zm skiba

skiba

CenyRolnicze
29 marca 2024, Piątek.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 3.9886 EUR EUR - 4.3009 GBP GBP - 5.0300 DKK DKK - 0.5766
Archiwum


28.03.2024 MATIF: pszenica MAJ24: 203,50 (+1,37%), kukurydza CZE24: 193,25 (+ 1,44%), rzepak MAJ24: 438,00 (-0,79%)

27.03.2024 14:28 DRÓB, cena tuszki hurt: 7,80-8,60 zł/kg, średnia: 8,17 zł/kg (na podstawie informacji z 12 ubojni)

27.03.2024 SPRZEDAM 12 T PSZENŻYTA, trans. firmowy, wielkopolskie, kolski, 62-640, tel.: 690 050 400

26.03.2024 SPRZEDAM 26 T PSZENICY PASZ., trans. firmowy, podkarpackie, krośnieński, 38-460, tel.: 519 550 918

26.03.2024 SPRZEDAM 48 JAŁÓWEK, mieszaniec, 500 kg, mazowieckie, wyszkowski, 07-203, tel.: 500 062 366

26.03.2024 SPRZEDAM 15 TUCZNIKÓW, 120 kg, 100%, warmińsko-mazurskie, działdowski, 13-230, tel.: 796 437 003

25.03.2024 SPRZEDAM 20 JAŁÓWEK, mięsny, 700 kg, kujawsko-pomorskie, włocławski, 87-865, tel.: 722 018 877

24.03.2024 SPRZEDAM 100 T PSZENICY KONS., trans. firmowy, lubelskie, świdnicki, 21-065, tel.: 791 816 003

Dodaj komunikat

agrifirm

kowalczyk

Kolejne pizzerie wycofują jaja z chowu klatkowego

Paweł Hetnał

W maju br. największa polska franczyzowa sieć pizzerii, Da Grasso, zadeklarowała wycofanie jaj z chowu klatkowego ze swoich potraw. Jako pierwsza w Polsce wyznaczyła trend innym tego typu lokalom. Politykę dobrostanu kur niosek przyjęły także Telepizza, Dominium oraz Pizzeria Presto.

 

Da Grasso, największa sieć pizzerii w Polsce, wydała oświadczenie o całkowitym wycofaniu produktów jajecznych pochodzących z chowu klatkowego ze swoich produktów do 2025 roku. Decyzja firmy, jak można przeczytać w oświadczeniu, podyktowana jest względami etycznymi i dobrem zwierząt, które hodowane są w skandalicznych warunkach.

 

Kwestię dobrostanu kur niosek w swojej polityce uwzględniły także niedawno tak duże sieci jak Telepizza, Dominium oraz Pizzeria Presto. Deklaracje były wyrazem nie tylko zaangażowania w rozwiązywanie problemów dobrostanowych związanych z intensywnym, przemysłowym chowem zwierząt, ale także dążenia do społecznej odpowiedzialności i słuchania klientów.

 

Firmy wycofujące jajka i produkty jajeczne z hodowli klatkowej podkreślają bowiem, że duży wpływ na ich decyzję miały oczekiwania klientów. Konsumenci są coraz bardziej świadomi warunków, w jakich przetrzymywane są kury w systemie klatkowym i nie chcą tego systemu wspierać. Coraz więcej Polaków wyklucza jaja “trójki” ze swojej diety i zdaje sobie sprawę ze znaczenia, jakie dla losu kur ma korzystanie z bardziej etycznych alternatyw przez ogromne spółki i korporacje. Dlatego domagają się od firm informacji o pochodzeniu jaj.

 

Świadomość polskiego społeczeństwa na temat warunków, w jakich przetrzymywane są kury w systemie klatkowym, rośnie. Wg badań Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych przeprowadzonych w lutym 2018 roku, aż 82,4% respondentów uważa, że chów klatkowy kur nie zapewnia im odpowiednich warunków. Kierunek ten jest widoczny na całym świecie - w Wielkiej Brytanii jaja z wolnego wybiegu stanowią już połowę rynku, a w Austrii wprowadzono prawny zakaz hodowania kur niosek w klatkach. Decyzje wielkich koncernów, takich jak Unilever, Ferrero czy McDonald’s, miały obok żądań konsumentów wpływ na tego rodzaju zmiany legislacyjne.

 

Już ponad 60 firm w Polsce i ponad 400 na świecie ogłosiło, że w odstępie kilku lat wycofa jajka pochodzące z najbardziej okrutnej formy chowu, jaką jest hodowla klatkowa. Kolejne niezbędne dla poprawy losu kur deklaracje są efektem stanowczej postawy konsumentów i pracy organizacji prozwierzęcych należących do międzynarodowej koalicji Open Wing Alliance, której celem jest zakończenie okrutnego chowu klatkowego na świecie.

 

Opublikowanie polityki dobrostanu kur niosek przez Da Grasso, Telepizzę, Dominium i Pizzerię Presto stanowi potwierdzenie, że trend rezygnowania z najtańszych jaj „trójek” zagościł na polskim rynku pizzerii. Na rynku polskim działają także inne duże sieci pizzerii, takie jak Domino’s, Biesiadowo, Pizza Hut czy Maxi Pizza. Podjęcie przez nie decyzji o wycofaniu jaj i produktów jajecznych pochodzących z hodowli klatkowej wydaje się być tylko kwestią czasu.

 

Źródło: materiały prasowe

Paweł Hetnał
Autor: Paweł Hetnał
Paweł Hetnał – absolwent Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej. Wieloletni dziennikarz portali i gazet lokalnych z terenu Podbeskidzia.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Najnowsze artykuły autora:

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz

POLECAMY


Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu