Dodaj ogłoszenie

CenyRolnicze
NOTOWANIA
14 czerwca 2019, Piątek.
Kursy walut: USD USD - 3,7727 EUR EUR - 4,2554 GBP GBP - 4,7771 DKK DKK - 0,5698
Archiwum
14.06.2019 MATIF: pszenica kons. WRZ19 - 180,75 (+ 1,12%), kukurydza SIE19 - 176,50 (+ 0,14%), rzepak SIE19 - 369,25 (+ 0,48%) [euro/tona] +++ +++ +++ 14.06.2019 13.15 DRÓB, cena tuszki w hurcie: 5,00- 5,60 zł/kg, średnia: 5,23 zł/kg (na podstawie informacji z 13 ubojni) +++ +++

Jak utrzymać wysoki poziom spożycia wieprzowiny w Polsce i na co zwraca uwagę przy zakupie konsument?

Joanna Składanowska-Baryza

Czym kieruje się współczesny konsument wybierając dany surowiec mięsny ? Odpowiedź na to pytanie stanowi klucz do zwiększenia podaży mięsa wieprzowego na rynku polskim.  Mięso wieprzowe konkuruje na rynku z innymi rodzajami mięsa, największym konkurentem bez wątpienia jest mięso drobiowe.

Niestety, wieprzowina wciąż cieszy się złą opinią i według specjalistów do spraw żywienia jej wartości odżywcze są znikome, a ten czynnik jest jednym z głównych decydujących o wyborze danego rodzaju surowca mięsnego. Dlaczego ? Dzisiejszy konsument zwraca uwagę nie tylko na szybkość przygotowania i smak danego produktu, ale także na jego walory prozdrowotne. Niestety kupujący nie jest świadomy, iż hodowcy i producenci zadbali, aby wieprzowina charakteryzowała się mniejszą zawartością tłuszczu, korzystnym profilem kwasów tłuszczowych, co ciekawe zawierała mniej „złego” cholesterolu, mniej kalorii i była cennym źródłem witamin i dobrze przyswajalnego żelaza.  Na opinie konsumentów także wpływają informację o chorobach zwierząt stanowiących zagrożenie dla zdrowia spowodowane spożyciem mięsa ( ASF – Afrykański pomór świń lub dioksyny), wpływając na okresowy spadek zakupu. Dlatego bardzo ważne jest, aby kształtować prawdziwy wizerunek mięsa wieprzowego i uświadamiać konsumentów wprowadzając narzędzia marketingowe.

 

PROGRAMY PROMOCYJNE

Promocja towarowa, czyli promocja o charakterze ogólnym ma ogromną efektywność w warunkach amerykańskiego rynku mięsa wieprzowego. Kampania „Other White Meat” („Inne białe mięso”), skutecznie zmieniła wizerunek wieprzowiny, przedstawiając je jako alternatywę dla drobiu, a nie dla wołowiny. Narzędziem promocji towarowej jest reklama ogólna, celem jest kreowanie pozytywnego wizerunku całej grupy produktów żywnościowych oraz zwiększenie sprzedaży w danym sektorze gospodarczym lub w sytuacji zagrożenia popytu. W USA, Kanadzie i Wielkiej Brytanii, jest to powszechnie stosowana praktyka, jednak Australijczycy i wiele krajów europejskich kwestionuje skuteczność tej metody jako narzędzia dla wsparcia rynku mięsnego. Powyższa metoda w USA według danych Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych wykazała, że  konsumpcja wieprzowiny wzrosła od 1987 roku do 1999 roku o 8,2 %. Systematyczne działania marketingowe w tym kraju wykazały skuteczność tej metody. W Polsce wzrost działań promocyjnych producentów i przetwórców promocyjnych wzrósł po 2009 roku, co zbiegło się z kryzysem w produkcji tego surowca. Działania z zakresu promocji w UE, mają na celu wspieranie producentów w sektorze rolnym.  Państwa należące do UE finansują powyższe działania, a także w przypadku Polski środkami takimi są odpisy na fundusze promocji mięsa wieprzowego. Obecnie najwyższy nacisk kładzie się na uświadamianie konsumentów, o faktycznej wartości mięsa wieprzowego. W Polsce warto skupić się na budowaniu pozytywnego wizerunku produktów mięsnych o wysokiej jakości jako niezbędnego składnika codziennej diety.

 

CZY WIEPRZOWINA POWINNA ZNALEŹĆ SIĘ W CODZIENNEJ DIECIE ?

Konsumpcja mięsa wieprzowego różniła się znacznie, w latach 1990-1992, na jednego mieszkańca przypadało około 42,3 kg. Po roku 1992 odnotowano znaczny spadek zainteresowania tym surowcem, autorzy badań sugerowali, iż mogło być to związane z dużym bezrobociem w Polsce. Od połowy 1994 do połowy 1997 r. nastąpił ponowny wzrost pogłowia trzody chlewnej, aby już w roku 1998 ponownie zainteresowanie tym surowcem spadło. Pod koniec 2002 roku nastąpił ponowny wzrost, trwający do 2003 roku, aby znów ulec osłabieniu. Od 2006 roku sytuacja wieprzowiny była dobra, wzrastała z roku na rok (na jednego mieszkańca wynosiła około 43 kg). Od 2010 roku można było zauważyć spadek, aż do roku 2013, jednak w kolejnym roku odnotowano wzrost. W tym okresie znacząca była cena żywca i ceny konkurencyjnych gatunków (w tym drobiu). Według danych z GUS spożycie mięsa wieprzowego w 2016 roku wyniosło 40,8 kg (Wykres 1.). Trzoda chlewna użytkowana była zawsze w celu pozyskania mięsa i tłuszczu, przeprowadzone badania jednoznacznie stwierdzają, że dla polskich konsumentów surowiec wieprzowy jest istotnym składnikiem diety. Podczas zakupu konsument ocenia wygląd i zapach danego produktu, natomiast pod względem zdrowotności i bezpieczeństwa musi zaufać producentowi lub sprzedawcy (tu znów wraca temat odpowiedniej reklamy i marketingu). Badania dowiodły, że respondentom jakość różnych rodzajów mięs kojarzyła się z jej cechami. Wykazano, że w podjęciu decyzji dotyczącej kupna mięsa wieprzowego przede wszystkim decyduje ocena wzrokowa (wygląd ogólny), mniej istotną cechą była ocena zawartości tłuszczu w mięsie (rys 1.). Analiza dotycząca spożycia mięsa wieprzowego w naszym kraju od 1984 roku do 2016 roku wykazała, iż cena produktu i dochód konsumenta stanowią równie ważne czynniki przy decyzji o zakupie surowca. Co ciekawe przeprowadzone badania dowodzą, iż wybór poszczególnych gatunków mięsa jest zależny od płci respondentów, natomiast wiek i miejsce zamieszkania (duże, małe miasto) nie mają na to wpływu. Zaobserwowano też, iż konsument rezygnuje z przygotowania mięsa smażonego w głębokim tłuszczu, na rzecz pieczenia lub duszenia wieprzowiny.

wykres przedstawiajacy poziom spozycia wieprzowiny w polsce portal cenyrolnicze pl

Wykres 1. Spożycie mięsa wieprzowego (w kg na osobę na rok ) od 1990 do 2016 r.

 

KONKURENCJA DLA WIEPRZOWINY

Wieprzowina była i jest jednym z najchętniej spożywanych mięs w naszym kraju. Konsumpcja wołowiny w Polsce jest niewielka, na przestrzeni trzydziestu lat jej spożycie maleje i nie cieszy się ona dużym zainteresowaniem (najprawdopodobniej ze względu na wysoką cenę w porównaniu z innymi rodzajami mięsa, uchodzi ona za produkt luksusowy), w 1990 roku wynosiła 16,4 kg na osobę do 1,8 kg w 2013 roku. Głównym konkurentem jest mięso drobiowe, które ze względu na cenę oraz walory dietetyczne jest najchętniej wybieranym surowcem mięsnym w Polsce (w 1990 roku spożycie na osobę wynosiło 7,6 kg, a w 2013 już 27,5 kg/osobę/rok). Kolejną zaletą jest jego obróbka termiczna, która jest prosta i szybka.                 

W Polsce mięso stanowi ważny element diety, o czym świadczy poziom jego spożycia. Analizując wyniki badań można zauważyć, że konsumenci coraz częściej rezygnują z konsumpcji mięsa wieprzowego na korzyść drobiowego. Inne gatunki mięsa takie jak dziczyzna, królik, jagnięcina czy ryby, stanowią  znikomą część ogólnej konsumpcji mimo ich wysokiej wartości odżywczej. Organizowane w ostatnim czasie działania promocyjne na polskim rynku wieprzowym, ukierunkowane są na poprawę odbioru wieprzowiny wśród konsumentów, oraz stanowią ważny element promocji tego surowca. Jednak obszar promocji jest zbyt mały i za bardzo rozproszony, warto popracować na spójnym opracowaniu kampanii promocyjnych, a także kontrolowania ich efektywności i skuteczności.

Joanna Składanowska-Baryza
Autor: Joanna Składanowska-Baryza
Absolwentka Wydziału Medycyny Weterynaryjnej i Nauk o Zwierzętach Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Ukończyła studia magisterskie w języku angielskim na specjalności Animal Production Management i w tym kierunku realizuje prace doktorską. Aktualnie zajmuje się oceną surowca mięsnego, w szczególności mięsa króliczego. Jest współautorką wielu artykułów naukowych oaz autorką artykułów popularno-naukowych w tej dziedzinie.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.   Wszystkie artykuły autora
Najnowsze artykuły autora:

Może zainteresuje Cię również:

W ciągu najbliższej dekady europejska produkcja wi

Prezes zakładu mięsnego Vion, Ronald Lotgerink, spodziewa si

Belgia wygrywa walkę z ASF. Co stoi za sukcesem?

Dla państwa, któremu eksport wieprzowiny przynosi bardzo duż

Zakłady mięsne doszły do muru? Nie będzie dalszych

Ceny żywca wieprzowego są wysokie, co z pewnością cieszy pro