Znana sieć meblowa posiadająca w swoich sklepach restauracje serwujące mięso drobiowe ogłosiła, że wycofuje się z programu Compassion in World Farming’s (CIWF), którego zadaniem jest skłanianie sektora drobiarskiego do stosowania wyższych norm dobrostanowych poprzez wytwarzanie presji odbiorców drobiu na dostawcach.
Wycofanie się IKEI z programu miało nastąpić z powodu „osiągania ograniczonych postępów” w realizacji programu. Szef CIWF nie kryjąc swojego rozczarowania stwierdził, że jest zakłopotany decyzją IKEI. Skandynawska firma meblowa stwierdziła tymczasem, że ogłosi swój własny program dobrostanowy.
Komentarz Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz: Mimo, że powyższa sprawa jest raczej niezauważana w Polsce, sądzimy, że jest to najważniejsza informacja ostatnich tygodni zarówno dla sektora mięsa drobiowego, jak i dla sektora jaj. Postępowanie takiego giganta jak IKEA jest wyznacznikiem dla rynku i może zwiastować racjonalizację podejścia dużych graczy do kwestii zwiekszania kosztów produkcji drobiarskiej. Uważamy, że możliwe jest odczytanie zachowania IKEI jako zelżenie presji, która jest wywierana na producentach. W powyższym kontekście nie zdziwilibyśmy się, jeśli przed rokiem 2025 niektóre sieci marketów będą w podobny sposób wycofywały się z decyzji o rezygnacji z jaj klatkowych. Naszym zdaniem wprowadzenie przez IKEĘ własnego programu dobrostanowego jest wyrazem realizmu i pozbyciem się ewentualnego ryzyka zewnętrznego audytu i zewnętrznej krytyki.
Źródło: KIPDiP