Dodaj ogłoszenie

CenyRolnicze
NOTOWANIA
15 stycznia 2021, Piątek.
Kursy walut: USD USD - 3.7466 EUR EUR - 4.5480 GBP GBP - 5.1104 DKK DKK - 0.6114
Archiwum
15.01.2021 MATIF: pszenica. MAR21 - 231,50 (+ 0,76%), kukurydza MAR21 - 212,00 (- 0,12%), rzepak LUT21 - 432,25 (- 1,65%) [euro/tona] +++ +++ +++ 15.01.2021 13:20 DRÓB, cena tuszki w hurcie: 5,00 - 5,90 zł/kg, średnia: 5,40 zł/kg (na podstawie informacji z 12 ubojni) +++

E-sprzedaż płodów rolnych: sprzedaż, zbyt, zaplecze, platformy internetowe, porównanie cen

Hanna Krugiełka

Sprzedaż wszelkich produktów przez internet stanowi coraz większy procent wszystkich dokonywanych zakupów. Również płody rolne sprzedawane tą drogą cieszą się dużym zainteresowaniem konsumentów. Jest to wyjątkowo wygodna i bezpieczna, zwłaszcza w dobie panującej pandemii, droga transakcji. Jednak czy polscy farmerzy są na nią w pełni przygotowani? Jakie są plusy i minusy e-sprzedaży dla obu stron kontrahentów?

 

Potrzeba:


Ania mieszka w jednym z największych miast wojewódzkich. Sama jest chora na nieuleczalną chorobę jelit o ostrym przebiegu. Jak twierdzi, jej przyczyną jest niezdrowe jedzenie, a większość swojego dorosłego życia jadła półprodukty i „chińskie zupki” z paczki. Od kiedy została babcią, dużą wagę przywiązuje do zdrowej diety wnuczki. Ekologiczne warzywa, owoce prosto od sadownika, soki bez cukru to większa część jej zakupów, które zajmują jej bardzo dużo czasu. Codziennie rano Ania udaje się w podróż po sklepach, sklepikach i targach, ponieważ każdy produkt kupuje w innym miejscu. Jaja z wolnego wybiegu od zaprzyjaźnionej babci, stojącej pod osiedlowym SAMem, marchewki bez nawozów i środków ochrony u pana Genia w budce na drugim końcu miasta to tylko przecież część zakupów. Młoda Babcia musi wcześnie wstawać, aby zdążyć przynieść wszystko do domu zanim jej córka wyjdzie do pracy, a ona zostanie z ukochaną wnuczką. Taki poranny maraton zakupowy po mieście zabiera jej bardzo dużo czasu i sił, dlatego bardzo ucieszyła się znajdując w jednym ze sklepów ulotki o możliwości nabywania zdrowego jedzenia prosto od wytwórców.

 

Okazuje się, że wzrastająca świadomość konsumentów skłania ich coraz częściej do wyboru zdrowych, świeżych, ekologicznych produktów, za które są nawet skłonni płacić wyższą cenę. Dlatego wydawać by się mogło, że zakupy prosto od rolnika będą świetnym rozwiązaniem. Niestety dokonanie e-zakupów nie zawsze jest takie proste jak można by oczekiwać.

 

PRZYKŁADY PLATFORM

Portali pozwalających na sprzedaż płodów rolnych jest wiele. Są takie istniejące od lat i cały czas powstają nowe. Każdy z nich ma plusy i minusy dla sprzedających oraz kupujących. Dlatego warto zapoznać się z ich funkcjonowaniem przed przystąpieniem do wystawiania swoich produktów do e-sprzedaży.

 

Polska smakuje
Adres strony internetowej: https://www.polskasmakuje.pl/

 

Szata graficzna strony internetowej:

 

1. polskasmakuje cenyrolnicze pl

 

Polskasmakuje.pl to strona zaprojektowana przez Krajowy Ośrodek Wspierania Rolnictwa.

 

Przy jej użytkowaniu kupujący ma możliwość wybrania certyfikowanego produktu. Na stronie znajduje się wyszukiwarka pozwalająca na szybkie znalezienie certyfikatu poszukiwanego przez użytkownika poprzez wybór z wyświetlającej się listy.

 

Strona powiązana jest ze stroną: https://www.polskiebazarek.pl/ .

 

Paczka od rolnika


Adres strony internetowej: https://www.paczkaodrolnika.pl/

 

Szata graficzna strony internetowej:

 

2paczka cenyrolnicze pl

 

Według opisu podanego na stronie paczkaodrolnika.pl, jest to projekt realizowany wyłącznie przez rolników. Rolnicy realizują sprzedaż swoich własnych produktów pod marką „Odrolnika” i w formie tzw. „Paczki od rolnika”, która polega na tym, że wszyscy producenci prowadzą sprzedaż bezpośrednią. Stowarzyszenie GRUPA ODROLNIKA pełni funkcję koordynatora, zajmując się równocześnie rozwojem projektu i promocją idei sprzedaży bezpośredniej. Dzięki temu rolnicy uzyskują lepszą cenę za swoje produkty, natomiast konsumenci mają dostęp do świeżej, wysokiej jakości żywności.

 

Wiejska e-skrzynka


Adres strony internetowej: http://wiejskae-skrzynka.pl/

 

Szata graficzna strony internetowej:

 

3wiejska cenyrolnicze pl

 

Wiejska e-skrzynka skupia lokalnych producentów żywności z województwa kujawsko-pomorskiego.

 

Opis zamieszczony na stronie zachęca do skorzystania z usług portalu: „Pomijamy  pośredników - skracając  drogę od producenta do konsumenta.  Chcemy aby żywność przez nas produkowana była dostępna dla mieszkańców miast, a rolnik otrzymał godną zapłatę za swoją pracę”.

 

Rolnik handluje


Adres strony internetowej: https://rolnikhandluje.pl/

 

Szata graficzna strony internetowej:

 

4.rolnik handluje cenyrolnicze pl

 

Portal Rolnikhandluje.pl ma za zadanie pokazać społeczeństwu, że w łatwy i przystępny sposób można pozyskać dobre i zdrowe produkty od rolnika.

 

W wypadku tego portalu sprzedaż charakteryzuje się bezpośrednim kontaktem rolnik – konsument.

 

Nabywca ma możliwość oceny jakości, procesu powstawania i wytwarzania oferowanych produktów. Kupowanie odbywa się na otwartej przestrzeni, bezpośrednio w gospodarstwie. Kupującemu daje to wiedzę i gwarancję pochodzenia oferowanych produktów. Transakcje odbywają się bezpośrednio pomiędzy nabywcą, a sprzedającym. Rolnik otrzymuje 100% ustalonej ceny. Rolnikhandluje.pl to portal pełen informacji na temat żywności, pochodzącej z różnych gospodarstw, oferujących typowe i tradycyjne produkty dla danego obszaru. Jest to zbiór owoców natury, a także gotowych wyrobów.

 

Film przedstawiający rozmowę pomiędzy twórcami portalu Rolnikhandluje.pl:

 

Polski e-bazarek


Adres strony internetowej: https://www.polskiebazarek.pl/

 

Szata graficzna strony internetowej:

 

5.e bazarek cenyrolnicze pl

 

O e-bazarku pisaliśmy już na naszym portalu - kliknij. 

 

Funkcjonuje on pod patronatem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a nad jego rozwojem czuwają Ośrodki Doradztwa Rolniczego. Dużym ułatwieniem dla użytkowników e-bazarku jest możliwość skorzystania z infolinii. Telefonując pod numer podany na stronie internetowej użytkownik może liczyć na uzyskanie pomocy np. w procesie rejestracji oraz rzetelną odpowiedź na wszelkie pytania związane z funkcjonowaniem strony.

Postanowiliśmy sprawdzić jak w tej chwili, czyli po kilku miesiącach od powstania portalu wygląda ilość rejestracji. Zapytaliśmy o to w zaprzyjaźnionym ODR:

- Osobiście obserwuję niestety spadek zainteresowania rolników umieszczaniem ogłoszeń na wielkopolskim e-bazarku. Od początku września przybyło zaledwie 75 ofert. Stanowią je głównie ziemniaki oraz przetwory – powiedziała nam Marta Kondraciuk - wojewódzki koordynator ds. wielkopolskiego e-bazarku.

 

 

Facebook

Adres portalu społecznościowego: https://www.facebook.com/

 

Szata graficzna strony internetowej z zakładką sprzedażową „Marketplace”:

 

6.FB cenyrolniczE pl

 

Facebook jest bardzo popularnym portalem społecznościowym. Ponieważ wiele osób korzysta z niego na komputerach i urządzeniach przenośnych, sprzedaż i zakupy są dla użytkowników ułatwione, gdyż nie wymagają otwierania kolejnych stron czy aplikacji, a omawianie transakcji handlowych często odbywa się przy pomocy prostego narzędzia jakim jest wbudowany w system komunikator - Messenger.

 

Znacznym minusem handlu przez „Marketplace” jest brak ubezpieczenia transakcji i brak kontroli oraz weryfikacji handlu przez portal. Istnieje wprawdzie możliwość zgłoszenia nieuczciwego sprzedawcy, jednak samo zgłoszenie skutkuje tylko konsekwencjami na poziomie samego Facebooka.

 

Niestety często dochodzi do różnych nadużyć, wręcz oszustw ze strony zarówno kupujących, jak i sprzedających. Trochę bezpieczniejsze wydaje się być kupowanie i sprzedawanie na tzw. grupach, gdzie transakcje odbywają się wśród mniejszych społeczności, prawie w gronie znajomych, gdzie jeśli już dojdzie do nieprzyjemnych sytuacji to nieuczciwi sprzedawcy oraz kupujący są łatwiejsi do wyeliminowania i często są wyrzucani z grupy.

 

Sprzedawcy w Marketplace są oceniani przez kupujących przy pomocy nadawania im gwiazdek, które są odpowiednikiem skali punktowej. Daje to możliwość potencjalnemu nabywcy wyboru sprawdzonego sprzedającego.

Ważną informacją jest możliwość stworzenia własnego sklepu, działającego na profilu firmowym, który można darmowo stworzyć w prosty sposób.

 

OLX


Adres strony internetowej: https://www.olx.pl/

 

Szata graficzna strony internetowej:

 

7.OLX cenyrolnicze pl

 

OLX to długodziałający portal, którego właściwie nie potrzeba przedstawiać. Minusem dla potencjalnego nabywcy może być to, ze jest to platforma ogólnohandlowa, a nie tylko ukierunkowana na sprzedaż artykułów pochodzenia rolniczego.

 

Allegro


Adres strony internetowej: https://allegro.pl/

 

Szata graficzna strony internetowej:

 

8.Allegro cenyrolnicze pl

 

Podobnie jak OLX, Allegro na dobre zagościło w świadomości kupujących.

 

Zaletą transakcji na tej platformie jest pewność, że w przypadku nadużycia możemy liczyć na pomoc portalu. Kolejną przykładową zaletą dla kupującego jest możliwość wykupienia opcji Smart, która gwarantuje darmową dostawę w opłaconym okresie. Przy licznych zakupach jest to dużą oszczędnością na kosztach przesyłki. Jednak skorzystanie z opcji Smart nie jest możliwe we wszystkich rodzajach transakcji. Sprzedający ma możliwość wystawienia produktów na aukcjach oraz nawet stworzenia sobie własnego sklepu internetowego.

 

Minusem jest opłata ponoszona za sprzedaż wystawionych na Allegro produktów. Dość skomplikowane mogą wydawać się sposoby otrzymywania przesyłek.

 

Na platformie można stworzyć własny sklep internetowy.

 

REALIA, PLUSY I MINUSY E-ZAKUPÓW

 

Wydawać by się mogło, że e-sprzedaż to bardzo prosta sprawa. W większości portali handlującymi artykułami wytworzonymi w gospodarstwie, zadaniem sprzedającego jest darmowa rejestracja, dostarczenie towaru i skasowanie zapłaty po udanej transakcji. Kupujący ma się tylko zalogować, wybrać swój towar i czekać na dostawę. Czy to naprawdę takie proste? Okazuje się, że niestety nie.

 

W poniższej tabeli zebrano pozytywy i negatywy zakupów i sprzedaży produktów rolnych. Zapewne do wymienionych rzeczy można by dopisać jeszcze kilka. Odczucia wynikające z zawierania e-transakcji są wypadkową indywidualnych doświadczeń i preferencji kontrahentów. Na przykład sprzedaż bezpośrednia w gospodarstwie może być minusem dla osób nielubiących wpuszczania obcych osób na własny teren, a może być walorem dla tych, którzy cenią sobie kontakt z ludźmi. Należy zaznaczyć, że niektóre z opisanych wyżej platform pełnią funkcję pośredniczenia w kontakcie przedający-kupujący, gdzie sam zakup odbywa się bezpośrednio, część portali umożliwia zdalne zawieranie transakcji.

 

E-SPRZEDAŻ

E-ZAKUPY

WADY

ZALETY

WADY

ZALETY

Konieczność rejestracji

Dotarcie do szerokiego grona klientów

Płatność internetowa

Wygoda

Konieczność sporządzenia opisu produktu

Wysyłka, dostarczenie towaru lub transakcja „na polu”

Okres oczekiwania na wysłany towar, konieczność samodzielnego odbioru towaru (dojazd)

Krótki czas dokonania zakupów

Zrobienie potrzebnych do ogłoszenia zdjęć

Sprzedaż detaliczna małych ilości

Często brak odpowiedzialności portalu za transakcję

Gwarancja bezpiecznej transakcji (nie w każdym przypadku)

Brak Internetu lub umiejętności pozwalających na obsługę portali

Konieczność ważenia i pakowania sprzedawanych produktów

Przy sprzedaży wysyłkowej - brak możliwości weryfikacji jakości i stanu zamawianego towaru

Możliwość nabycia szerokiej gamy towarów w jednym miejscu

Nie każda osoba lubi bezpośredni kontakt z klientem

W przypadku sprzedaży wysyłkowej, w dobie pandemii-brak bezpośredniego kontaktu z kupującym

Przy bezpośrednim zakupie od producenta przeważnie brak możliwości zapłacenia kartą płatniczą

Możliwość zapoznania się z opiniami o produkcie i sprzedającym

Klient nie widzi produktu na żywo, przez co może się nie zdecydować na zakup

 

Konieczność odesłania produktu niespełniającego oczekiwania

Często niższe ceny

   

Brak obejrzenia produktu na żywo

W dobie pandemii- brak kontaktu bezpośredniego ze sprzedawcą

   

Nieznane przechowywanie produktu

 
   

Czasem występuje konieczność zapytania o cenę, gdyż nie jest podana na portalu

 
   

Obawa przed niezadowoleniem z zakupionego produktu

 

 

9.ecommerce cenyrolnicze pl

 

CENY PRODUKTÓW ROLNYCH I SADOWNICZYCH NA PORTALACH I MARKETACH


Sprzedaż internetowa pozwala na znalezienie grona nowych klientów i poprzez uniknięcie pośredników handlowych, zaproponowanie kupującym atrakcyjniejszej niż w sprzedaży detalicznej ceny. Konieczność konfekcjonowania może stanowić utrudnienie dla producenta. Na portalach często pojawiają się oferty sprzedaży towarów zebranych w opakowanie o dużej wadze. Np. podaje się cenę worka marchwi o wadze 35 kg i trudno ją zestawić z wyższą ceną za 1 kg proponowaną przez innego sprzedającego.

 

Poniżej porównanie cen wybranych produktów oferowanych przez sprzedających bezpośrednio producentów, zamieszczone na niektórych portalach internetowych oraz w marketach. Przy nazwach nie uwzględniono odmian roślin.

 

Ceny podano w zł i dla wagi produktu sprzedawanego jako 1 kg. W wypadku konieczności wybrania województwa wybrano Wielkopolskę.

 

e-bazarek

OLX

FB

Market*

ZIEMNIAK

0,70-2,00

0,67-2,00 (BIO)

1,00

2,99, w worku 5 kg 1,60

BURAK

1,00

2,00-2,50

1,00

2,49

MARCHEW

1,00-2,50

O,40-2,00

1,00-2,00

3,99

POMIDOR

4,17-5,00

5,00

2,00-6,00

4,99 malinowy 7,99 kiściowy

JABŁKO

2,50-5,00

1,00-3,00

4,00

4,99  3,49

GRUSZKA

5,00-6,00

2,50-4,00

3,00-4,00

4,99

*LIDL Poznań, u. Warszawska  12.11.2020 r.

 

10.iphone cenyrolnicze pl


Z tabeli wynika, że zakupy produktów pochodzenia rolniczego-roślinnego i sadowniczego są atrakcyjniejsze dla nabywców na portalach internetowych w stosunku do tych dokonywanych w sklepach. Oprócz ceny niewątpliwą zaletą jest znane, krajowe czy wręcz lokalne pochodzenie świeżej i zdrowej żywności. - Ubolewam, że nadal rolnicy nie widzą potrzeby ogłaszania się w sieci - powiedziała Cenom Rolniczym pracownica jednego z Ośrodków Doradztwa Rolniczego..

 

Badania rynku dowodzą, że zakupy wykonywane przez Internet cieszą się coraz większą popularnością. Kupujących w sieci przybywa z każdym miesiącem. Zwłaszcza podczas pandemii, gdyż e-sprzedaż jest formą bezpieczną dla kontrahentów.

 

Z pewnością wato zainteresować się e-sprzedażą produktów pochodzenia gospodarskiego. W miastach czekają klienci spragnieni dobrych, zdrowych i świeżych produktów dostarczanych prosto od producenta.

Hanna Krugiełka
Autor: Hanna Krugiełka
Hanna Krugiełka - absolwentka Akademii Rolniczej w Poznaniu, kilkuletni pracownik jednostek państwowych związanych z rolnictwem. Entuzjastka rolnictwa ekologicznego, miłośniczka przyrody. Pasjonatka sztuki słowa i praktykująca ją w różnych dziedzinach..

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.   Wszystkie artykuły autora
Najnowsze artykuły autora:

Może zainteresuje Cię również:

Ośrodki Doradztwa Rolniczego z pomocą w sprzedaży

Wciąż rośnie świadomość żywieniowa konsumentów, którzy chętn

E-bazarek - nowe ułatwienia w zbyciu płodów rolnyc

W związku z postępem technologicznym, nastawieniem ludzi na

60 tys. zł na rozwój małego gospodarstwa rolnego

Wczoraj rozpoczął się nabór wniosków na „Restrukturyzację ma