zm skiba

kojs

CenyRolnicze
19 kwietnia 2024, Piątek.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 4.0688 EUR EUR - 4.3316 GBP GBP - 5.0615 DKK DKK - 0.5805
Archiwum


19.04.2024 14:07 DRÓB, cena tuszki hurt: 6,80-7,90 zł/kg, średnia: 7,14 zł/kg (na podstawie informacji z 10 ubojni)

17.04.2024 MATIF: pszenica MAJ24: 203,25 (-0,25%), kukurydza CZE24: 195,50 (0,00%), rzepak MAJ24: 448,25 (-1,05%)

16.04.2024 SPRZEDAM 5 JAŁÓWEK, mieszaniec, 600 kg, kujawsko-pomorskie, radziejowski, 88-230, tel.: 724 745 830

15.04.2024 SPRZEDAM 100 T KUKURYDZY, trans. firmowy, opolskie, kluczborski, 46-282, tel.: 798 304 744

13.04.2024 SPRZEDAM 20 JAŁÓWEK, mięsny, 550 kg, mazowieckie, radomski, 26-680, tel.: 572 759 848

Dodaj komunikat

kowalczyk

agrifirm

Projekt dotyczący zwrotu akcyzy od paliwa rolniczego wróci do sejmowej komisji finansów publicznych

Paweł Hetnał

Podczas 71. posiedzenia Sejmu RP (7 listopada) przedstawiono sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Opozycja przyznała, że zmiany idą w słusznym kierunku, ale pomoc w ich opinii jest nieproporcjonalna do podwyżek na rynku paliw. - Sama podwyżka cen paliwa tylko w 3 ostatnich latach daje zwiększone koszty od 130 do 200 zł na 1 ha, a rząd proponuje 14 zł, w porywach może 16 zł. To jest niepoważne – komentował z mównicy sejmowej poseł Zbigniew Ajchler.

 

Jak mówił poseł-sprawozdawca, Jerzy Gosiewski, Komisja Finansów Publicznych na swoim posiedzeniu w dniu 25 października br. rozpatrzyła wymieniony projekt ustawy. - Projekt ten ma głównie na celu wzmocnienie polskich producentów rolnych i hodowców przez m. in. zwiększenie limitu zużywanego oleju napędowego na 1 ha upraw rolnych oraz wprowadzenie limitu zużycia oleju napędowego w odniesieniu do jednej dużej jednostki przeliczeniowej bydła.

 

Jak mówił Gosiewski, z badań wynika, że średnie zużycie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 ha użytków rolnych kształtuje się odpowiednio na poziomie 82–138 l na ha. Średnie natomiast zużycie oleju napędowego wykorzystywanego do prac związanych z chowem lub hodowlą bydła w przeliczeniu na jedną dużą jednostkę przeliczeniową bydła kształtuje się na poziomie 30–105 l. Dlatego też w projekcie ustawy przyjęto zużycie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na poziomie właśnie 100 l na 1 ha użytków rolnych oraz 30 l na jedną dużą jednostkę przeliczeniową bydła. - W ustawie, nad którą procedujemy obecnie, proponujemy, by limit ustalany był jako kwota stanowiąca iloczyn stawki zwrotu podatku akcyzowego na 1 l oleju napędowego oraz liczby 30, stanowiącej wskaźnik zużycia oleju napędowego do prac związanych z chowem lub hodowlą bydła, oraz średniej rocznej liczby dużych jednostek przeliczeniowych bydła będącego w posiadaniu producenta rolnego w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o zwrot podatku akcyzowego – wyjaśniał poseł-sprawzdawca.

 

W projekcie ustawy wprowadzono również zmiany w art. 6 ust. 3 ustawy. Zgodnie z nowym brzmieniem tego przepisu producent rolny ubiegający się o zwrot podatku akcyzowego z tytułu wykorzystania oleju napędowego w chowie lub hodowli bydła obowiązany będzie do dołączenia do wniosku o zwrot podatku pewnego dokumentu wystawionego przez kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o średniej rocznej liczbie dużych jednostek przeliczeniowych bydła w posiadanym gospodarstwie rolnym ustalonej z uwzględnieniem wartości współczynników przeliczeniowych sztuk bydła na duże jednostki przeliczeniowe, określonych w załączniku do ustawy, według stanu na koniec każdego miesiąca roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o zwrot podatku. Informacja ta będzie sporządzana dla każdego stada bydła posiadanego przez producenta rolnego według siedziby tego stada na podstawie danych zawartych w rejestrze zwierząt gospodarskich oznakowanych prowadzonym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

 

- Od lat środowisko rolnicze, rolnicy domagają się urealnienia faktycznego zużycia oleju napędowego na hektar w produkcji rolniczej w związku z rosnącymi kosztami produkcji, przy niskich cenach produktów rolnych, jakie rolnicy uzyskują przy ich sprzedaży – przypomniał w komentarzu do przedstawionej ustawy Zbigniew Ajchler, poseł Platformy Obywatelskiej. Dodał, iż z roku na rok wzrasta udział kosztów paliw w kosztach produkcji ogółem. - Przykładowo na dzień 2 listopada 2018 r. cena w Wielkopolsce i innych regionach była na średnim poziomie wynoszącym 5,28 zł za 1 l, a bardzo niepokojące informacje płynące z giełd mówiły, że ceny mają oscylować w granicach 5,86 zł za 1 l oleju napędowego. Jeszcze w lutym tego roku olej napędowy kosztował 4,60, 4,50 zł, a w listopadzie 2015 r., kiedy państwo obejmowaliście władzę, przepraszam: w grudniu, kosztował 4,28 zł, zatem to wzrost dokładnie o 1 zł na 1 l. Wyżej wymienione czynniki m. in. wpływają na nieopłacalność produkcji, również intensyfikacja produkcji roślinnej i zwierzęcej, wzrastające wymagania jakościowe i standardy technologiczne produkcji mleka, a także bezpieczeństwa, powodują większe koszty. Rząd zaproponował w projekcie ustawy podniesienie limitu z 86 l do 100 l na 1 ha oleju napędowego oraz do 30 l do dużej jednostki przeliczeniowej w produkcji bydła. Wyżej wymienione propozycje dają zaledwie 14 l więcej i przy akcyzie, której jeszcze nie znamy, ok. 1 zł, 14 zł na 1 ha plus producenci bydła, mleka, jeśli mają użytki rolne i są do tego uprawnieni. W uzasadnieniu rządowym jednostki badawczo- rozwojowe, Instytut Ekonomiki, Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej jako instytut państwowy w Warszawie, Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa – państwowy instytut w Puławach, dały ekspertyzy, które podają granice 82 l i 138 l na 1 ha i 30 l do 105 l na 1 ha przy dużych jednostkach przeliczeniowych. Zachęcam państwa do zapoznania się z wypowiedziami rolników i związkowców wszystkich branż rolniczych na dzisiejszym posiedzeniu komisji rolnictwa. Suchej nitki nie zostawili na tych propozycjach, o słownictwie nie wspomnę. Wiem z własnej 35-letniej praktyki rolniczej, że w br. zużycie sięgało 200 l na 1 ha, była susza, ale z całą pewnością wypowiedzi w komisji rolnictwa: 150, 180, 200 są trafne i zgodne z rzeczywistością. Sama podwyżka cen paliwa tylko w 3 ostatnich latach daje zwiększone koszty od 130 do 200 zł na 1 ha, a rząd proponuje 14 zł, w porywach może 16 zł. To jest niepoważne. Dlatego klub Platformy Obywatelskiej wnosi poprawki zwiększające limit do 120 l na 1 ha, co nie jest wielkością zadowalającą rolników, producentów żywności, ale bardziej oddaje rzeczywistą średnią zużycia podaną chociażby przez jednostki badawcze. Ten szalony wzrost, gigantyczny wzrost kosztów paliwa, który wywiodłem, jest powalający, bo zaledwie 10-procentowy, a rzeka pieniędzy skierowanych na wieś, o której państwo mówicie, moim zdaniem jest mitem, aczkolwiek idzie to w dobrym kierunku krokiem żółwia ewentualnie krokiem ślimaka – komentował Ajchler.

 

- Pragnę podziękować wszystkim klubom i osobom tu się wypowiadającym za to, że żaden klub nie zadeklarował, że będzie głosował przeciw tej ustawie. To znaczy, że jest to dobra ustawa. Oczywiście, że i opozycja, i każdy poseł mogą powiedzieć, że za mało, ale możliwości budżetu – w tym te na 2019 r. – są takie, a nie inne – komentował sekretarz MRiRW, Tadeusz Romańczuk, dodając, że wysokość dopłat regulowana jest dodatkowo przez prawo unijne.

 

Ostatecznie Sejm ponownie skierował ten projekt do Komisji Finansów Publicznych.

 

*** Aktualizacja z 9 listopada (13:30):

Sejm uchwalił w piątek bez poprawek nowelizację ustawy o zwrocie akcyzy od paliwa rolniczego. Teraz zwrot przysługuje do 86 litrów paliwa, a ma być 100 litrów na hektar. Przy obecnej stawce w wysokości 1 zł za litr, która jest określana oddzielnie przez Radę Ministrów, oznacza podniesienie zwrotu kosztów paliwa z 86 do 100 zł. Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2019. 

Paweł Hetnał
Autor: Paweł Hetnał
Paweł Hetnał – absolwent Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej. Wieloletni dziennikarz portali i gazet lokalnych z terenu Podbeskidzia.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Najnowsze artykuły autora:

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz

POLECAMY


Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu