Dodaj ogłoszenie

CenyRolnicze
NOTOWANIA
05 marca 2021, Piątek.
Kursy walut: USD USD - 3.8393 EUR EUR - 4.5793 GBP GBP - 5.3056 DKK DKK - 0.6158
Archiwum
05.03.2021 MATIF: pszenica MAR21 - 231,50 (- 2,01%), kukurydza MAR21 - 219,25 (+ 1,04%), rzepak MAJ21 - 518,50 (+ 0,68%) [euro/tona] +++ +++ +++ 05.03.2021 13:17 DRÓB, cena tuszki w hurcie: 5,60 - 6,40 zł/kg, średnia: 5,79 zł/kg (na podstawie informacji z 14 ubojni) +++ +++ +++ +++

Obiecujące prognozy.

Jest szansa, że w tym roku Polska podwoi eksport mięsa na Wschód. I to nie tylko pobożne życzenia branży, ale całkiem realna rzeczywistość. Tym bardziej, że rok rozpoczął się obiecująco.

Zawarte właśnie kontrakty przewidują ciągłe zwiększanie transportów mięsa i jego przetworów. Eksporterzy zacierają ręce i mają nadzieję, że dobrych kontaktów handlowych nie popsuje polityka.

Jak co roku o tej porze zakłady mięsne uroczyście podsumowały miniony rok. Zgodnie uznano, że 2010 pokazał jak ważna jest współpraca całej branży przetwórczej. Efekt? Wiele firm rozkręciło sprzedaż poza granice Unii. W tym do Rosji, Białorusi i na Ukrainę. Co więcej, ilość sprzedawanego tam towaru rośnie. Branża szacuje, że na koniec roku udział eksportu na Wschód w handlu zagranicznym z obecnych 4 sięgnie nawet 8%.

Piotr Ziemann, Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP: "Już dzisiaj są zamówienia parokrotnie większe niż w ubiegłym roku w tym samym czasie. Otworzyliśmy też handel przygraniczny, handel z Ukrainą i Białorusią. Dziennie przechodzi 15-20 tysięcy osób i każdy po parę kilo mięsa i naszych wyrobów przenosi."

A co na Zachodzie? Także i tu można mówić o sukcesach – choć na znacznie mniejszą skalę. Kolejne firmy uruchomiły sprzedaż produktów na trudnym niemieckim rynku. A to ważny krok w planowanej właśnie ekspansji na zachodnie rynki.

Zbigniew Nowak, Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP: "Polska ma dzisiaj spore możliwości przetwórcze, a tutaj na pewno nie upchniemy wszystkiego w tym kraju."

A co z krajowym rynkiem? W 2011 branża zamierza postawić głównie na jakość. Chodzi o kontynuację rozpoczętych już kampanii promujących wysokogatunkowe mięso, oraz wspieranie mniejszych zakładów produkujących tradycyjne wyroby.

Dariusz Niebieszczański, zakłady mięsne: "Produkty Premium to jest szansa dla tych mniejszych zakładów, ale tych specjalistycznych sklepów mięsnych. Klient, który szuka produktów lepszych, szuka ich w wyspecjalizowanych sklepach mięsnych i to jest ten kierunek."

Dzięki funduszom promocji oraz unijnym środkom, do dyspozycji branży na wspieranie sprzedaży mięsa w kraju i poza granicami jest kilkadziesiąt milionów złotych.

Źródło: Agrobiznes TVP