiązuje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie przekazywania informacji na temat pochodzenia żywności. Regulacja nakłada obowiązek wskazania kraju bądź miejsca pochodzenia m.in. owoców, warzyw i innych produktów rolnych. Czy dla polskich konsumentów ta wiedza jest przydatna? 

Okazuje się, że dla blisko połowy osób objętych naszym sondażem kluczowa jest wiedza, czy dany produkt pochodzi właśnie z polskich upraw. Tylko 4 proc. uznaje ją za nieistotną, a połowa Polaków czasem ją bierze pod uwagę, a czasem nie. Bardziej na taką informację czułe są kobiety, wśród których odsetek osób uznających tę wiedzę za bardzo istotną, wynosi 54 proc. Analiza wyników uzyskanych w różnych grupach wiekowych wskazuje na rosnące przekonanie o istotności wiedzy o polskim pochodzeniu wraz ze wzrostem wieku – wśród najmłodszych jest ona na poziomie 38 proc, a wśród najstarszych sięga 55 proc.

 

IMAS 2

 

Jeśli Polacy doceniają polską produkcję, to czy oznacza to, że będą lojalni w przypadku ewentualnego wzrostu cen? Marcin Piwowarczyk, badacz rynku ocenia - „Eksperci od rynku rolnego spodziewają się podwyżek, na skutek tegorocznej suszy, jak również rosnącego od lat eksportu płodów rolnych. Zgodnie z wynikami badania, polscy rolnicy nie mają się raczej czego obawiać ze strony konsumentów.”

Dowodem na to jest ostatni wykres. Z reguły głównym czynnikiem decydującym w zakupie codziennych produktów, jest cena. Tymczasem co trzecia osoba jest zdecydowana, a część przynajmniej będzie się starała, kupować polskie produkty, nawet pomimo wyższych cen. Ponownie, bardziej zdecydowane są osoby starsze oraz kobiety, wśród których odsetek sięga 40 proc.

 

IMAS 3


Może zainteresuje Cię również:

Strategie „Od pola do stołu” oraz „Zielony Ład”. J

Polska i europejska żywność będzie mniej konkurencyjna cenow

Minister Ardanowski: Jestem przekonany, że solidar

– Dzięki rolnikom nie musimy się martwić o to, czy będziemy

Uroczysta gala Złotej 100 Polskiego Rolnictwa

– Bardzo ważne jest to, aby media, szczególnie te najbardzie