kowalczyk

kps

CenyRolnicze
20 maja 2022, Piątek.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 4.3832 EUR EUR - 4.6366 GBP GBP - 5.4735 DKK DKK - 0.6230
Archiwum


20.05.2022 13:53 DRÓB, cena tuszki hurt: 8,50-9,60 zł/kg, średnia: 9,06 zł/kg (na podstawie informacji z 12 ubojni)

20.05.2022 MATIF: pszenica WRZ22-420,75 (-0,36%), kukurydza CZE22-360,25 (-0,83%), rzepak SIE22-830,00 (+0,64%) [euro/t]

20.05.2022 SPRZEDAM 6000 T KUKURYDZY, transport firmowy, wielkopolskie, Poznań, 61-116, tel.: 601 551 563

19.05.2022 SPRZEDAM 150 T RZEPAKU, transport rolnika, małopolskie, Kraków, 30-693, tel.: 576 336 893

19.05.2022 SPRZEDAM 90 TYS. JAJ, M, mazowieckie, żuromiński, 09-300, tel.: 516 169 571

19.05.2022 SPRZEDAM 90 TYS. JAJ, L, mazowieckie, żuromiński, 09-300, tel.: 516 169 571

18.05.2022 SPRZEDAM 150 T PSZENICY PASZOWEJ, transport firmowy, lubelskie, krasnostawski, 21-060, tel.: 665 933 343

18.05.2022 SPRZEDAM 50 T PSZENICY PASZOWEJ, transport firmowy, mazowieckie, sierpecki, 09-213, tel.: 502 844 456

18.05.2022 SPRZEDAM 30-35 T PSZENŻYTA, transport firmowy, wielkopolskie, śremski, 63-140, tel.: 781 791 728

18.05.2022 SPRZEDAM 25 T PSZENICY KONS., transport firmowy, łódzkie, łowicki, 99-413, tel.: 605 061 691

18.05.2022 SPRZEDAM 20-25 T PSZENICY KONS., transport firmowy, lubelskie, krasnostawski, 22-351, tel.: 605 131 876

18.05.2022 SPRZEDAM 35 T PSZENICY KONS., transport firmowy, małopolskie, bocheński, 32-709, tel.: 796 878 786

18.05.2022 SPRZEDAM 30-35 T PSZENICY KONS., transport firmowy, wielkopolskie, śremski, 63-140, tel.: 781 781 728

18.05.2022 SPRZEDAM 60 T PSZENICY KONS., transport firmowy, podlaskie, białostocki, 18-112, tel.: 507 322 926

18.05.2022 SPRZEDAM 500 JAJ, M, wielkopolskie, kolski, 62-600, tel.: 663 755 878

16.05.2022 SPRZEDAM 150 T PSZENICY PASZOWEJ, transport firmowy, wielkopolskie, gnieźnieński, 62-240, tel.: 696 877 682

16.05.2022 SPRZEDAM 50 T PSZENICY KONS., transport firmowy, dolnośląskie, legnicki, 59-225, tel.: 509 229 704

16.05.2022 SPRZEDAM 30 BYKÓW, mieszaniec, 700 kg, wielkopolskie, gnieźnieński, 62-220, tel.: 691 156 465

Dodaj komunikat

agrifirm

agrifirm

To wydarzyło się naprawdę - uważaj na drodze

Hanna Krugiełka
wypadek, ciągnik, zderzenie, ursus

Nie po raz pierwszy okazuje się, że życie pisze scenariusze znacznie bardziej zaskakujące i bardziej dramatyczne niż nawet najlepsze i wciągające widza filmy akcji. Sprawa pewnego wypadku na drodze powoduje duże emocje i dreszcze wśród osób, które ją poznają. Wypadek na drodze, dwa samochody i traktor. Przerażające ofiary i sprawa ciągnąca się latami w sądach różnej instancji. Co się wydarzyło? Jak do tego doszło? Czy można było uniknąć utraty życia, wielkiego uszczerbku na zdrowiu?

 

Zimowy wieczór i dwa samochody na drodze. Fatalne w skutkach wydarzenie relacjonuje dla Cen Rolniczych biegły sądowy Wojciech Krugiełka, specjalista od rozwiązania tej trudnej sprawy:

 

- Zdarzenie miało miejsce kilka lat temu na drodze nr 241, prowadzącej z Kcyni w kierunku Wągrowca. W wypadku brały udział dwie młode kobiety jadące drogą publiczną samochodem marki Matiz. Temperatura powietrza wynosiła około 00 C. Była noc. W wyniku nie utrzymania odpowiedniej prędkości wjechały na pole. Miały kłopot z wyjazdem, dlatego udały się po pomoc do najbliższego gospodarstwa i poprosiły rolnika, aby pomógł im wyciągnąć samochód z powrotem na drogę. Gospodarz zgodził się na udzielenie pomocy i przyjechał ciągnikiem na pole z linką stalową, którą zaczepił o Matiza i wyciągnął samochód na drogę.  Matiz był ustawiony poprzecznie w stosunku do osi jezdni, a ciągnik stał równolegle do jej krawędzi na środku jedni. Z przeciwnego kierunku do przodu ciągnika nadjechał samochód marki Opel. Kierujący tym samochodem z daleka widział światła na drodze, bo był to jej prosty odcinek. Gdy nieco się zbliżył, to zorientował się, że to ciągnik, gdyż jego światła były umieszczone blisko siebie i stosunkowo wysoko nad jezdnią. Gdy zbliżył się jeszcze bardziej nagle dotarło do niego, że ciągnik ten stoi, a nie jedzie środkiem jezdni. Był zaskoczony zaistniała sytuacją i aby uniknąć zderzenia z ciągnikiem prawymi kołami zjechał na pobocze, nie wiedząc, ze ciągnik był połączony stalową linką z wyciągniętym Matizem. Opel zjeżdżając na pobocze zaczepił o stalową linkę, naciągając ją bardzo mocno i stalowa linka o średnicy 8 mm zerwała się.  Naciągnięta i gwałtownie rozerwana linka uderzyła w nogę traktorzysty, który wyszedł z ciągnika, żeby odłączyć Matiza.  Światła Matiza nie były widoczne, ponieważ stał w poprzek drogi, a ciągnik nie miał włączonych świateł awaryjnych. Po wjechaniu na pobocze przez Opla linka odrzuciła go na nie jeszcze bardziej i tam uderzył w jedną z młodych kobiet, która znajdowała się za poboczem załatwiając potrzeby fizjologiczne. W wyniku uderzenia przez Opla kobieta zginęła na miejscu.

 

wypadek samochod krugielka cenyrolnicze pl

 

Zapytaliśmy biegłego czy można było uniknąć tak strasznego w skutkach wypadku. - Tego zdarzenia można było uniknąć w bardzo prosty sposób: ciągnik powinien mieć załączone światła awaryjne. Stał na środku drogi, w ograniczonych warunkach widoczności i to co było za nim było całkowicie niewidoczne dla nadjeżdżających z przeciwnego kierunku - pada odpowiedź.

 

Co zatem o użyciu świateł awaryjnych mówi „Prawo o ruchu drogowym”?

 

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. „Prawo o ruchu drogowym” nazywana „Kodeksem drogowym”  zawiera cały artykuł poświęcony obowiązkowi sygnalizowania postoju pojazdu lub przyczepy. Przestrzeganie zasad ruchu drogowego pozwala na uniknięcie większości wypadków i kolizji na drodze. Dlatego poniżej przypominamy przepis odnoszący się do opisanego wypadku.

 

Art. 50. Prawa o ruchu drogowym

Obowiązek sygnalizowania postoju pojazdu lub przyczepy

1.

Kierujący pojazdem jest obowiązany sygnalizować postój pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku:

1)

na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku;

2) na pozostałych drogach twardych:
a) poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
b) na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione.

2.

Postój pojazdu, o którym mowa w ust. 1, należy sygnalizować w sposób następujący:

1)

na autostradzie lub drodze ekspresowej - przez:
a) włączenie świateł awaryjnych pojazdu, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne,
b) umieszczenie ostrzegawczego trójkąta odblaskowego w odległości 100 m za pojazdem; trójkąt ten umieszcza się na jezdni lub poboczu, odpowiednio do miejsca unieruchomienia pojazdu;

2)

na pozostałych drogach:
a) poza obszarem zabudowanym - przez umieszczenie w odległości 30-50 m za pojazdem ostrzegawczego trójkąta odblaskowego i włączenie świateł awaryjnych; w razie gdy pojazd nie jest wyposażony w światła awaryjne, należy włączyć światła pozycyjne,
b) na obszarze zabudowanym - przez włączenie świateł awaryjnych, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne i umieścić ostrzegawczy trójkąt odblaskowy za pojazdem lub na nim, na wysokości nie większej niż 1 m.

3.

Sygnalizowanie, o którym mowa w ust. 1 i 2, obowiązuje przez cały czas postoju pojazdu.

 

wypadek 2 krugielka cenyrolnicze pl

 

Należy też przypomnieć 3. art. „Kodeksu drogowego”:

Art. 3. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga – szczególną ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie.

 

Z widocznością na drodze związany jest również art. Art. 19. „Kodeksu drogowego”, mówiący o tym, że:

1. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa, a w szczególności: rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi, stanu i ładunku pojazdu, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu.

 

Wypadki i kolizje drogowe zdarzały się już od czasu powstania pierwszych samochodów, zdarzają się i z pewnością będą się zdarzać. Można jednak wpłynąć na zredukowanie ich liczby np.  poprzez zaprzestanie brawury na drogach, umiejętność przewidywania sytuacji, znajomość i przestrzeganie przepisów, dbanie o stan techniczny pojazdu.

 

Bądźmy ostrożni na drogach i poza nimi!

Hanna Krugiełka
Autor: Hanna Krugiełka
Hanna Krugiełka - absolwentka Akademii Rolniczej w Poznaniu, kilkuletni pracownik jednostek państwowych związanych z rolnictwem. Entuzjastka rolnictwa ekologicznego, miłośniczka przyrody. Pasjonatka sztuki słowa i praktykująca ją w różnych dziedzinach..

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.   Wszystkie artykuły autora
Najnowsze artykuły autora:

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

POLECAMY


Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu