Unia chce mocniej promować swoją wieprzowinę w Japonii i Korei Płd. To również szansa dla Polski

Redakcja

14 listopada Komisja Europejska przyjęła program polityki promocyjnej na rok 2019. Krajowe programy promocji produktów rolno-spożywczych mogą liczyć na wsparcie wyższe niż to w roku obecnym. Sam komisarz ds. rolnictwa stwierdził, że za wzrostem wsparcia finansowego na promocję unijnej żywności stoją dwa czynniki. Po pierwsze, jakość i walory zdrowotne. Po drugie, możliwości w ramach coraz powszechniej zawieranych umów handlowych. Poza tradycyjnymi formami wsparcia m.in. na produkty tradycyjne, Komisja zdecydowała się na pomoc w promowaniu konkretnych towarów ze Wspólnoty. Polscy rolnicy mogą liczyć na większe środki na promowanie naszych warzyw i owoców.

 

Program polityki promocji na 2019

 

Plan wspierania produktów pochodzących z Unii został skonstruowany w oparciu o analizę najbardziej perspektywicznych kierunków eksportu produktów rolno-spożywczych z państw członkowskich. Za takowe na rok 2019 uznano:

- Chiny i Azję południowo-wschodnią,

- Japonię i Koreę Płd,

- USA, Kanadę i Meksyk.

 

Wszystkie pozostałe destynacje sprzedaży unijnych towarów zostały potraktowane zbiorczo. W zależności od rynku-odbiorcy należy w różnym stopniu stymulować zainteresowanie konkretnymi typami produktów. Jako przykład warto wspomnieć o Japonii i Korei Płd., gdzie głównym przedmiotem promocji ma się stać unijna wieprzowina.

 

Na proste programy promocji w krajach trzecich w 2019 przeznaczone zostanie 75 mln euro. Na takie same programy na rynku wewnętrznym UE skierowanych zostanie 20 mln euro. Do wartości tych należy dołożyć jeszcze programy złożone - związane ze znakami jakości oraz specyficznymi metodami produkcji oraz przetwórstwa żywności, a także programy promocji spożycia warzyw i owoców. W tym przypadku UE przeznaczy po ponad 43 mln euro na promocję na rynkach trzecich oraz na rynku wewnętrznym.

 

Powyższe oznacza, że na programy promocji w roku 2019 Komisja przeznaczy 191,6 mln euro, coc stanowi wartość wyższą o 12,5 mln euro w porównaniu z rokiem 2018. Dodatkowo kwota 9,5 mln euro zostanie dedykowana zamówieniom publicznym w 2019 roku. Chodzi tu m.in. o szeroko rozumiane kampanie komunikacyjne w państwach trzecich, których ważnym elementem jest udział w targach i wystawach rolno-spożywczych.

Szanse dla polskich producentów

 

Producenci rolno-spożywczy znad Wisły mogą zdecydowanie skorzystać na wyodrębnieniu środków na promocję warzyw i owoców. Mogą także te same kategorie produktów promować na rynku nie tylko wewnętrznym, ale również poza UE jako przykład artykułów o najwyższej jakości, walorach smakowych oraz walorach zdrowotnych.

 

Ponadto polscy rolnicy powinni korzystać z możliwości promocji unijnej wieprzowiny, zwłaszcza na rynkach daleko azjatyckich. Zakupami mięsa w Polsce zainteresowani są Chińczycy, Japończycy oraz Koreańczycy. Na przeszkodzie wciąż stoi obecna w kraju epidemia wirusa ASF. Unijne programy promocji są zatem dobrym narzędziem do informowania potencjalnych odbiorców z państw trzecich zarówno o jakości polskiej wieprzowiny, jak i jej bezpieczeństwie.

 

Źródło: Instytut Gospodarki Rolnej 

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz