Dodaj ogłoszenie

CenyRolnicze
NOTOWANIA
19 lipca 2018, Czwartek.
Kursy walut: USD USD - 3,7163 EUR EUR - 4,3155 GBP GBP - 4,8348 DKK DKK - 0,5790
Archiwum
18.07.2018 MATIF: pszenica kons. WRZ18 - 186,00 (- 0,53%), kukurydza SIE18 - 171,25 (+ 0,29%), rzepak SIE18 - 360,50 (+ 0,07%) [euro/tona] +++ +++ +++ 18.07.2018 13.12 DRÓB, cena tuszki w hurcie: 5,80 - 6,30 zł/kg, średnia: 6,05 zł/kg (na podstawie informacji z 14 ubojni) +++ +++ +++ +++ +++ +++ +++ +++ +++ +++

Kolejne pizzerie wycofują jaja z chowu klatkowego

Paweł Hetnał

W maju br. największa polska franczyzowa sieć pizzerii, Da Grasso, zadeklarowała wycofanie jaj z chowu klatkowego ze swoich potraw. Jako pierwsza w Polsce wyznaczyła trend innym tego typu lokalom. Politykę dobrostanu kur niosek przyjęły także Telepizza, Dominium oraz Pizzeria Presto.

 

Da Grasso, największa sieć pizzerii w Polsce, wydała oświadczenie o całkowitym wycofaniu produktów jajecznych pochodzących z chowu klatkowego ze swoich produktów do 2025 roku. Decyzja firmy, jak można przeczytać w oświadczeniu, podyktowana jest względami etycznymi i dobrem zwierząt, które hodowane są w skandalicznych warunkach.

 

Kwestię dobrostanu kur niosek w swojej polityce uwzględniły także niedawno tak duże sieci jak Telepizza, Dominium oraz Pizzeria Presto. Deklaracje były wyrazem nie tylko zaangażowania w rozwiązywanie problemów dobrostanowych związanych z intensywnym, przemysłowym chowem zwierząt, ale także dążenia do społecznej odpowiedzialności i słuchania klientów.

 

Firmy wycofujące jajka i produkty jajeczne z hodowli klatkowej podkreślają bowiem, że duży wpływ na ich decyzję miały oczekiwania klientów. Konsumenci są coraz bardziej świadomi warunków, w jakich przetrzymywane są kury w systemie klatkowym i nie chcą tego systemu wspierać. Coraz więcej Polaków wyklucza jaja “trójki” ze swojej diety i zdaje sobie sprawę ze znaczenia, jakie dla losu kur ma korzystanie z bardziej etycznych alternatyw przez ogromne spółki i korporacje. Dlatego domagają się od firm informacji o pochodzeniu jaj.

 

Świadomość polskiego społeczeństwa na temat warunków, w jakich przetrzymywane są kury w systemie klatkowym, rośnie. Wg badań Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych przeprowadzonych w lutym 2018 roku, aż 82,4% respondentów uważa, że chów klatkowy kur nie zapewnia im odpowiednich warunków. Kierunek ten jest widoczny na całym świecie - w Wielkiej Brytanii jaja z wolnego wybiegu stanowią już połowę rynku, a w Austrii wprowadzono prawny zakaz hodowania kur niosek w klatkach. Decyzje wielkich koncernów, takich jak Unilever, Ferrero czy McDonald’s, miały obok żądań konsumentów wpływ na tego rodzaju zmiany legislacyjne.

 

Już ponad 60 firm w Polsce i ponad 400 na świecie ogłosiło, że w odstępie kilku lat wycofa jajka pochodzące z najbardziej okrutnej formy chowu, jaką jest hodowla klatkowa. Kolejne niezbędne dla poprawy losu kur deklaracje są efektem stanowczej postawy konsumentów i pracy organizacji prozwierzęcych należących do międzynarodowej koalicji Open Wing Alliance, której celem jest zakończenie okrutnego chowu klatkowego na świecie.

 

Opublikowanie polityki dobrostanu kur niosek przez Da Grasso, Telepizzę, Dominium i Pizzerię Presto stanowi potwierdzenie, że trend rezygnowania z najtańszych jaj „trójek” zagościł na polskim rynku pizzerii. Na rynku polskim działają także inne duże sieci pizzerii, takie jak Domino’s, Biesiadowo, Pizza Hut czy Maxi Pizza. Podjęcie przez nie decyzji o wycofaniu jaj i produktów jajecznych pochodzących z hodowli klatkowej wydaje się być tylko kwestią czasu.

 

Źródło: materiały prasowe


Może zainteresuje Cię również: