Dodaj ogłoszenie

CenyRolnicze
NOTOWANIA
23 września 2020, Środa.
Kursy walut: USD USD - 3.8399 EUR EUR - 4.4946 GBP GBP - 4.8785 DKK DKK - 0.6039
Archiwum
23.09.2020 14:00 DRÓB, cena tuszki w hurcie: 4,30 - 5,40 zł/kg, średnia: 4,78 zł/kg (na podstawie informacji z 12 ubojni) +++ +++ +++ 22.09.2020 MATIF: pszenica kons. GRU20 - 194,75 (+ 0,78%), kukurydza LIS20 - 171,25 (+ 0,74%), rzepak LIS20 - 391,00 (0,00%) [euro/tona] +++ +++ +++

Dlaczego stosujemy różne podejście w zwalczaniu wirusa ptasiej grypy i ASF?

Redakcja
trzoda chlewna asf

Niezrozumiałe jest różne podejście w zwalczaniu wirusa ptasiej grypy i ASF. W przypadku ptasiej grypy, gdy choroba wystąpi u zwierząt wolnożyjących jest taktowana oddzielnie od ognisk występujących u zwierząt domowych. Ma to zasadniczy wpływ na wprowadzane restrykcje i ograniczenia. Mianowicie wystąpienie choroby ptasiej grypy u ptaków wolnożyjących nie wywołuje ograniczeń w handlu drobiem domowym.

Dlaczego więc przypadki ASF u dzików wiążą się z wprowadzaniem stref, ograniczeń w handlu wieprzowiną? Zakłady, które eksportują wieprzowinę nie przerabiają przecież dziczyzny. Przyszłość branży wieprzowiny byłaby dużo pewniejsza, gdyby nie zależała od tego, co dzieje się w populacji zwierząt wolnożyjących. Może nadszedł właściwy moment, aby wprowadzić nowe przepisy na szczeblu unijnym dotyczące zwalczania ASF na podobieństwo tych, które obowiązują dla ptasiej grypy?

Tymczasem MRiRW proponuje program zwalczania ASF na 2017 roku, w którym kontynuowane są zasady z roku poprzedniego. Czyli los producentów trzody chlewnej zależy od stanu zdrowia zwierzyny wolnożyjącej. Proponowany program zwalczania ASF obejmuje następujące działania:

1) prowadzenie szkoleń dla podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną przez Inspekcję Weterynaryjną, związaną z produkcją żywności pochodzenia zwierzęcego, pasz
oraz rolników i myśliwych, mających za zadanie przekazać wiedzę na temat ASF. badania laboratoryjne w kierunku wykrycia ASF przeprowadzane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2) zakup kontenerów chłodniczych do przetrzymywania tusz dzików;

3) finansowanie funkcjonowania 5 odłowni żywołownych do odłowu dzików; odłowione dziki podlegają uśmierceniu

4) finansowanie odstrzału sanitarnego na obszarze określonym w załączniku do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 lutego 2016 r. w sprawie
zarządzenia odstrzału sanitarnego dzików (Dz. U. poz. 229);

5) finansowanie, na obszarze określonym w załączniku do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 lutego 2016 r. w sprawie zarządzenia odstrzału sanitarnego dzików, polowań na dorosłe samice dzika o wadze tuszy po usunięciu patrochów wynoszącej co najmniej 30 kg i odstrzału selektywnego dorosłych samic dzika o wadze tuszy po usunięciu patrochów wynoszącej co najmniej 30 kg;

6) ubój lub zabicie świń na obszarze zagrożenia lub obszarze objętym ograniczeniami lub obszarze ochronnym, w przypadku wystąpienia tej choroby u dzików;

7) działania powiatowego lekarza weterynarii po otrzymaniu zawiadomienia o podejrzeniu wystąpienia ASF, przeprowadzane zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (nadzór bierny);

8) pobieranie próbek do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia ASF lub przeprowadzanie kontroli gospodarstw w zakresie spełniania wymagań związanych z
bioasekuracją, przez powiatowego lekarza weterynarii (nadzór czynny nad gospodarstwami) na obszarze zagrożenia, obszarze objętym ograniczeniami lub obszarze ochronnym;

9) unieszkodliwienie tusz dzików, które nie mogą być zagospodarowane przez myśliwych na obszarze zagrożenia, obszarze objętym ograniczeniami oraz na obszarze ochronnym;

10) finansowanie poszukiwania i bezpiecznego usuwania zwłok dzików padłych na obszarze określonym w załączniku do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 lutego 2016 r. w sprawie zarządzenia odstrzału sanitarnego dzików;

11) wzmocnienie środków bioasekuracji na drogowych przejściach granicznych z Białorusią i Ukrainą;

12) prowadzenie przez Inspekcję Weterynaryjną kampanii informacyjnej dla podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną związaną z produkcją żywności pochodzenia
zwierzęcego i pasz, a także rolników, myśliwych, władz samorządowych oraz społeczeństwa;

13) prowadzenie szkoleń dla podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną przez Inspekcję Weterynaryjną, związaną z produkcją żywności pochodzenia zwierzęcego, pasz oraz rolników i myśliwych, mających za zadanie przekazać wiedzę na temat ASF.

Na obszarze zagrożenia, obszarze objętym ograniczeniami lub obszarze ochronnym każda tusza odstrzelonego dzika powinna być oznakowana poprzez określenie numeru
kolejnego tuszy, numeru koła łowieckiego, miejscowości i daty pozyskania tuszy. Myśliwi, pracownicy Służb Leśnych, Straży Granicznej oraz każda osoba mająca
kontakt z martwymi dzikami ma obowiązek zgłaszania Inspekcji Weterynaryjnej faktu znalezienia zwłok dzików na obszarze zagrożenia, obszarze objętym ograniczeniami lub
obszarze ochronnym. Ponadto, na obszarze zagrożenia, obszarze objętym ograniczeniami lub obszarze ochronnym myśliwi informują na piśmie właściwego powiatowego lekarza weterynarii o terminach planowanych polowań.

Każdy dzik odstrzelony na obszarze zagrożenia, obszarze objętym ograniczeniami lub obszarze ochronnym jest niezwłocznie dostarczany do położonego na tym samym obszarze:

1) punktu skupu dziczyzny lub zakładu obróbki dziczyzny lub

2) innego zakładu nadzorowanego przez organ Inspekcji Weterynaryjnej, w którym mogą być przechowywane tusze lub skóry dzików.

W punktach i zakładach, o których mowa powyżej, tusze, części ciała i skóry dzików przechowuje się w sposób zapobiegający bezpośredniemu kontaktowi nieprzebadanych tusz, części ciała i skór dzików z surowcami i innymi przedmiotami, które mogą spowodować rozprzestrzenianie się wirusa ASF.

Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie w dniu następującym po dniu ogłoszenia. Szacowane ogólne koszty realizacji programu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w 2017 r. wyniosą 25 272 161,75 zł (5 891 090,47 euro). Z ogólnej sumy szacowanych kosztów programu, Rzeczpospolita Polska będzie występowała do Komisji Europejskiej z wnioskiem o współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej programu w odniesieniu do kosztów kwalifikowalnych w wysokości 22 253 778,76 zł (5 187 371,14 euro).

Źródło: kzp-ptch.pl