Globalny rynek wieprzowiny jest obecnie zrównoważony – informuje Rabobank. Wzrost podaży tuczników w obu Amerykach jest z łatwością absorbowany przez chłonne rynki azjatyckie. Silny popyt na wieprzowinę w krajach azjatyckich będzie sprzyjał utrzymywaniu wysokiej ceny żywca w drugim kwartale br. na wielu rynkach.
W Chinach relokacja produkcji trzody chlewnej regulowana przepisami środowiskowymi umacnia ceny żywca oraz w nadchodzących miesiącach ustabilizuje na wysokim poziomie import wieprzowiny. Wzrost rodzimej produkcji zacznie być odczuwalny w trzecim kwartale 2017r., kiedy to część inwestycji branżowych osiągnie swój potencjał produkcyjny.
W krajach UE producenci notują szybko rosnące ceny z powodu zbyt małej podaży żywca. Wysokie ceny tuczników i prosiąt utrzymają się przez cały sezon letni. Nie będzie to jednak sprzyjało konkurencyjności unijnej wieprzowiny na rynkach światowych.
Rabobank przewiduje 4% wzrost produkcji wieprzowiny w USA w 2017 roku. Rekordowa lokalna konsumpcja w powiązaniu ze wzrostem eksportu będzie determinować poziom cen w Stanach Zjednoczonych. Obecne niskie ceny wieprzowiny w USA stanowią duże wyzwanie dla firm eksportowych z UE.
Brazylia konsekwentnie umacnia swoja pozycję eksportera mięsa na rynkach zagranicznych. Rośnie ilość eksportu na wszystkich kierunkach. Szczególnie uwagę zwraca wzrost eksportu wieprzowiny do Chin. Ostatni skandal korupcyjny związany z jakością eksportowanego mięsa nie miał zasadniczego znaczenia na pozycję Brazylii jako eksportera.
Coraz większego znaczenia dla konsumentów nabiera bezpieczeństwo żywności oraz możliwość śledzenia drogi produktu mięsnego od producenta żywca do półki sklepowej. Zainteresowanie bezpieczeństwem żywności można zaobserwować nie tylko w krajach rozwiniętych, ale również w krajach rozwijających się.
Konsumenci, którzy są szczególnie wrażliwi na punkcie dobrostanu zwierząt, zdrowej żywności, czy ochrony środowiska wybierają produkty pochodzące z tradycyjnych gospodarstw. Właściciele takich gospodarstw liczą na uzyskiwanie wyższej marży poprzez kierowanie swoich produktów do nisz rynkowych nastawionych na bogatszych konsumentów.
Źródło: KZP-PTCH