W ramach stabilizacji krajowego rynku trzody chlewnej zaproponowano dyskryminację podmiotów i produktów zagranicznych?

Redakcja

Krajowy Związek Pracodawców – Producentów Trzody Chlewnej zgłosił uwagi do kierunków działań jakie powinny zostać podjęte w celu poprawy sytuacji na rynku trzody chlewnej zaproponowane przez Zespół ds. Stabilizacji Rynku Trzody Chlewnej. Ocena Związku wobec zaproponowanych rozwiązań jest bardzo surowa.

 

- Naszym zdaniem strategia podejmowanych działań powinna uwzględniać rozwiązania rynkowe i zmiany strukturalne, które w długim okresie czasu pozwoliłyby lepiej konkurować krajowym producentom trzody chlewnej na jednolitym rynku unijnym. Zamiast rozwiązań naprawczych i zmian strukturalnych zaproponowano rozwiązania polegające na dyskryminacji podmiotów i produktów zagranicznych, które nie są możliwe do realizacji w ramach jednolitego rynku unijnego – czytamy w komunikacie KZP-PTCh.

 

Propozycja Zespołu: Dopłaty do produkcji loszek WBP i PBZ oraz ich krzyżówek pochodzących wyłącznie z polskiego sektora hodowlanego.

 

Opinia KZP-PTCh: - Dopłaty do produkcji drobnotowarowej przy zakupie loszek wymagają akceptacji Komisji Europejskiej. Ze względu na dotowanie tylko loszek pochodzących z polskiego sektora hodowlanego Polska może narazić się na zarzut nieuzasadnionej pomocy państwowej oraz nierównego traktowania podmiotów na wspólnym rynku unijnym. Dyskryminacja producentów ze względu na przynależność państwową na jednolitym rynku jest zabroniona.

 

Likwidacja stawki VAT na sprzedaż/zakup loszek hodowlanych WBP, PBZ oraz WBPxPBZ.

 

- Polityka podatkowa jest w rękach państwa członkowskiego, jednakże obowiązuje zasada równego traktowania produktów. Jeżeli VAT zostanie zniesiony na zakup loszek, to będzie on obowiązywał wszystkie loszki niezależnie od ich pochodzenia. Wybiórcze zwalnianie z VAT produktów krajowych może być problematyczne na jednolitym rynku unijnym. Podobnie zwolnienie z VAT zakupu wyłącznie prosiąt i warchlaków krajowych może nie być zgodne z prawem unijnym.

 

Opodatkowanie tuczu nakładczego.

 

- W Polsce klasyczny tucz nakładczy, w którym rolnik nie zostaje właścicielem zwierząt, jest zjawiskiem sporadycznym. Najczęściej na czas tuczu rolnik staje się właścicielem zwierząt, a zarówno płatności za dostarczone prosięta, paszę, usługi jak i rozliczenie za odbiór wytuczonych zwierząt jest dokonywane po zakończeniu cyklu produkcyjnego. Wprowadzenie opodatkowania tuczu nakładczego będzie wiec nieskuteczne.

 

Wprowadzanie ustawowego obowiązku sprzedaży co najmniej 30 proc. mięsa i przetworów mięsnych pochodzenia polskiego przez hipermarkety.

 

- Działania te należy poprzedzić analizą jaki jest obecny udział sprzedaży polskiej wieprzowiny w sieciach. Należy sprawdzić, czy nałożenie na sieci dodatkowego obowiązku 30% sprzedaży polskiej wieprzowiny nie narusza prawa unijnego.

 

Wprowadzenie intensywnych kontroli wyrobów importowanych

 

- Wprowadzenie intensywnych kontroli wyrobów importowanych narazi polski eksport na retorsje ze strony innych krajów unijnych.

 

Wprowadzenie cen minimalnych na skup żywca wieprzowego

- Wprowadzenie cen minimalnych prowadzi w dłuższej perspektywie do dużych kryzysów i dlatego nie jest praktykowane w gospodarce wolnorynkowej. Gwarantowane ceny minimalne zachęcają producentów do zwiększania produkcji, która w końcu nie znajduje nabywcy. Krajowi przetwórcy nie mogąc pozyskać tuczników lokalnie po cenach rynkowych, będą zmuszeni do zaopatrywania się w tańszy surowiec za granicą.

 

ogloszenia dla hodowcow trzody chlewnej

 

Źródło: KZP-PTCh

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz