„Chłopaki do wzięcia” i „Rolnicy Podlasie” - czy to prawdziwy obraz polskiej wsi?

- Autorzy takich programów jak „Chłopaki do wzięcia”, „Damy i wieśniaczki”, czy „Rolnicy Podlasie” jako swoich bohaterów najczęściej wybierają, z premedytacją, osoby słabo wykształcone, niezaradne życiowo, ułomne, uwikłane w różnego rodzaju patologie i uzależnienia, ale na swój sposób dobrotliwe i naiwne. Wykorzystywana jest przy tym zła sytuacja materialna tych ludzi lub ich naiwna chęć zaistnienia w mediach oraz w ich własnym środowisku. Osoby te godzą się na udział w tego typu widowiskach za stosunkowo niskie wynagrodzenia i podpisują podsuwane im przy tym umowy, które często nie są dla nich zrozumiałe – uważa Lubelska Izba Rolnicza.

 

Walne zgromadzenie Lubelskiej Izby Rolniczej wystosowało stanowisko ws. potrzeby poprawy wizerunku rolnika w kontekście popularnych programów prezentowanych w mediach telewizyjnych i internetowych.

 

Wg samorządu rolniczego, w ostatnich latach w naszym kraju popularne stały się programy telewizyjne przedstawiające życie mieszkańców wsi i małych miasteczek. - Nie zawsze przedstawiani są w nich prawdziwi rolnicy, a już na pewno nie są to typowi przedstawiciele środowisk wiejskich. Autorzy takich programów jak „Chłopaki do wzięcia”, „Damy i wieśniaczki”, czy „Rolnicy Podlasie” jako swoich bohaterów najczęściej wybierają, z premedytacją, osoby słabo wykształcone, niezaradne życiowo, ułomne, uwikłane w różnego rodzaju patologie i uzależnienia, ale na swój sposób dobrotliwe i naiwne. Wykorzystywana jest przy tym zła sytuacja materialna tych ludzi lub ich naiwna chęć zaistnienia w mediach oraz w ich własnym środowisku. Osoby te godzą się na udział w tego typu widowiskach za stosunkowo niskie wynagrodzenia i podpisują podsuwane im przy tym umowy, które często nie są dla nic zrozumiałe. W efekcie widzom takich programów serwowana jest słabej jakości, płytka i tania rozrywka, która niestety przy sporej oglądalności i niskich nakładach finansowych przynosi zapewne ogromne dochody komercyjnym stacjom telewizyjnym i portalom internetowym – czytamy w stanowisku LIR.

 

Jak podkreśla lubelski samorząd rolniczy, kreowany w ten sposób wizerunek polskiego rolnictwa i mieszkańców wsi jest nieprawdziwy i krzywdzący. - Bezsprzecznie tacy ludzie są i funkcjonują lepiej lub gorzej w każdym środowisku i społeczeństwie, ale czy naprawdę tak chcemy pokazywać polskiego rolnika? Wieś w takich programach ukazywana jest przez pryzmat zaniedbanych domostw, budynków gospodarczych, błotnistych podwórzy i dróg wiejskich. Czy tak powinna być przedstawiana polska wieś? Każdy kto mieszka lub bywa na wsi wie, że tak nie jest. Zdarzają się jeszcze miejsca zaniedbane, ale są to sytuacje rzadkie, a już na pewno nie są to obrazy reprezentatywne dla polskiej wsi – przekonuje LIR,

 

Rolnictwo i wieś na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat bardzo się zmieniły. Rolnik nie jest już postrzegany jako osoba niewykształcona funkcjonująca na zacofanej i zaniedbanej wsi. Polscy rolnicy już od dawna postrzegani są jako dobrze wykształceni, doświadczeni profesjonaliści, przedsiębiorcy, ludzie uczciwie i ciężko pracujący, efektywnie wykorzystujący fundusze unijne oraz nowoczesne technologie w rolnictwie. Wiejskie obejścia nie różnią się już od podmiejskich osiedli. Są najczęściej zadbane, nowocześnie urządzone i wyposażone. - Nasze wsie i miejscowości są naprawdę piękne – podkreśla Gustaw Jędrejek – prezes LIR.

 

Dlatego walne zgromadzenie LIR wystosowało stanowisko, w którym podkreśla się potrzebę podjęcia inicjatyw w celu poprawy prezentacji wizerunku polskiej wsi i rolnika. – Wskazujemy potrzebę podjęcia alternatywnych produkcji programów telewizyjnych i internetowych, których misją będzie przedstawianie prawdziwego obrazu życia na polskiej wsi, gdzie rolnicy będą odbierani w pozytywnym świetle, jako nowocześni producenci zdrowej żywności, ludzie żyjący w zgodzie z naturą, szanujący środowisko naturalne i kultywujący rodzinne tradycje – podkreśla LIR.

 

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz