Polska sprowadza ogromne ilości wieprzowiny z Niemiec i Hiszpanii

Paweł Hetnał

Niemcy sprzedały w ubiegłym roku mniej wieprzowiny innym państwom członkowskim Unii Europejskiej, ale pozostały zdecydowanie najważniejszym dostawcą na jednolitym rynku. Polska zakupiła w ubiegłym roku za Odrą 175 tys. ton wieprzowiny i jest drugim najważniejszym odbiorcą niemieckiego mięsa wieprzowego. Co więcej, w 2018 r. sprzedaż hiszpańskiej wieprzowiny do naszego kraju wzrosła o 24 proc do 75 000 ton.

 

W 2018 r. na rynku unijnym sprzedano około 7,40 mln ton wieprzowiny bez produktów ubocznych. To było o 0,5 proc. mniej niż w poprzednim roku. Według wstępnych danych Eurostatu, niemieccy eksporterzy wysłali do innych krajów wspołnoty 1,65 miliona ton, co stanowi 22% udziału w rynku. Jednak nie tylko ze względu na spadającą produkcję krajową, lokalni dostawcy odnotowali spadek sprzedaży o 95 000 t, czyli o 5,4% w porównaniu z 2017 r. Najważniejszym klienetem Niemców w tym zakresie pozostały Włochy z wolumenem zakupu 360 000 ton. Za nim uplasowała się Polska ze 175 tys. ton i Holandia oraz Wielka Brytania z około 150 tys.

 

Hiszpańskie dostawy wieprzowiny do innych państw członkowskich UE również spadły w 2018 r., Pomimo wyższej produkcji własnej, ale tylko o 1,2% do 1,11 mln ton. Wynikało to głównie z kwitnącej sprzedaży w krajach trzecich, która wzrosła ilościowo o dobre dziesięć procent. Najważniejszym klientem Hiszpanii w UE była Francja z 268 tys. ton, a następnie Włochy z 158 tys. ton. Podczas gdy dostawy do tych krajów prawie się nie zmieniły w porównaniu z 2017 r., sprzedaż hiszpańskiej wieprzowiny w Polsce wzrosła o 24,0% do 75 000 ton.

 

Dania poniosła straty w dostawach do krajów spoza UE w ubiegłym roku, a także wyprodukowała więcej wieprzowiny, zwiększając dostawy na jednolity rynek UE o 4,6% do 918 000 ton w porównaniu z 2017 r. Eksport do Niemiec, najważniejszego partnera handlowego, wzrósł o 10,2 procent do 367 000 ton. Wewnątrz Unii był to największy handel wieprzowiną między dwoma państwami członkowskimi. Jeśli chodzi o całkowity handel UE, według statystyk z Luksemburga, około dwie trzecie stanowiło świeże i schłodzone mięso wieprzowe. Produkty mrożone stanowiły 12 procent, podczas gdy kiełbasy10 procent.

Paweł Hetnał
Autor: Paweł Hetnał
Paweł Hetnał – absolwent Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej. Wieloletni dziennikarz portali i gazet lokalnych z terenu Podbeskidzia.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Najnowsze artykuły autora:

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz