28 marca 2024, Czwartek.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 4.0081 EUR EUR - 4.3191 GBP GBP - 5.0474 DKK DKK - 0.5792

28.03.2024 MATIF: pszenica MAJ24: 203,50 (+1,37%), kukurydza CZE24: 193,25 (+ 1,44%), rzepak MAJ24: 438,00 (-0,79%)

27.03.2024 14:28 DRÓB, cena tuszki hurt: 7,80-8,60 zł/kg, średnia: 8,17 zł/kg (na podstawie informacji z 12 ubojni)

27.03.2024 SPRZEDAM 12 T PSZENŻYTA, trans. firmowy, wielkopolskie, kolski, 62-640, tel.: 690 050 400

26.03.2024 SPRZEDAM 26 T PSZENICY PASZ., trans. firmowy, podkarpackie, krośnieński, 38-460, tel.: 519 550 918

26.03.2024 SPRZEDAM 48 JAŁÓWEK, mieszaniec, 500 kg, mazowieckie, wyszkowski, 07-203, tel.: 500 062 366

26.03.2024 SPRZEDAM 15 TUCZNIKÓW, 120 kg, 100%, warmińsko-mazurskie, działdowski, 13-230, tel.: 796 437 003

25.03.2024 SPRZEDAM 20 JAŁÓWEK, mięsny, 700 kg, kujawsko-pomorskie, włocławski, 87-865, tel.: 722 018 877

24.03.2024 SPRZEDAM 100 T PSZENICY KONS., trans. firmowy, lubelskie, świdnicki, 21-065, tel.: 791 816 003

Czy komary mogą przenosić ASF? Wyniki najnowszych badań

W najnowszych badaniach naukowcy z Chin sprawdzili, czy komary mogą rozprzestrzeniać wirusa ASF. Owady do analiz zebrali z komercyjnych gospodarstw, na których wykryto ogniska choroby. Czy w nadchodzącym sezonie letnim będzie trzeba podjąć specjalne środki ochrony gospodarstw przed komarami?

Podejrzane: kleszcze, muchy i komary

Wirus afrykańskiego pomoru świń (ASF) nieustannie spędza sen z powiek rolnikom z całego świata. Pomimo wielu badań nad utworzeniem komercyjnej, skutecznej szczepionki, żadna dotychczas nie ukazała się na rynku. Jedynymi sposobami ochrony ferm trzody chlewnej przed zarazą pozostaje solidna bioasekuracja.

Czasami jednak nawet na bardzo profesjonalnych gospodarstwach wirus w jakiś sposób się na nich pojawia.

Co również trudne do wyjaśnienia, więcej przypadków i ognisk choroby odnotowuje się w sezonie wiosenno-letnim. Z tego powodu już od początku epidemii ASF rolnicy i naukowcy zadają sobie pytanie: czy wirusa mogą przenosić również owady latające?

Od dawna wiadomo już, że wirusa ASF przenosić mogą inne stawonogi – kleszcze tzw. miękkie, które są głównymi wektorami choroby w Afryce. Odkryto że kleszcze miękkie mogą mieć potencjalnie znaczenie w epidemii ASF również na południu Europy.

Rozpowszechnione w Polsce gatunki kleszczy tzw. twardych raczej nie odgrywają istotnej roli w epidemii choroby: Czy kleszcze mogą przenosić ASF?

Niepokojące są za to wyniki eksperymentów, w których wykazano, że wirusa przenosić może pospolity w naszym kraju gatunek muchy, bolimuszka kleparka (Stomoxys calcitrans).

Póki co jednak również nie uważa się, aby odgrywał poważną rolę w epidemii – jest wyłącznie mechanicznym wektorem ASF, co oznacza że wirus nie może się w niej rozwijać. Więcej o muchach i ASF można znaleźć tutaj: Czy muchy przenoszą ASF? Wchodzimy w letni sezon epidemii.

W najnowszej publikacji na temat owadów i ASF naukowcy z Chin postanowili przyjrzeć się zdolności komarów do rozprzestrzeniania wirusa.

Dotychczas rolę komarów w epidemii tylko pojedyncze badania: ASF odkryty w komarach i muchach na fermie w Estonii, przeprowadzone na bardzo małej próbie (zbadano zaledwie 15 owadów). Odkrycie to było dość przypadkowe i nie rozstrzygało, czy komary rzeczywiście mogą być źródłem wirusa dla świń.

Nowa analiza z Chin

Chiny zaciekle walczą o opanowanie epidemii ASF, która jest kompletnie druzgocąca dla ich sektora wieprzowego i całej gospodarki kraju. Z tego powodu podejmują się wielu analiz, które mogą pomóc w lepszej ochronie ferm przed wirusem.

W jednych z najnowszych badań naukowcy z Chin postanowili sprawdzić, czy komary rzeczywiście przenoszą wirusa ASF w warunkach fermowych.

W tym celu zebrali za pomocą odpowiednich pułapek komary z terenu 5 dużych, komercyjnych ferm trzody chlewnej w prowincji Jiangsu. Na 2 fermach w trakcie łapania owadów był obecny wirus ASF. Na pozostałych 3 fermach ogniska wirusa wykryto na kilka tygodni przed badaniem.

Naukowcom ze wszystkich miejsc udało się zebrać dość dużą próbę 463 owadów. Zidentyfikowano wśród z nich głównie gatunek komara Culex pipiens pallens, znaleziono jednak również kilka okazów z rodzajów Anopheles oraz Aedes.

Owady poddano konserwacji i ekstrakcji DNA. Następnie materiał genetyczny z komarów poddano analizie za pomocą standardowo stosowanej metody PCR.

Poszukiwano w nim sekwencji charakterystycznych dla wirusa ASF. Znalezienie ich w owadach sugerowałoby, że mogły być na fermach wektorem wirusa.

W komarach nie wykryto wirusa ASF

Naukowcy nie znaleźli jednak śladów wirusa ASF w przebadanych komarach. Ich zdaniem to mało prawdopodobne, aby były ważnymi wektorami patogenu i odgrywały znaczącą rolę w epidemii zarazy.

Wyjaśniają, że w poprzednich badaniach z Estonii ślady wirusa odkryte w pojedynczych owadach mogły wynikać m.in. z tego, że akurat przebadane komary mogły zwierać w sobie wciąż nieprzetrawioną krew świni z wirusem.

Możliwe, że komary zebrane na fermach z Chiny w momencie badania już strawiły pobraną od gospodarzy krew, a wraz z nią wirusa.

Brak wykrycia ASF na dużej próbie owadów z miejsc, gdzie wirus ASF był obecny świadczy, że komary nie infekują się w prosty sposób wirusem w warunkach fermowych.

Analiza naukowców ponadto nie potwierdza, aby komary stanowiły chociażby mechaniczny wektor ASF w gospodarstwach.

Uważają mimo wszystko, że profesjonalne gospodarstwa powinny stosować odpowiedni program kontroli owadów – zwłaszcza much i owadów, które są uciążliwe i szkodliwe z wielu innych powodów.

Środki skupiające się na ochronie przed komarami ściśle ze względu na epidemię wirusa uważają póki co za zbędne.

O tym jak walczyć z uciążliwymi owadami w gospodarstwie pisaliśmy tutaj: Jak zwalczać muchy na fermach?

Na podstawie:

Qin, W., Gao, Z., Wu, S., & Bao, W. (2021). Preliminary analysis of whether mosquitoes can carry and transmit African swine fever. BMC Veterinary Research, 17(1), 1-5.