W miniona środę minister rolnictwa poinformował o przystąpieniu do prac dotyczących uregulowania nieścisłości związanych ze zwrotem podatku akcyzowego zawartego w paliwie wykorzystywanym do produkcji rolnej. Zgodnie z obowiązującymi przepisami zwrot dotyczył jedynie paliwa o trzech kodach CN. Projekt ustawy dotyczący rozszerzenia listy kodów został poddany procedurom legislacyjnym. Termin przyjmowania faktur wydłużono do końca marca br.
Po otrzymaniu sygnałów z kilku urzędów gmin oraz od rolników, Wielkopolska Izba Rolnicza podjęła pilną interwencję w celu przywrócenia możliwości ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. W myśl przepisów obowiązujących od początku bieżącego roku, zwrot podatku akcyzowego przysługuje do oleju napędowego oznaczonego kodem CN 2710 19 43 do 2710 19 48 oraz CN 3826 00. Tak więc faktury z 2019 r. na olej napędowy oznaczony innymi kodami nie są uwzględniane przy składaniu wniosków w urzędach gmin. Reagując na te niepokojące informacje dotyczące problemów rolników ubiegających się o zwrot podatku akcyzowego dla paliw oznaczonych określonymi kodami, prezes Wielkopolskiej Izby Rolniczej wystosował w dniu 8 lutego br. pismo do premiera Mateusza Morawieckiego.
Już kilka dni później, w dniu 13 lutego br. na debacie rolniczej w Poznaniu, zorganizowanej przez WIR i UMWW, szef resortu rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski przekazał informację, że przystąpił do zmian legislacyjnych w zakresie uzupełnienia brakujących kodów oraz wydłużenia terminu przyjmowania faktur do końca marca br. Z informacji przekazanych przez ministra Ardanowskiego w trakcie debaty wynika, że stosowny projekt ustawy został już przygotowany i znajdzie się w porządku obrad najbliższego posiedzenia Sejmu RP. - W związku z powyższym, apelujemy do urzędów gmin, aby przyjmowały faktury od rolników i nie odrzucały ich z powrotem – czytamy w komunikacie Wielkopolskiej Izby Rolniczej.
Do Sejmu wpłynął już poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
W uzasadnieniu czytamy:
Zgodnie z uzasadnieniem do ww. ustawy, zmiana ta podyktowana była nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym (art. 28) w zakresie zastąpienia stosowanych kodów Nomenklatury Scalonej (CN) kodami CN stosowanymi zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawa celnego w tym zakresie (ujednolicenie kodów CN). Poprzez określenie powyższą zmianą w ustawie z dnia 10 marca 2006 r., że zwrot części podatku będzie przysługiwał producentom rolnym w przypadku zakupu oleju napędowego oznaczonego kodem CN 2710 19 43 do 2710 19 48 oraz kodem CN 3826 00, zamiast kodem CN 2710 19 41 do 2710 19 49 oraz kodem CN 3824 90 91, wprowadzono nowy katalog, który pomija olej napędowy klasyfikowany do CN 2710 20 11 nowej nomenklatury, tj. olej napędowy B7 powszechnie występujący w obrocie.
Wykluczenie z katalogu oleju napędowego klasyfikowanego do kodu CN 2710 20 11 uniemożliwia od 1 stycznia 2019 r. zwrot podatku akcyzowego w przypadku zakupu tego oleju do produkcji rolnej.
W celu zachowania dotychczasowego katalogu olejów napędowych przy zakupie których producenci rolni mogą ubiegać się o zwrot akcyzy należy zmienić brzmienie art. 1 ustawy z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
Źródło: WIR/własne