Zasady wyznaczania zakładów prowadzących ubój świń pochodzących ze strefy niebieskiej ASF

Redakcja

Wielkopolska Izba Rolnicza w związku z dramatyczną sytuacją rolników objętych obostrzeniami związanymi z wystąpieniem ASF w Wielkopolsce zwróciła się do Głównego Lekarza Weterynarii z apelem o wyznaczenie zakładów ubojowych, które będą odbierać trzodę chlewną z rejonów objętych strefami ASF.

 

- Otrzymaliśmy w tej kwestii pismo Katarzyny Piskorz, Zastępcy Głównego Lekarza Weterynarii skierowane do Wojewodów Wielkopolskiego i Lubuskiego z prośbą wsparcia działań mających na celu wyznaczenie takich rzeźni w ww. województwach – czytamy w komunikacie WIR.

 

Zasady wyznaczania zakładów prowadzących ubój świń pochodzących z obszaru zagrożenia (strefa niebieska) oraz poddających takie tusze wieprzowe dalszej obróbce opracowane przrz GIW.

 

1. Wyznaczenia wymagają rzeźnie, zakłady rozbioru i zakłady przetwórstwa zlokalizowane w obszarze zagrożenia oraz poza nim, jeżeli zamierzają prowadzić ubój świń, rozbiór i przetwórstwo mięsa świń z obszaru zagrożenia. Obowiązek wyznaczenia dotyczy również wszystkich ww. zakładów zlokalizowanych na obszarze zagrożenia, jeśli prowadzą ubój świń i/lub dalszą obróbkę mięsa świń pochodzących spoza obszaru zagrożenia.

 

2. Wyznaczenie dokonywane jest na wniosek podmiotu. Pomimo braku przepisu rozstrzygającego formę zatwierdzenia, powinno to być realizowane w drodze decyzji administracyjnej, ze względu na nakładanie na zakład szczególnych obowiązków i zasad postępowania związanych z występowaniem ASF. Taka forma pozwala również na ewentualne odwołania i prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie spełniania wymogów dot. ASF.

 

3. Pomiot do wniosku dołącza opis (lub procedurę) tworzony w ramach dobrej praktyki produkcyjnej i dobrej praktyki higienicznej, który opisuje:

  • sposób zapewnienia rozdziału uboju, rozbioru i przetwórstwa mięsa świń pochodzących z obszaru zagrożenia, od tych pochodzących z innych obszarów,
  • sposób zapewnienia rozdziału zbierania i utylizacji UPPZ (w tym treści jelit) pozyskanych ze świń pochodzących z obszaru zagrożenia, od tych pochodzących z innych obszarów;
  • sposób zapewnienia pełnego rozdziału produkcji, identyfikacji i rozchodu mięsa i produktów mięsnych znakowanych znakiem identyfikacyjnym w kształcie koła lub pięciokąta, jeśli ma zastosowanie, od tych znakowanych znakiem owalnym;
  • zasady dystrybucji świeżego mięsa opatrzonego znakiem owalnym (brak ograniczeń w handlu wewnątrz UE, ale z możliwymi ograniczeniami przy eksporcie do państw trzecich, zgodnie z wymaganiami danego państwa trzeciego), okrągłym (dystrybucja wyłącznie na terytorium Polski) oraz, jeśli dotyczy, pięciokątnym (dystrybucja wyłącznie na obszarze zagrożenia, na terenie którego zlokalizowany jest zakład produkcyjny).

 

4. Wyznaczenie zakładu, który w ramach standardowych kontroli spełniania wymagań UE nie wykazywał znaczących odchyleń od wymaganych prawem standardów zapewnienia bezpieczeństwa żywności, nie musi być poprzedzone kontrolą na miejscu, a jedynie analizą przedstawionej dokumentacji. W razie jakichkolwiek wątpliwości, powiatowy lekarz weterynarii zastrzega sobie prawo kontroli na miejscu.

 

5. Powiatowy lekarz weterynarii po wyznaczeniu zakładu, odnotowuje w rejestrze fakt wyznaczenia na podstawie decyzji wykonawczej Komisji nr 2014/709/UE w Rejestrze Podmiotów Paszowych, Utylizacyjnych i Żywnościowych (RPPUiŻ). Dodatkowo wysyła informację do Głównego Lekarza Weterynarii za pośrednictwem wojewódzkiego lekarza weterynarii o zakresie wyznaczenia.

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz