Bruksela: Czarny pijar wokół czerwonego mięsa

Redakcja

Komisja Europejska złagodziła swoje stanowisko w sprawie stopniowego wycofywania promocji czerwonego i przetworzonego mięsa w europejskim planie walki z rakiem. W poprzednim projekcie tej strategii napisano, że polityka promocji UE w zakresie produktów rolnych zostanie poddana przeglądowi „w celu wycofania promocji żywności związanej z ryzykiem raka, takiej jak czerwone i przetworzone mięso”.

 

Jednak to odniesienie do mięsa zostało złagodzone w ostatecznym tekście, ujawnionym w środę (3 lutego), stwierdzając, że zmiana polityki promocji produktów rolnych musi być „zgodna z przejściem na dietę opartą bardziej na roślinach , z mniejszą ilością czerwonego i przetworzonego mięsa i innej żywności związanej z ryzykiem zachorowania na raka". 

 

Unijna polityka promocji produktów rolno-spożywczych została ustanowiona rozporządzeniem z 2014 r. i obejmuje kampanie mające na celu zwiększenie konkurencyjności sektora rolnego UE zarówno na jednolitym rynku, jak i w krajach trzecich. Promocja produktów rolno-spożywczych i systemów jakości kwalifikujących się do wsparcia jest finansowana przez Komisję w ramach rocznych programów prac przyjmowanych po konsultacji z zainteresowanymi stronami. Ta polityka promocyjna jest obecnie poddawana przeglądowi, a pod koniec stycznia rozpoczęto fazę konsultacji społecznych z zainteresowanymi stronami. Oczekuje się, że Komisja przedstawi propozycję przeglądu obecnego programu w czwartym kwartale 2021 r.

 

Kampanie promujące mięso i produkty mięsne stanowią znaczną część tych programów, na które w latach 2016-2019 wydano 138,7 mln euro, czyli 24% całkowitych wydatków na politykę promocyjną UE. Komisja Europejska znalazła się niedawno pod ostrzałem za wspieranie konsumpcji produktów mięsnych poprzez tę politykę promocyjną, jednocześnie wspierając przejście w kierunku diety opartej na roślinach w swojej kluczowej polityce żywnościowej, strategii „od pola do stołu” (F2F). Niektóre organizacje pozarządowe i Zieloni skrytykowały fakt, że wiele z tych kampanii graniczą z jawnym reklamowaniem spożycia mięsa.

 

To nie pierwszy raz, kiedy Komisja zmienia podejście do mięsa, które stało się w Brukseli delikatnym tematem. W maju zeszłego roku w wersji roboczej strategii „od pola do stołu” określono, że Komisja zaproponuje „zaprzestanie stymulowania produkcji lub konsumpcji mięsa”, ale odniesienie to nie znalazło się w ostatecznej wersji strategii.

 

Zapytana o ostatnią zmianę w planie walki z rakiem, komisarz UE ds. Zdrowia Stella Kyriakides zaprzeczyła, że ​​zrobiono krok wstecz, mówiąc, że Komisja nadal wspiera zdrowe odżywianie. - Wiemy, jak spożywanie czerwonego mięsa może wpływać na zdrowie i raka, i to jest w planie - powiedziała.

 

W planie Komisja odnosi się do oceny Międzynarodowej Agencji Badań nad Rakiem (IARC) i Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), która stwierdza, że ​​spożywanie czerwonego mięsa jest prawdopodobnie rakotwórcze dla ludzi podczas spożywania, a przetworzone mięso może powodować raka jelita grubego. Ocena ta była krytykowana przez innych badaczy, a nawet przez ekspertów IARC i pozostaje otwartą kwestią w debacie naukowej.

 

Według Frédérica Leroya, profesora mikrobiologii przemysłowej i biotechnologii żywności na Uniwersytecie Vrije w Brukseli, należy dokładnie zbadać związek między spożyciem mięsa a chorobami. Powiedział, że nawet panel WHO/IARC badający związek raka jelita grubego stwierdził, że spożycie czerwonego mięsa nie zostało jednoznacznie wskazane jako przyczyna raka. W czasopiśmie medycznym Lancet niedawno podano, że zgony spowodowane spożyciem czerwonego mięsa nadal stanowią 3-4% (306 800) wszystkich zgonów w Europie.

 

Organizacje pozarządowe zajmujące się ochroną środowiska i stowarzyszenie konsumentów BEUC z zadowoleniem przyjęły z zadowoleniem ponowny nacisk na promowanie diet bogatych w rośliny, ale obwiniały Komisję o osłabienie jej pierwotnej propozycji wycofania reklam mięsa w UE. - Jaki jest sens planów UE, aby pokonać raka lub przeciwdziałać zmianom klimatycznym, jeśli nadal będzie promować żywność taką jak mięso, która pogarsza te problemy? - skomentował Sini Eräjää, działacz Greenpeace.

 

Herbert Dorfmann, koordynator ds. rolnictwa centroprawicowej Europejskiej Partii Ludowej (EPP) nie zgadza się z takimi ograniczeniami promocji mięsa, które uważa za czysto ideologiczne. - Rozporządzenie dotyczące promocji ma na celu głównie wspieranie rolników i tworzenie rynków dla produktów rolnych w Europie i za granicą – powiedział Dorfmann i dodał, że produkty mięsne są częścią europejskiego dziedzictwa i są powiązane z zachowaniem europejskiego krajobrazu.

 

 

Źródło: Euractiv

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz